כל האמת על טיפולי המסת שומן בקור: קראי לפני שאת מבצעת!

המסת שומן בקור

היום אני רוצה לדבר על תהליך שצבר פופלריות בשנים האחרות – המסת שומן בקור. איך עושים אותו, עד כמה הוא באמת עובד, מה הסיכונים והאם כדאי לך להשקיע בו – הכל בפוסט, כולל קישור למקורות מידע ומחקרים מדעיים.

אם את חושבת ללכת לבצע טיפול כזה, ממליצה שתקדישי כמה דקות ותקראי.

זה המקום לציין – כל מה שנכתב פה הוא על דעתי האישית בלבד, אני לא מוכרת שום טיפול ואין לי מניות בשום קליניקה לטיפולים קוסמטיים (הלוואי והיו לי). הפוסט הזה נכתב לאור סקרנות אישית שלי לגבי הנושא. חיפוש בגוגל של “המסת שומן בקור” הקפיץ לי מלא תוצאות של מרפאות למיניהן, שעם כל הכבוד, לא ברור אם הן כותבות מידע אמין או מנסות למכור לנו משהו. ברגע הזה ידעתי (או קיוויתי, לפחות) שעוד מישהי יכולה להפיק קצת תועלת מפוסט כזה, שנכתב על ידי מישהי ללא אינטרס.

וגם: הפוסט פתוח לתגובות – כל מי שבא לה להוסיף מידע, שאלה או לחלוק מהניסיון האישי – אני אשמח!

נתחיל.

על תהליך המסת שומן בקור

התהליך, המכונה גם קריוליפוליזה, מבוצע על ידי רופאים או טכנאים קוסמטיים והוא מיועד למי שרוצה להיפטר מתאי שומן עקשניים באזורים קטנים בגוף, למשל הידיים, הסנטר והבטן. התהליך עובד על ידי “הקפאת” תאי שומן באמצעות מוליך ואקום בטכניקה המשתמשת במכונה המקררת את מצבורי השומן עד עד ל-10- מעלות צלזיוס.

הטכניקה הזו, שאושרה על ידי ה- FDA בשנת 2010, נועדה “לחולל מהפכה במאבק בשומן” – והיא כביכול הורגת את תאי השומן הנמצאים ממש מתחת לעורך. הקור הורג רק את התאים באזור המטופל, ולכן הוא אינו אידיאלי להפחתת השומן הכללי בגוף (לזה יש רק פתרון אחד לצערי – תזונה נכונה ואימוני כושר). מנגד, במהלך החודשים לאחר הטיפול הגוף מסיר באופן טבעי את אותם תאים מתים, מה שתורם להצרת היקפים באיזור שעבר טיפול.

התהליך יכול להיות שימושי על מנת לצמצם היקפים באיזורים מהם קשה להוריד במשקל בדרך כלל, כמו הבטן, הירכיים, הגב והצדדים, לאורך קו החזייה ובזרוע העליונה.

בכל אחד מהטיפולים שאינם פולשניים ניתן להפחית עד 3 ס”מ לאזור כאשר התהליך מורכב מסטים הכוללים עד לשלושה טיפולים בכל אזור. אם עושים את המכפלות, מדובר על הצרת היקפים משמעותית, למרות שאני חייבת לציין שהביקורות על התהליך שקראתי ברשת ציינו טווח רחב של מספרים, בין כאלו שלא ראו הבדל ועד ל-5 ס”מ לטיפול.

מומחים אומרים כי המסת שומן בקור עלולה לגרום לחבורות בעור וחוסר תחושה שיכולים להימשך לתקופה ממושכת, אך היא פחות פולשנית מאשר שאיבת שומן, ההליך הכירורגי המסורתי המיועד להצרת היקפים. החיסרון: “לא מדובר בעסקה חד פעמית. יתכן שתצטרכי לעשות את הטיפול פעמיים, שלוש ואפילו ארבע פעמים עד קבלת התוצאות הרצויות”, אמר ד”ר מוראד עלאם, מנתח פלסטי שערך השוואה מחקרית של טכניקות שונות להפחתת שומן (מקור).

המסת שומן בקור
המסת שומן בקור – ככה זה נראה

“אל תעשי את זה בבית”

כמו שתיארתי, במהלך טיפול המסת שומן בקור, הטכנאי או הפלסטיקאי משתמש במכשיר המורכב משתי זרועות המוצמדות לאזור המטופל ולוח בקרה דרכו ניתן לשלוט על עצמת הקירור. הזרועות יונקת את מצבור השומן ומקררת אותו בעזרת גופי קירור הנמצאים בתוכה למינוס 10 מעלות צלזיוס.

בטמפרטורה זו תאי השומן עוברים תהליך של מוות הנקרא APOPTOSIS שלאחריו הם מופרשים באמצעות דרכי השתן. הטמפרטורה הזו אינה פוגעת בכלי דם, עצבים ושרירים ולכן אינה עושה כל נזק לרקמות אחרות.

מנגד, בשנים האחרונות קיימת תופעה של מכשירים ביתיים (למשל “המכשיר של נטלי דדון”), או אפילו חגורות מיוחדות עליהן ניתן לשים קרח במטרה להקפיא באופן ביתי, וחובבני, את האיזור. חשוב להבין שהצמדת קרח לעורך באופן ביתי לא באמת נפטרת מתאי שומן אלא רק מקפיאה את השכבה החיצונית של העור.

זה מייצר כמה סיכונים בריאותיים, ובהם:

  • כוויות קור.
  • חוסר תחושה.
  • כאב.
  • נזק קבוע לרקמות.

כך שאם את כבר מחליטה ללכת על השיטה – עדיף לעשות את זה באופן מבוקר ועל ידי איש מקצוע.

החסרונות של המסת שומן בקור

בעוד שהסיכונים שבניסיון לבצע המסת שומן בקור בבית גדולים בהרבה מאשר ביצוע ההליך אצל מכון מקצועי, זה לא אומר שהטיפולים המקצועיים הם נטולי סיכון לחלוטין.

ניתן לחוות תופעות לוואי קלות במהלך ואחרי ההליך, כגון:

  • קור
  • חוסר תחושה באיזור
  • לחץ או כאבים באיזור
  • אדמומיות
  • נפיחות
  • תחושת עקצוץ

תופעות הלוואי האלו עלולות להחמיר באופן זמני בימים שלאחר הטיפול שלך, אך לאחר מכן הן ייפוגו תוך מספר שבועות. הסיבה לכך היא שתאי השומן בגופך עדיין מתכווצים זמן רב לאחר סיום ההליך.

בכל מקרה, אם את שוקלת לבצע את הטיפול, שוחחי עם בעל מקצוע מוסמך על הסיכונים האפשריים של הטיפול. וכמו שאמרנו, עדיף לבצע במקום מקצועי מאשר לנסות לבד בבית.

המסת שומן בקור - לפני ואחרי
ככה זה נראה לפני ואחרי (מקור התמונה: Siperstein Dermatology)

האם הטיפול באמת אפקטיבי? מה המחקרים אומרים:

האמת שהייתי סקפטית, כי אני חשדנית מטבעי, בטח בכל מה שנוגע ל-“טיפולי קסם” (ראו את הפוסט שלי על מסכת הישבן המפורסמת). אבל המחקרים דווקא בעד.

אם אני צריכה לסכם – רוב המחקרים מראים כי טיפול המסת שומן בקור הוא בסה”כ בטוח ויעיל. הסיכונים הם מעטים ונדירים, וגם תופעות הלוואי יחסית קלות ונעלמות לאחר זמן קצר. בממוצע, הטיפול מפחית את כמות השומן באזורים שבמוקד בכ-10% -25%.

מחקר משנת 2009 (מקור), בדק את היעילות הקלינית של הטיפול. החוקרים מצאו כי המסת שומן בקור הפחיתה את שכבת השומן המטופלת בכ-25 אחוזים, והתוצאות היו קיימות גם חצי שנה לאחר הטיפול. מחקר נוסף (מקור) תמך בכך. עוד מחקר אפילו הראה שהטיפול החזיק במקומו לאחר כ-9 שנים (מצד שני, המדגם בו היה של שני נבדקים בלבד, לא כל כך מייצג לדעתי).

קיימים מקרים נדירים (כ-1% מהמקרים, מקור) בהם הטיפול יכול להוביל לעלייה בנפח תאי השומן המטופלים. לא ידוע מדוע זה קורה, אך נראה שזה שכיח יותר בקרב גברים מאשר אצל נשים. זה אמנם נדיר, אך כדאי להיות מודעות לתופעת הלוואי האפשרית הזו. רוב האנשים החווים את ההשפעה זו, הנקראת היפרפלזיה שומנית פרדוקסלית, בוחרים להמשיך בטיפולים אלטרנטיביים להסרת שומן, כגון שאיבת שומן מסורתית.

לקריאה נוספת: על מדד ה-BMI ואיך מחשבים אותו.

סיכום

אז כן, מסתבר שיש מספיק מקורות מדעיים שתומכים בעובדה שטיפול המסת שומן בקור אכן עובד, ומייצר תוצאות אפקטיביות שמחזיקות לאורך זמן. מצד שני, חשוב להכיר את הסיכונים כשעורכים טיפול כזה (כולל ייעוץ עם בעל מקצוע) ולא לנסות לעשות משהו חובבני דומה בבית.

וכמובן, זה המקום להבהיר שוב שאני אינני רופאה, כל מה שכתבתי פה נערך על סמך מחקר שלי בלבד וכמו כל הליך רפואי – יש להייעץ עם בעל מקצוע מוסמך לכך.

3 Comments on “כל האמת על טיפולי המסת שומן בקור: קראי לפני שאת מבצעת!”

  1. את רופאה שאת יודעת להגיד אם ישנם סיכונים בבית? נזק לרקמות? מאין לך הידע הזה? מי שילם לך כדי שתכתבי זאת? הסיכון היחיד שיש בהנחת קרח על הבטן/שימוש בתכשיר ביתי שניתן לקנות בכמה מאות שקלים בודדות באתרים מחו”ל, הוא מניעת התעשרותם של מי שעוסקים בזה על חשבון המטופלים. כל טוב לך!

    1. היי שימרית,
      1. אני לא רופאה, אף אחד לא שילם לי ואין לי שום אינטרס מעבר לרצון לייצר תוכן איכותי ואינפורמטיבי לאתר שלנו. את כל זה כתבתי בפסקה הראשונה של הפוסט.
      2. כל מה שכתבתי פה מבוסס על מקורות שאני רואה כאמינים ברשת. הנה כמה דוגמאות:
      healthline – אתר עם אמינות גבוהה מאד בו כל המאמרים נכתבים על ידי רופאים מומחים.
      Medical News Today – כנ”ל.
      Web-MD – כנ”ל.
      3. אני לא יודעת מה מקור התגובה שלך, זה נשמע קצת כאילו דווקא לך יש אינטרס בדבר – אבל אגיד שוב, אני לא בעלת סמכות בנושא, ממליצה לכל אחת לעשות מה שטוב לה ולקבל החלטות כראות עינייה.
      ואולי באמת יש טיפולים או מכשירים ביתיים עם אלפי לקוחות מרוצות. כל האתר הזה מבוסס על הרצון לחפש מוצרים עם תמורה שווה למחיר, אז אדרבא – אשמח לקבל המלצות במידה ויש לך.

  2. האם ה ice21 של נטלי חובבני או לא אמין או עלול לייצר בעיה כלשהיא ? שואלת כי שוקלת לבצע בו טיפולים…?
    אשמח לתגובה מהירה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *