האם אור כחול ממסך הסמארטפון גורם לקמטים? התשובה מפתיעה

אור כחול

כשמדובר בטיפול בעור, אחד הדברים החשובים הוא שמירה על כללי הבסיס. לדוגמה, תמיד אקפיד להשתמש במגבת מיקרו-פייבר, ולא אעבור יום שלם בחוץ בלי לשים קרם הגנה, או מוצר המכיל הגנה מהשמש. מצד שני, יש “עבריין עור” אחד שמוצרי הטיפוח שלנו – ואנחנו – נוטים להתעלם ממנו: קרינת HEV, או בשמה הנפוץ – אור כחול. מבולבלת? גם אני הייתי. אבל אחרי קצת מחקר, אני פה כדי לעשות סדר בדברים.

נתחיל עם השאלה הבסיסית:

אז מי אתה, אור כחול?

בספקטרום הצבעים קיימים צבעים שעין האדם יכולה לקלוט וכאלה שעין האדם אינה מסוגלת לקלוט. אם נסדר את זה על גבי סקאלה, אז מימין יהיו הגלים בעלי אורכי הגל הארוכים ביותר, בהן קרינת אינפרא אדום. מצד שמאל, מנגד, יהיו הגלים בעלי אורך הגל הקצר ביותר, ביניהם גלי רנטגן. ובאמצע – חלון קטן של אורכי גל שעין האדם מסוגלת לקלוט, ובהם גם האור הכחול.

למה חשוב לדעת מה אורך הגל של צבע מסוים? אחת המשמעויות של אורך הגל היא כמה אנרגיה יש לאותו צבע. ככל שהגל ארוך יותר – יש בו פחות אנרגיה. ככל שהגל קצר יותר – יש בו יותר אנרגיה. במילים אחרות: אור כחול אנרגטי יותר מאור אדום.

אור כחול
אני רוב הזמן, אילוסטרציה

אותו אור כחול, או HEV – High Energy Visible Light, הוא סוג של מזהם קטן במיוחד אשר מזיק לעור, הנפלט גם מהשמש ובעיקר מהמסכים האלקטרוניים שלנו. אותו אור כחול מתנהג אחרת מאשר קרני UVA ו-UVB “רגילות” המגיעות מהשמש, ולכן רוב המוצרים המכילים SPF אינם אפקטיביים כנגדו.

חשיפה ממושכת למסכים (מודה באשמה…) ועל כן חשיפה לאור כחול, יכולה לגרום להזדקנות מוקדמת, לאובדן גמישות העור ובמקרים קיצוניים אפילו להיפר-פיגמנטציה. בנוסף, אור כחול יכול גם לגרום להתייבשות, מה שמביא למחסום עור לא מתפקד. זה בתורו יכול לגרום לדלקת, אקזמה ואקנה.

מה ניתן לעשות?

בהתחשב בכל המזיקים שנמצאים סביבנו, חשוב במיוחד שהמחסום הטבעי של העור יהיה אפקטיבי. ונכון שאפשר לקבל החלטה מודעת להתרחק מטיפולים שוחקים וחשיפה לנזקי קרינה, אך כמעט בלתי אפשרי להימנע מבדיקת הטלפון או המחשב שלנו. למרבה המזל, יש קומץ מוצרים שיכולים לעזור בנטרול ההשפעות הגלויות של חשיפה לאור כחול:

DR. BARBARA STURM – Anti-Pollution Drops

הטיפות נגד זיהום של המותג הגרמני האפקטיבי הזה של ד”ר ברברה סטורם מכילות נוסחה מיוחדת להגנה על העור עם תמציות שמקורן במיקרואורגניזמים ימיים. התמציות האלו מחזקות את הגנת העור מפני זיהום עירוני וסימני הזדקנות, ועוזרות לחיזוק ההגנה הטבעית של העור כנגד אור כחול.

סרום ד"ר ברברה סטורם

SKINCEUTICALS – Phloretin CF

במידה ואת שמה לב לסימני הזדקנות של העור ואת חוששת שזה מגיע מחשיפה לאור, הוסיפי את הסרום הזה לשגרת טיפוח העור שלך. עם ריכוז גבוה של ויטמין C, הגנה מפני זיהום אוזון ויתרונות נוגדי חמצון, המוצר הזה מבית SkinCeuticals, המותג המיני רפואי מבית לוריאל, נועד לשפר את המראה של שינוי צבע וקווים דקים.

סקין סוטיקלס

Elta MD – UV Replenish Broad Spectrum SPF 44

בעוד שרוב קרמי ההגנה מהשמש לא מציעים הגנה מאור כחול, המוצר הזה של Elta MD מבליט את היכולות שלו ישירות על האריזה. הוא מגיע במרקם קליל ונטול שמן, ובנוסף לאור הכחול, הוא מגן מפני קרני UVA / UVB ה-“רגילות” וקרינה אינפרא אדומה, כך שאין שום סיבה שבעולם להשתמש יותר במסנני קרינה אחרים.

elta MD

לסיכום

אור כחול הוא לא צחוק, חובה להיות מודעות לבעיה ולנסות להימנע.

וכמו תמיד, אשמח להמלצות, תגובות ושיתופים!

One Comment on “האם אור כחול ממסך הסמארטפון גורם לקמטים? התשובה מפתיעה”

  1. היום כל דבר הוא בעיה. אור שמש, אור כחול, אור ירוק, יין אדום, יין לבן, סיגריה, נרגילה, סיגריה אלקטרונית. כל דבר חדש יותר בעייתי מהקודם חחח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *