מה עושים אחרי עקיצת דבורה? טיפים ביתיים להקלה על עקיצות

דבורה

זה יכול לקרות ממש מהר, בלי שתשימו לב: דקה אחת אתם נהנים מהשלווה שלכם ביום שמש נעים, ולפתע אתם נעקצים על ידי דבורה, כאילו משום מקום. כדי לעזור להקל על הפאניקה, חשוב לדעת מה עושים אחרי עקיצת דבורה, ולא פחות חשוב – מה לא עושים. וגם, נלמד על כמה דברים פשוטים שאתם יכולים לעשות על מנת להקל על אי הנעימות במקום.

מה עושים אחרי עקיצת דבורה

הדבר הראשון שצריך לעשות הוא להוציא את העוקץ במהירות. ככל שהעוקץ נשאר יותר בתוך העור, כך הוא משחרר יותר ארס, מה שמוסיף לכאבים ולנפיחות של המקום.

לטיפול בעקיצה של דבורה, צרעה או דבור, רופאי עור ממליצים על הטיפים הבאים:

  1. הישארו רגועים. למרות שרוב הדבורים בדרך כלל עוקצות רק פעם אחת (ומתות לאחר מכן), צרעות ודבורים יכולים לעקוץ שוב. אם אתם נעקצים, התרחקו ברוגע מהאזור כדי למנוע התקפות נוספות.
  2. הסירו את העוקץ. אם העוקץ נשאר בעור שלכם, הסירו אותו על ידי גירוד שלו עם הציפורן או חתיכת גזה. לעולם אל תשתמשו בפינצטה כדי להסיר עוקץ, מכיוון שלחיצה עליו עלולה לגרום לשחרור ארס נוסף.
  3. הסירו תכשיטים. הסירו מיד כל תכשיט, שעון או צמיד שאתם עונדים באזור העקיצה על מנת למנוע מצב בו האזור יתנפח ולא יאפשר לכם להסיר אותו משלב מאוחר יותר.
  4. שטפו את העקיצה במים וסבון.
  5. קררו את המקום להפחתת נפיחות. עם זאת, אם הנפיחות עוברת לחלקים אחרים בגופכם, כגון הפנים או הצוואר שלכם, כנראה שמדובר על תגובה אלרגית וזה אומר שיש לפנות בהקדם לטיפול רפואי. סימנים אחרים של תגובה אלרגית עשויים לכלול קשיי נשימה, בחילות, צמרמורת או סחרחורת.
  6. שקלו לקחת תרופות ללא מרשם נגד כאב. עקיצות דבורה או צרעה לרוב כואבות. משככי כאבים (גם אם טבעיים כדוגמת טייגר באלם) עשויים לעזור להקל על הכאב. חשוב להקפיד תמיד אחר הוראות השימוש שעל המוצר ולהשתמש במינון הנכון.

למרות שרוב האנשים אינם חווים תגובות קשות לעקיצת דבורים, מומלץ לפקוח עין על כל מי שנעקץ למקרה והם מפתחים תסמינים חמורים יותר. וחשוב להדגיש את זה שוב: אם אתם מבחינים בסימנים המעידים על תגובה אלרגית, פנו מיד לטיפול רפואי.

טיפולים טבעיים להקלה אחרי עקיצה

נעקצתם ואין לכם משחה מיועדת להקלת תסמיני עקיצה (או קרם אלוורה לעור, למשל)?

אל דאגה: ישנם עוד כמה טריקים שיכולים לעזור, עם מוצרים או מרכיבים שיכול להיות שיהיו לכם בהישג יד.

1. אספירין

אספירין היא תרופה יעילה על מנת להילחם בהשלכות של עקיצת דבורים או צרעות. התכונות האנטי דלקתיות של האספירין הופכות אותו לאידיאלי לשימוש גם להפחתת כאבים וצמצום הנפיחות.

איך משתמשים? פשוט מפוררים כדור אספירין לאבקה, מערבבים עם קצת מים ומורחים את המשחה שהתקבלה על איזור העקיצה.

2. משחת שיניים

משחת שיניים לבנה היא תרופה מפתיעה אך יעילה בטיפול בעקיצות דבורים. המשחה מסייעת לנטרול החומצה בעוקץ ומפחיתה את הכאב והנפיחות.

מרחו משחת שיניים על האזור הפגוע, הניחו לה לעבוד במשך מספר שעות ונקו את האזור.

שימו לב שזה עובד רק עם משחת שיניים לבנה לגמרי – כל הגרסאות הצבעוניות עם הג’לים הצבעוניים למיניהם לא יהיו אפקטיביות.

3. דבש

דבש הוא תרופה ביתית מעולה לעקיצות דבורים. הוא מסייע לצמצום ההשפעה של העוקץ והוא בעל תכונות אנטי-בקטריאליות טבעיות המפחיתות את הסיכון לזיהום ודלקת (וכבר כתבנו על כך באריכות בפוסט שלנו על מסיכות דבש לפנים).

בהיעדר פתרון אחר, התכונות המשככות והמרגיעות של הדבש יכולות להיות שימושיות עבורנו על מנת להפחית את הכאב וחוסר הנוחות של העקיצה.

מרחו מעט דבש על האיזור הנגוע, הניחו לדבש להתייבש, ושטפו עם מים פושרים. ניתן לחזור על הפעולה.

4. קרח

טמפרטורות קרות מאטות את התפשטות הארס ומסייעות בשיכוך הכאב והרגעת המקום.

שימו קרח בתוך מגבת או גרב נקייה והניחו על מקום העקיצה למשך עשר עד 15 דקות, להקלה מידית. אפשרות נוספת היא להשתמש בבקבוק מים קרים להרגעה של האיזור.

מה עושים אחרי עקיצת דבורה
דבורים אוהבות לבנדר, וגם אנחנו (קראי עוד על היתרונות של שמן הלבנדר)

לסיכום

כמו הרבה דברים אחרים, גם בכל מה שנוגע לעקיצות דבורה הטיפול הכי טוב הוא להימנע מהבעיה לגמרי. חשוב לזכור – דבורים עוקצות מתוך רפלקס של הישרדות, כך שבאופן עקרוני אם לא מתגרים בה – היא לא תעקוץ. נסו להימנע מהטרדה או גירוי של הדבורים!

לא הצלחתם ונעקצתם? לא נורא. הקפידו על הכללים שתיארנו בפסקת ה-“מה עושים אחרי עקיצת דבורה”, שימו לב לתסמינים היכולים להעיד על החמרה במצב או אלרגיה, וסביר להניח שתוך זמן קצר יחסית תחזרו למיטבכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *