חרדה לאחר אלכוהול: מה המדע אומר ואיך להתמודד

אלכוהול וחרדה

זה נפוץ לפנות למשקה או שניים כדי להשתחרר בחוץ עם חברים, להקל קצת על מלאכת הנטוורקינג או להירגע אחרי יום קשה בעבודה. אבל למרות התחושה המשוחררת באותו הרגע, עבור אנשים מסוימים שתיית אלכוהול עלולה להוביל לחרדה ביום שלמחרת. בפוסט של היום יצאנו לבדוק מה המדע אומר לגבי חרדה לאחר שתיית אלכוהול, ואיך אפשר להתמודד עם הבעיה.

“אנשים חשים חרדה לאחר שתיית אלכוהול מכיוון שאלכוהול משפיע ישירות על המוליכים העצביים (נוירו-טרנסמיטורים) של המוח וגורם לאדם לחוות בהתחלה רוגע ואופוריה”, אומר מארק ג’אפה, פסיכיאטר במרכז הגמילה ביץ’ האוס. “אחרי שצורכים אלכוהול, במיוחד בכמויות גדולות, מתרחשת הרגשה הפוכה; אנשים מרגישים חרדה, לא טוב, עייפים ומדוכאים”.

אחת הסיבות לחרדה הזו היא גמילה. ההשפעות המרגיעות והמענגות של האלכוהול נמשכות בדרך כלל רק כמה שעות, ולעתים קרובות גוררות אחריהן תסמיני הנגאובר טיפוסיים כמו כאבי ראש, חרדה וקצב לב מוגבר. “יש אנשים שרגישים במיוחד ונוטים לסבול מפאניקה והתקפי חרדה ומתמודדים איתם באמצעות שימוש באלכוהול”, אומר ג’ורג’ קוב, מנהל המכון האמריקאי לשימוש מוגזם באלכוהול ואלכוהוליזם (NIAAA). “אבל זה בעצם לא רעיון טוב, כי כשרמת האלכוהול בדם פוחתת, רגשות החרדה שהם צריכים להתמודד איתם חוזרים, ברמה גבוהה יותר.”

יש הרבה מחקר מדעי לגבי הדרכים שבהן מתפתחת חרדה לאחר שתיית אלכוהול. לדוגמה, אלכוהול מדכא את הגלוטמט, שהוא המוליך העצבי המעורר במוח (מקור). עד שרמת האלכוהול פוחתת, הגוף מסתגל לדיכוי הגלוטמט על ידי יצירה של אפילו עוד יותר גלוטמט. “ואז יש לך את הגלוטמט העודף הזה במערכת, והוא גורם לך ליותר חרדה,” אומר קוב.

אבל זה לא הכל. יש גם חומר כימי במוח שלך שנקרא Corticotropin-Releasing Factor (CRF), הפועל כמוליך עצבי המייצר מתח. כאשר אתה שותה אלכוהול, הגוף שלך מדכא את ה-CRF, אך במהלך הגמילה, כמות ה-CRF עולה, ולעתים קרובות מובילה לתגובת מתח וחרדה מוגברת.

חרדה לאחר שתיית אלכוהול

האם זה נפוץ לחוש חרדה לאחר שתיית אלכוהול?

לא כולם חווים את תחושת החרדה הנוראה לאחר שתיית כמה משקאות. האם תהיו חרדים או לא לאחר השתייה תלוי בהרבה גורמים, כמו כמה משקאות שתיתם, כמה אוכל ומים צרכתם במהלך היום, ואם אתם סובלים הפרעת חרדה (מקור).

“ככל שרמת האלכוהול בדם של אדם גבוהה יותר, כך גדל הסיכוי שהם יחוו תסמיני גמילה מסוימים ומכאן ירגישו חרדה”, אומר דיוויד יוסקו, פסיכולוג ומייסד שותף של המרכז לטיפול בחרדה והתנהגות. “הנגאוברים הם תסמיני גמילה מאלכוהול.”

לקריאה נוספת: 8 תרופות להנגאובר מוכחות מדעית

איך זה להרגיש חרדה לאחר שתיית אלכוהול?

“הסימנים והתסמינים של חרדה שאנשים יכולים לחוות לאחר שתיית אלכוהול יכולים לכלול הזעה, חוסר נוחות, קצב לב מהיר, לחץ דם גבוה, רעד, תחושת מתח ורצון להימנע מאנשים ומאחריות”, אומר ג’אפה.

אתה עלול להרגיש עצבני ולדאוג מדברים שלא לצורך, ואולי אפילו לסבול מהתקף פאניקה.

“עבור אנשים שנוטים לחוש סימפטומים של פאניקה, התחושות הגופניות של תהליך הגמילה מאלכוהול יכולות לעורר התקף פאניקה, פשוט כי האדם יכול לפרש את התחושות הללו כמשהו מסוכן יותר ממה שהן באמת”, אומר יוסקו.

כיצד להימנע מתחושת חרדה

עבור אנשים מסוימים, הדרך הטובה ביותר להימנע מחרדה לאחר אלכוהול עשויה להיות להימנע מאלכוהול לחלוטין, או לפחות בכמויות גדולות, במיוחד אם אתה בדרך כלל חווה חרדה רבה כשאתה לא שותה, או שיש לך היסטוריה של התקפי פאניקה.

אך יחד עם זאת, היכולת של אלכוהול להפחית חרדה ברגע יכולה להיות מועילה במצבים מסוימים, כמו לאפשר למישהו עם חרדה חברתית להרגיש נוח יותר להתרועע חברתית:

“יש פעמים שאלכוהול יעיל על מנת לעזור לאדם חרד להרגיש יותר בנוח במסגרות חברתיות ובמצבים לא נוחים, אבל זה לא פתרון לגורם החרדה הבסיסית”, אומרת הפסיכולוגית הקלינית קרלה מארי מנלי.

“שימוש באלכוהול הוא רק תרופה לטווח קצר ואינו מטפל בתהליך החרדה הבסיסי”, אומר יוסקו. “לכן, השימוש באלכוהול הופך הכרחי יותר על מנת להרגיש טוב יותר.”

עם הזמן, “השימוש באלכוהול יכול להפוך לבעיה נוספת, או לשמש כהתנהגות מונעת שלמעשה משמרת את הפרעת החרדה בטווח הארוך”, מוסיף יוסקו. הוא לא מאמין שכל האנשים צריכים להתרחק לחלוטין מאלכוהול, אבל כן ממליץ להיזהר בשימוש באלכוהול כדרך להתמודד עם חרדה.

איך לשתות באחריות?

יש כמה דרכים שבהן תוכלו למזער את השפעות החרדה אם בכל זאת תחליטו לשתות כמה משקאות. כדי להגביל את כמות האלכוהול ואת ההשפעות שלו, נסו לשתות לאט יותר, או לשתות לסירוגין אלכוהול עם מים ומשקאות קלים אחרים, ולהקפיד לא לשתות על בטן ריקה (מקור).

“כדי להפחית את הסיכוי לחרדות לאחר שתיית אלכוהול, אם אין לך היסטוריה של שימוש מופרז באלכוהול, הגבל את עצמך למשקה אחד לאישה ושני משקאות לגבר”, אומר ג’אפה.

הסיבה חשובה לכך שכדאי לשתות במתינות היא על מנת לשמור על רמת האלכוהול בדם שלא תעלה מדי. עלייה של רמת האלכוהול בדם, הנגרמת לרוב כתוצאה משתייה מוגזמת, מאלצת את הגוף לעבוד קשה יותר כדי לחסל את הרעלים שהאלכוהול הכניס לתוכו, מסביר יוסקו. וככל שהגוף שלנו צריך לעשות יותר עבודה, כך גדל הסיכוי שנחווה חרדה לאחר שההשפעות הראשוניות של האלכוהול יעברו.

טיפול בחרדה שאינה קשורה לאלכוהול

למרות שאלכוהול עשוי להרגיש כמו פתרון מהיר להפחתת תחושות חרדה, אם קראתם עד פה אתם כבר מבינים שההשפעות האלו הן זמניות בלבד, והחרדה שמגיעה אחריהן לעתים קרובות אינה שווה את זה. אבל יש עוד המון דרכים לטפל בחרדה, כולל תרופות, פסיכותרפיה, תרגילי נשימה, צמצום צריכת קפאין, שינה מספקת ושמירה על אורח חיים פעיל. וחשוב לציין – אנא שוחחו עם איש מקצוע מורשה אם יש לכם חששות כלשהם לגבי היחס שלכם עם אלכוהול.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *