קרם הגנה פג תוקף: כך תדעי אם קרם ההגנה שלך מקולקל

קרם הגנה פג תוקף

הקיץ סוף סוף הגיע, ואחרי שנה לא פשוטה אני בטוחה שאחד הדברים הראשונים שרצית לעשות הוא ללכת לים. אם את כמוני, כנראה שלא הייתה לך סבלנות ופשוט הפכת את הארון בחיפוש אחר בקבוק קרם ההגנה של הקיץ שעבר – אבל עצרי רגע: האם קרם הגנה פג תוקף? אני מהמרת שכן. אז איך יודעים אם ה-SPF כבר אינו פעיל, ומה אפשר לעשות במידה ולא – כל זה בפוסט של היום.

ראשית, בואי נעבור על כמה יסודות של שגרת שימוש בריאה בקרם הגנה. הראשון: את צריכה להשתמש בו כל השנה. השני: את צריכה למרוח אותו בכל מקום – אפילו על העפעפיים שלך. שלוש: את צריכה להשתמש בקרם הגנה מומלץ עם SPF גבוה להגנה אופטימלית. ולבסוף, את צריכה להשתמש בקרם הגנה חדש וטרי.

“קרם הגנה לגמרי יכול להיות פג תוקף, ואסור להשתמש בו לאחר תאריך התפוגה שלו”, אמרה שרי מרשביין, דרמטולוגית אמריקאית שהתראיינה בנושא למגזין “אלור”. “כמו אוכל, קרם הגנה יכול להתקלקל, והמרכיבים שבו עלולים לפוג ולגרום לעקביות מימית”, היא הסבירה. “הם גם הופכים פחות יעילים, מה שאומר עלייה משמעותית בפוטנציאל לכוויות שמש או נזקי שמש אחרים, ומגדיל את הסיכון להתפתחות סרטן העור”.

קרם הגנה

למה לא כדאי להשתמש בקרם הגנה פג תוקף?

ישנן שתי בעיות עיקריות עם קרם הגנה פג תוקף. הראשונה, הוא פשוט לא יגן עליך. “הביטוי ‘פג תוקף’ אומר שאי אפשר לצפות יותר שהמוצר ישיג את דירוג ה-SPF המצוין על האריזה”, אומרת מרשביין. וזה נכון גם לקרמי הגנה כימיים וגם מינרליים.

מסנני קרינה כימיים המכילים רכיבים כמו אוקסיבנזון, אבובנזון והומוסלאט – “יכולים להתחמצן ולהיות פחות יעילים”, היא סיפרה. מסנני קרינה מינרליים – אלו העובדים באמצעות תחמוצת אבץ או דו-תחמוצת טיטניום – לא סובלים מבעיה של חמצון, אבל עדיין יכולים להתקלקל. “זה יכול לגרור הרס של החומרים המשמרים, שינויים בצבע וריח או יצירה של מרקם גרגירי. אז בעוד שמרכיבי קרם ההגנה עדיין פעילים, סביר להניח שיהיה קשה למרוח אותו בהצלחה על העור על מנת לקבל את ההגנה המתאימה”.

זה מוביל אותנו לבעיה השנייה עם קרם הגנה שפג תוקפו. גם אם המרכיב הפעיל של ה-SPF עדיין טוב מבחינה טכנית, שינויים בפורמולה לאורך זמן יכולים להפוך אותו לבלתי יעיל ובעייתי על העור. “שימוש במיכל קרם ההגנה עם ידיים מלוכלכות, או פתיחה וסגירה תכופה יכולים לחשוף את קרם ההגנה לחיידקים”, אומרת ארין גילברט, מומחית לרפואת עור שהתראיינה באותו הנושא. “ככל שיש יותר חיידקים בתוך האריזה של הקרם, כך הוא עשוי לגרום לגירוי בעור”.

מתי להחליף את קרם ההגנה?

רוב מסנני הקרינה נועדו להחזיק מעמד שלוש שנים, אומרת גילברט. לכן, הדבר הראשון שאת צריכה לעשות הוא לבדוק את תאריך התפוגה על האריזה (אם כי לא לכל המותגים יש אחד).

אבל גם במידה וקרם ההגנה שלך הוא רק בן קיץ אחד, ישנם גורמים אחרים שעשויים לגרום ל-SPF שבו להתקלקל מהר יותר מתאריך התפוגה המוטבע עליו. “אם תאחסני את קרם הגנה במקום חם, כמו ברכב, ליד הבריכה או בתיק עמוס, הוא יפוג תוקף מהר יותר בגלל החום”, אומרת גילברט. “אם הוא נחשף לחום, עליך להחליף אותו כל כמה חודשים, רק כדי להיות בטוחה שהוא עדיין יעיל”.

ללא קשר לתאריך, בדקי תמיד את עקביות קרם ההגנה לפני שתשתמשי בו. “שימי לב אם קיימים שינויים במרקם, כמו גושים או גרגירים, או שינויים בריח”, גילברט אמרה. “אם לקרם ההגנה מתחיל להיות ריח מוזר, סביר להניח שהוא מעיד על זיהום”.

בשורה התחתונה? המומחים ממליצים להחליף את קרם הגנה כל שנה. “אם את משתמשת בקרם הגנה בנדיבות ובכמות מתאימה, בקבוק לא אמור להחזיק לזמן רב מדי”.

קרם הגנה פג תוקף
עוד טיפ: אל תשפריצו לעצמכם לתוך העין

מה עוד כדאי לדעת

הנה כמה מונחים מקצועיים שכדאי לך להכיר:

SPF – ראשי תיבות של Sun Protection Factor. זהו למעשה המדד שעוזר להעריך לכמה זמן מקדם ההגנה אפקטיבי. אם למשל את משתמשת במקדם הגנה בדירוג SPF30 – זה לא בהכרח אומר שהקרם מגן עלייך במשך 30 דקות (כמו שחלק מאמינים), אלא שהוא מגן עליך לזמן ארוך פי 30 מאשר הזמן בו לוקח לעור שלך להישרף ללא קרם הגנה כלל – דבר שיכול להיות סובייקטיבי, בהתאם לגוון העור שלך.

אם לדוגמה לוקח לך 20 דקות להישרף ללא מקדם הגנה, המקדם יעלה את הזמן פי 30, ל-600 דקות. עם זאת חשוב לציין שלא מדובר במדע מדויק, ולכן חשוב לחזור ולמרוח את העור לפני כל חשיפה לשמש.  

מקדם הגנה כימיקלי – מסנן אשר קולט את קרני השמש לתוך העור ומשנה אותן לאנרגיה. את תזהי מוצרים אלו לפי רכיבים הנגמרים בסיומת Zon. שימי לב – המוצרים האלו נוטים להכיל פראבנים.

מקדם הגנה פיזיקלי – מסנן שחוסם את קרני האור מלחדור לעור ובעצם מחזיר אותן החוצה כמו מראה. החיסרון – הוא ירגיש כבד יותר על העור וככל הנראה ייצר שכבה לבנה הנראית לעין. מצד שני, מאד אפקטיבי.

מקדם הגנה מינרלי– מקדמי הגנה אשר לרוב מבוססים על מינרלים עם מרכיבים פעילים כמו תחמוצת טיטניום ותחמוצת אבץ, אשר בדרך כלל משולבים עם חומרים משמרים טבעיים כמו שמנים אתריים (למשל שמן רוזמרין או שמן עץ התה).המוצרים האלו יותר “טבעיים” מאחרים, אבל מצד שני זמן ההגנה שלהם מוגבל.

רוצה ללמוד עוד? מוזמנת לקרוא את הפוסט שלנו על בחירת קרם הגנה מומלץ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *