המתיישבים של קטאן: למה כולם מדברים על זה

המתיישבים של קטאן

נתחיל בהקדמה: אני יודעת שסקירה על משחק קופסא זה לא אחד מהנושאים שאתם רגילים לראות פה באתר – אבל אני מכורה למשחק “המתיישבים של קטאן”. לא סתם מכורה, אלא בדיוק בשלב הזה בהתמכרות שאת חייבת ללכת לכל האנשים שאת מכירה ולחפור להם על זה. כמו אנשים שהפסיקו לעשן, או טבעונים. אז אני הולכת לחלוק. מוזמנים לקחת את זה בתור שבירת שגרה קטנה מהנושאים הרגילים, או פשוט לדלג.

הקדמה

קטאן הוא משחק לוח אסטרטגי שהומצא ע”י רופא שיניים גרמני בשם קלאוס טאובר. טאובר כנראה היה חרא של רופא כי הוא התקשה להחזיק את העסק המשפחתי, ולכן פנה לאפיק אחר – תכנון ועיצוב של משחקי לוח. במרתף ביתו בדרמשטאט הוא בנה במשך חמש שנים סיפור על אי לא מוכר שמתיישבים ממקום לא ידוע מגיעים אליו ואט אט מנסים להפוך לשליטיו. כך נולד הסנסציה שהיא “המתיישבים של קטאן”.

המשחק הופץ לראשונה ב-1995 ומאז תורגם ל־ 35 שפות ונמכר ביותר מ-30 מיליון עותקים. לישראל יובא המשחק לראשונה ב-2008, ומאז הלך וצבר פופולאריות גם פה. ההערכה היא כי הוא קיים בעשרות אלפי בתים בישראל, ולא מזמן אף נערכה לראשונה אליפות ישראל בקטאן.

כיום, טאובר חולש על אימפריה של מיליונים, עורך מגעים להפוך את המשחק לסרט קולנוע, ואפילו כבר עובדים על גרסת מציאות מדומה של המשחק. אבל בינינו, כל ההקדמה הזו מיותרת. בשניה שתשחקו קטאן פעם אחת אתם תבינו את גודל התופעה.

קטאן
ככה זה נראה אם היינו ברחפן מעל האי

קטאן – החוקים

בניית הלוח

המטרה במשחק היא ניצול המשאבים של האי קטאן, ובאמצעותם לבנות ישובים, ערים, דרכים ופיתוחים אחרים שיובילו בסופו של דבר לניצחון. האי מורכב מ-19 משושים, כאשר כל משושה מייצג סוג קרקע שונה, מניב משאבים (Resources) שונים המיוצגים על ידי קלפים אותם מחזיק השחקן ביד: עצים, אדמה, חיטה, כבשים וברזל.

בבניית הלוח כל משושה מקבל רנדומלית מספר בין 2 ל-12. בתחילת המשחק כל שחקן מקים שני יישובים ושתי דרכים (ומקבל קלפי משאבים בהתחלה בהתאם למיקום היישוב השני). יש לבחור את מיקומם בחכמה תוך שיקולים של שליטה על מירב סוגי המשאבים ותדירות הכרייה של כל משאב – לפי המספר שייצא בקוביות, בעל יישוב אשר יושב על אותו המחומש יקבל משאב.

לוח קטאן
לוח קטאן בתחילת המשחק: שימו לב למשאב בכל משושה, והמספור עליו

עכשיו שהושלמה המפה יציב כל אחד מהשחקנים דרכים, מבנים, יקבל קלפים והמשחק יתחיל. המשחק עצמו משוחק בתורות כאשר כל תור מתחלק ל-3: ייצור משאבים, מסחר ובניה.

מהלך המשחק – זריקת הקוביות

בתורו, השחקן בתורו מגלגל קוביות. כל המשושים בעלי המספר שיצא ייצרו משאב, וכל שחקן שיש לו יישוב/עיר צמודה למשאב זה, יקבל 1 או 2 ממנו בהתאמה. לדוגמה – בזריקת הקוביות יצא הספרה 8. במקרה (ובתמונה למעלה), לי יש ישוב כחול שהקמתי על משושה שמכיל את הספרה 8, ולכן אקבל את המשאב של אותו המשושה – ברזל.

כמו כן ישנו מספר “מזל”, או חסר מזל, והוא 7. כאשר זריקת הקוביות יוצאת על המספר הזה, כל שחקן שמחזיק מעל ל-7 קלפים חייב לזרוק חצי מהמם (להחזיק לקופה), והשחקן שזרק את הקוביות זכאי להזיז את ה”שודד” ולגנוב קלף מאחד השחקנים האחרים.

מסחר ובנייה

לאחר שלב זריקת הקוביות אנו עוברים למסחר. השחקן הפעיל (שזה תורו) יכול לסחור משאב תמורת משאב עם אחד השחקנים האחרים לדוגמה: “יש לי לבנים, מי רוצה להחליף תמורת עץ?” כמו כן השחקן יכול לסחור עם הבנק, תמורת 4 קלפים של אותו משאב יכול השחקן להמירו למשאב אחר (או פחות במידה ויש לו ישוב שגובל בנמל, שמאפשר מסחר בתנאים טובים יותר, בהתאם לכתוב על הלוח).

השלב הבא והאחרון הוא שלב הבניה. כאן השחקן שזה תורו יכול לבנות דרכים, ישובים או ערים, בהתאם לקלפים שבידו (יש מחירון עם עלות בניה לכל אחת מהאופציות). אופציה נוספת היא לקנות “קלף פיתוח”, שהוא הגרסה הקטאנית ל-“קלף הפתעה”: כאן נכנסים לפעולה מגוון אירועים שונים במשחק, החל מקבלת נקודות ניצחון מיוחדות, אבירים (שיכולים להזיז את השודד), קלף מונופול המאפשר גניבת משאב מהשחקנים האחרים וכו’.

קלפי פיתוח
קלפי הפיתוח

בניית ישוב מקנה לשחק נקודה אחת. בניית עיר מקנה 2 נקודות. צבירת הדרך הארוכה ביותר או צבא האבירים הכי גדול תקנה 2 נקודות נוספות. וכך כל השחקנים מנסים להתקדם עד ל-10 הנקודות המיוחלות שיביאו להם את הניצחון.

מבלבל, נכון?

אין איך להסביר את זה בצורה פשוטה – פשוט תשחקו סיבוב הדגמה אחד עם מישהו שיודע לשחק ואתם תקלטו, זה לא כזה מסובך.

למה זה כל כך טוב

אין הרבה משחקי קופסא שמצליחים להישאר מעניינים ומאתגרים לאורך זמן, אבל קאטן מצליח. העובדה שכל משחק הוא שונה (כי הגרלת מבנה הלוח וסדר בחירת היישובים משפיעה המון), החשיבות הגדולה לשיטות מסחר ואסטרטגיות התקדמות במהלך המשחק, אי הודאות (בכל זאת, הרבה תלוי בזריקת הקוביות) – כל אלו הופכים את המשחק לחוויה באמת מרתקת.

מצד שני, המשחקיות פשוטה וברורה כך שכל אחד יכול ללמוד את המשחק ולמצוא את עצמו מתחרה על הניצחון. בקטאן יש מנצח ומפסידים, אבל כולם משחקים עד הסוף ועד שלב מתקדם של המשחק לכל משתתף יש אפשרות להפוך למנצח. אף אחד לא נשאר ממורמר בחוץ ולא נאלץ לצפות במנצח מדושן עונג ועשיר. ואם אתם כמוני, שיחקתם פעם בשבוע במשך תקופה ארוכה ונראה לכם שמיציתם – אז יש את אחת ההרחבות שתוסיף לכם עניין. עוד על זה בסעיף הבא.

הרחבות קטאן

בשנת 2006 נערך סקר בקרב חברי קהילת שחקני קטאן ובו נשאלו אילו משחקים נוספים הם היו הכי רוצים לראות. תוצאות הסקר לא נחשפו, אך טאובר (יוצר המשחק מהפסקה הראשונה) גילה שהתשובה המובילה הייתה “גרסאות למשחק הבסיסי”. הוא סיפר שבמהלך השנים שחלפו מאז שפרסם לראשונה את המשחק נאספו רעיונות לגרסאות, ותוצאות הסקר עודדו אותו לפתח אותן לכדי הרחבה.

מאז יצאו מספר הרחבות למשחק, וכל הזמן יוצאות חדשות. אתם יכולים לראות אותם בחנות הרשמית של המשחק באמזון.

בנוסף, ישנן גרסאות מיוחדות של המשחק המקורי בשילוב עם תרבות פופולארית, הידוע שבהם הוא “קטאן משחקי הכס”, בו השחקנים הם חיילים במשמר הלילה ונלחמים נגד פראים, ענקים ומהלכים לבנים.

הרחבות קטאן
הרחבות קטאן

קטאן: השוואת מחירים

הדפוס בנוגע לקטאן קבוע. בהתחלה, אתם משחקים את זה דרך חברים. למישהו יש את המשחק, ואתם יושבים אצלו מדי פעם ומשחקים. אולי הגעתם במקרה, כי היה חסר שחקן רביעי, או שזה משהו קבוע. אבל נכנסתם. ואז, בעיה: בעל המשחק לא יכול לשחק יותר, או שאתם עברתם לגור רחוק, או שרבתם איתו כי לא מוכן לספר איפה הוא קנה את בושם מולקולה שלו במחיר כזה זול (קידום פוסט עלוב מצידי, אני יודעת, אבל רק המעז מנצח).

ואז הגעתם למסקנה המתבקשת שאי אפשר לחיות על הקצה יותר, אתם חייבים לוח משחק שיהיה אצלכם, כך שהדודא לקטאן תהיה בשליטה. אז איפה הכי זול לקנות:

בארץ, המחיר הכי זול שמצאתי הוא בסטימצקי. 169 שקלים + תוספת של בין 10 ל-30 ש”ח דמי משלוח.

עריכה: בוואלה שופס אפשר למצוא את המשחק המקורי ב-145 שקלים!

אם בא לכם להזמין מחו”ל, מצאנו כמה אופציות.

באמזון הגרסה הכי זולה שמצאתי (מהספק הרשמי) היא ב-42 דולר + 15 דמי משלוח לישראל, ז”א סך הכל 57 דולר שנכון לרגע כתיבת שורות אלו מהווים כ-200 ש”ח. זה יותר יקר מסטימצקי, אבל במידה ואתם בכל מקרה מזמינים מהאתר משהו אחר וחוסכים את דמי המשלוח העלות יכולה לצאת יותר משתלמת. בנוסף, המחיר שכתבתי פה הוא המחיר המלא, אבל במידה ויש לכם אמזון פריים או קופון – יש סיכוי להנחה. (עוד על דרכים להוזיל לעצמכם את הקניה במדריך שלנו לקניות באמזון).

המנצח במקרה הזה הוא Ebay – משחק חדש מהאריזה עולה שם כ-150 שקלים כולל משלוח, מספק שהוא Top Seller עם 100% ביקורות חיוביות. במידה ויקר לכם כל הסיפור, יש שם אחלה אפשרויות לקניית קטאן יד שניה או חדש מספק משני – ואז המחיר משתנה, ויכול לרדת עד כ-50 ש”ח למשחק.

אריזת המשחק קטאן
המתיישבים של קטאן – ככה זה נראה

לסיכום

במשחק המתיישבים של קטאן שיחקתי עשרות, אם לא מאות פעמים. המשחק מעניין כל פעם מחדש, ותמיד דורש חשיבה והסתגלות לתנאי המשחק, כמו גם יכולות משא ומתן וכריזמה. וכמובן, מזל – שאף פעם לא מזיק.

בנוסף, הוא לא כל כך אינטנסיבי, מה שאומר שהוא קלאסי לישיבה של כמה שעות עם חברים – בין תור לתור יהיה לכם מספיק זמן לדבר, לאכול, לעשן, לשתות ולעשות כל מה שהייתם עושים בישיבה רגילה, פשוט עם האקשן והעניין שהמשחק מספק.

וזהו. זו ההמלצה שלי. הפוסט הזה הוא ניסיון שלי להכניס פה תכנים קצת שונים מהרגיל – בהתאם לתגובות שלכם/ן אני אדע אם להמשיך עם זה בעתיד, וכרגיל אשמח לקבל תגובות, הערות והצעות בתגובות למטה… ושיתופים, חברים, שיתופים!

One Comment on “המתיישבים של קטאן: למה כולם מדברים על זה”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *