איך לזרז מחזור: 12 שיטות טבעיות להקדמת המחזור החודשי

זירוז מחזור

אני לא חושבת שבאמת יש נשים שמחכות בציפייה לקראת המחזור החודשי שלהן, אבל זה מפתיע לגלות שרבות דווקא מנסות לגרום לו להגיע מוקדם יותר. אם את אחת מהן, המשיכי לקרוא – ממש בהמשך אנחנו עונות על השאלה “איך לזרז מחזור”, ומפרטות את כל השיטות האפשריות (והטבעיות).

יש לא מעט סיבות שונות שיכולות לגרום למישהי לרצות לזרז את המחזור החודשי שלה. אולי היא רוצה לסיים עם המחזור לפני חופש או אירוע מיוחד, אולי יש לה מחזור לא סדיר והיא רוצה לשפר את התדירות שלו (ואולי לתכנן כניסה להריון) – או שאולי פשוט המחזור שלה מתעכב, והיא רוצה שיבוא וישחרר איתן קצת לחץ או דאגה.

לא משנה מה הסיבה, יש כמה שיטות בדוקות שעשויות לעזור.

למה המחזור שלך מאחר?

מחזור וסת טיפוסי נחשב לכזה שמגיע בתדירות של 21 עד 35 ימים.

היעדר מחזור – תופעה הנקראת אמנוריאה או אל-וסת בעברית – מוגדרת אצל בנות שלא התחילו מחזור עד גיל 15 או נשים בוגרות שהחמיצו 3 מחזורים או יותר ברציפות.

יש מספר סיבות אפשריות לעיכוב או לחסר של מחזור:

  • מתח (סטרס).
  • משקל גוף נמוך או גבוה (יחס BMI שלא בנורמה).
  • תסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS).
  • שימוש באמצעי מניעה הורמונליים.
  • מצבים כרוניים כמו סוכרת או צליאק.
  • בעיות בבלוטת התריס.
  • התחלה של גיל המעבר.
  • היריון.

לפני שמתחילים – אזהרות

חומרים שיכולים לעזור ולזרז את המחזור נקראים אמנגוגים. חשוב לשים לב ולהיות מודעת לעובדה שחלק מאותם אמנגוגים עשויים לגרום להפלות. אם יש סיכוי שהמחזור שלך מאוחר בגלל שאת בהריון, שימוש בצמחי המרפא הללו כדי לזרז מחזור עלול להפסיק את ההיריון, וזה יכול להיות מאוד מסוכן.

אם את חושדת שיש סיכוי שאת בהריון, אל תיקחי את החומרים האלו. אם את בכל זאת בוחרת להשתמש בעשבי מרפא כלשהם, קני אותם ממקור מוכר. משרד הבריאות אינו מפקח על צמחי מרפא כמו שהוא עושה לגבי מזון ותרופות, וייתכנו חששות לגבי איכות או טוהר של המוצר.

זירוז מחזור

יאללה, מספיק הקדמות. ניגש לעניין:

איך לזרז מחזור

ויטמין סי

יש נשים הטוענות כי וויטמין C, הנקרא גם חומצה אסקורבית, יכול לזרז את המחזור. מצד שני, אין שום ראיה מדעית מהימנה שמגבה את הטענה הזו.

נהוג להאמין שוויטמין סי יכול להעלות את רמות האסטרוגן שלנו ולהוריד את רמות הפרוגסטרון. הדבר גורם להתכווצות הרחם ולפירוק רירית הרחם, מה שמוביל להופעת הווסת.

כדי לנסות את השיטה הזו, את יכולה לקחת תוספי תזונה או ויטמינים, או פשוט לאכול הרבה מזונות המכילים ויטמין סי. מקורות טובים לוויטמין הם פירות הדר, פירות יער, חמוציות, ברוקולי, תרד, נבטים, פלפל אדום וירוק ועגבניות.

אם את מחליטה לנטול תוספי מזון, הקפידי להישאר בגבולות הבטיחות המומלצים – גם צריכת יתר של ויטמין C עלולה להיות מסוכנת.

אננס

אננס הוא מקור עשיר של ברומלין, אנזים שמאמינים שהוא משפיע על אסטרוגן והורמונים אחרים.

מחקר משנת 2017 (מקור) מציע כי ברומלין עשוי לסייע בהפחתת דלקת. זה אומר שזה יכול לעזור במקרים בהם המחזור מאחר או לא מגיע עקב סיבות הקשורות לדלקת.

עם זאת, חשוב לציין שאין ראיות מדעיות מוכחות המצביעות על כך שאננס או תוסף ברומלין גורמים לזירוז המחזור.

ג’ינג’ר

ג’ינג’ר הוא תרופת סבתא מסורתית לזירוז מחזור (מקור) ונהוג להאמין שהוא גורם להתכווצות הרחם. עם זאת, זה עדיין לא הוכח על ידי מחקר מדעי במאה אחוז.

ג’ינג’ר – למרות שהוא מושלם בתוך מסכה לשיער – לא טעים כאשר אוכלים אותו נא, ולכן הדרך הקלה ביותר לקחת אותו היא להכין תה ג’ינג’ר. כדי לעשות את זה, מרתיחים חתיכה טרייה של ג’ינג’ר קלוף ופרוס בסיר מים למשך חמש עד שבע דקות. מסננים את התה ומוסיפים דבש או סוכר לפי הטעם.

פטרוזיליה

פטרוזיליה מכילה רמות גבוהות של ויטמין C וכן אפיול, שעשוי לסייע בגירוי התכווצויות ברחם. עם זאת, אפיול גם רעיל בכמויות מסוימות ומסוכן במיוחד לנשים בהריוןאז הימנעי משתיית תה פטרוזיליה אם את בהריון, מניקה או סובלת מבעיות בכליות.

כדי להכין תה פטרוזיליה, פשוט יוצקים כוס מים רותחים על כמה כפות של פטרוזיליה טרייה, וממתינים כחמש דקות לפני השתייה.

כורכום

כורכום הוא עוד תרופת סבתא מסורתית שחלק מאמינים שהיא אמנגוג, ולכן מזרזת מחזור. הוא אמור לעבוד על ידי השפעה על רמות האסטרוגן והפרוגסטרון, למרות שהמחקר המדעי בהקשר הזה חסר.

ישנן דרכים רבות לכלול כורכום בתזונה שלך. את יכולה להוסיף אותו למנות קארי, אורז או ירקות – או שאת יכולה להוסיף אותו למים או חלב עם תבלינים וממתיקים אחרים ליצירת משקה חם ובכלל לא רע.

דונג קוואי

דונג קוואי – הידוע בתור הג’ינסנג הנשי – הוא עשב שמקורו בסין שם הוא משמש כבר מאות שנים כתרופה צמחית פופולרית. הוא נחשב כחיובי בזירוז מחזור על ידי שיפור זרימת הדם לאגן וכן על ידי גירוי השרירים ברחם בכך זירוז של תחילת ההתכווצויות ברחם.

ניתן למצוא את הדונג קוואי בצורת קפסולה לבליעה או כאבקה, לרוב בהזמנה מהאינטרנט (הנה כמה דוגמאות).

קוהוש שחור

קוהוש שחור הוא תוסף צמחי מרפא נוסף שאת יכולה לקנות כדי לעזור ולסדר את תדירות המחזור החודשי. נאמר שהוא עוזר להרגיע את הרחם ולקדם את הנשירה של רירית הרחם.

חשוב לדעת כי קוהוש שחור יוצר אינטראקציה עם תרופות רבות, ולכן הוא לא מומלץ לנשים הלוקחות תרופות נגד לחץ דם גבוה, תרופות לבעיות לב או כאלו שיש להן היסטוריה של בעיות כבד.

אם את לא בקטגוריות הללו ובא לך לנסות, את יכולה להזמין קוהוש שחור באינטרנט.

הירגעות

יש לא מעט מקרים בהם מתח הוא הגורם לעיכוב או החמצת מחזור. כאשר אנו חשים במתח או לחץ, אנו עשויות לייצר הורמונים כגון קורטיזול או אדרנלין, שבתורם עשויים לעכב את ייצור ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון, החיוניים לשמירה על מחזור חודשי סדיר.

התרופה למתח היא פשוט להירגע. ישנן דרכים רבות להקל על מתח ולקדם רגיעה, ומה שעובד עבור אחד הוא לא בהכרח מתאים לאחרת – זה משהו נורא פרסונלי. יחד עם זאת, ההצעות הנפוצות הן:

  • הפחתת עומס עבודה.
  • בילוי עם חברים ובני משפחה.
  • פעילות גופנית (אני אוהבת יוגה).
  • לעסוק בתחביב מהנה.
  • שימוש בטכניקות מדיטציה או מיינדפולנס.

אמבטיה חמה

אמבטיה חמה יכולה לעשות פלאים להרגעת שרירים תפוסים והפגת מתחים רגשיים, ואולי זו הסיבה לדיווחים אנקדוטיים שהיא גם עוזרת לזירוז של המחזור.

נסהי להוסיף קצת שמן ריחני מרגיע לאמבטיה לקבלת אפקט נוסף. את יכולה גם לנסות ולהשתמש בקומפרס חם, ולשים אותו על הבטן. לא רק שהחום מרגיע, הוא גם עשוי להגביר את זרימת הדם לאזור ובכך לזרז בעדינות את המחזור החודשי.

לקריאה נוספת: כך תשדרגי את האמבטיה שלך לחווית ספא ביתי

סקס

פעילות מינית יכולה לעזור ולזרז את המחזור שלך בכמה דרכים.

אורגזמה עשויה לגרום לצוואר הרחם שלך להתרחב, מה שיוצר ואקום שיכול למשוך את דם הווסת למטה. וכן יקירתי, זה תקף גם לגבי אורגזמה באמצעות חדירה וגם לכזו שמגיעה ללא חדירה.

פעילות מינית קבועה יכול גם להפחית את ההשפעות הרעות של מתח, ולעזור להשגת איזון הורמונלי בריא.

אם את פעילה ספורטיבית – הפחיתי

יותר מדי פעילות גופנית עלולה לגרום למחזור לא סדיר, איחור או החמצה. רצות למרחקים ארוכים, מרימות משקולות וספורטאיות אחרות המתאמנות על בסיס יומי עלולות לחוות את הבעיה הזו. הסיבה לכך היא שפעילות גופנית יכולה להפחית את רמות האסטרוגן ולכן לגרום להפסקת המחזור.

אמצעי מניעה

פתרון ארוך טווח יותר לבעיית המחזור הלא סדיר הוא שימוש באמצעי מניעה הורמונלי. על ידי שליטה ברמות ההורמונים בגוף, אמצעי המניעה האלו יכולים לייצר מידה מסוימת של ודאות לגבי השאלה מתי המחזור שלך יגיע.

מצד שני, גלולות (או אמצעי מניעה אחרים) אינן חפות תופעות לוואי. שוחחי עם רופא הנשים שלך לפני שתחליטי אם זה משהו שאת רוצה לנסות.

איך לזרז מחזור
גם זו דרך להירגע

מתי לפנות לרופא?

חשוב לזכור שמחזור שלא מגיע או מתעכב עשוי להיות סימפטום של בעיה בסיסית אחרת. עליך לפנות לייעוץ רפואי אם:

  • את חושדת שאת בהריון.
  • אתה מפספסת שלוש מחזורים ברציפות.
  • המחזור שלך מפסיק לפני גיל 45.
  • עדיין יש לך מחזור אחרי גיל 55.
  • את חווה דימום בין מחזורים חודשיים, או לאחר סקס.
  • המחזורים שלך משתנים בפתאומיות, הופכים להיות הרבה יותר כבדים או לא יציבים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *