מבצר קלעת נמרוד – טיולון רומנטי ברמת הגולן

קלעת נמרוד

לא מזמן כתבתי פה פוסט שמפרט רשימה של שבילים ארוכים בישראל. אחד מאותם שבילים הוא שביל הגולן, שלוקח משהו כמו חמישה ימים. אבל אז פנו אלינו בשאלה – מה עם אלו שרוצים לנסוע ולטייל ולגולן אבל לא בנויים לטרק ארוך ושינה בשטח? אז בדיוק עבורכם, החלטנו לכתוב פוסט קצר נוסף על אחד האתרים המדהימים ביותר ברמת הגולן, מבצר קלעת נמרוד.

המבצר יושב על רכס בגובה של כ-800 מ’ מעל פני הים, למרגלות הר החרמון. מעבר לנוף משוגע, טיול למבצר העתיק ישלב בתוכו היסטוריה מפוארת: האתר הארכיאולוגי, אשר הוקם בימי הביניים, הוא מהגנים הלאומיים הפופולאריים ביותר בישראל, ומתאים למשפחות, קבוצות, ומושלם למי שמחפש טיול רומנטי קצר.

מבצר קלעת נמרוד
המבצר

גן לאומי קלעת נמרוד

כ-1 ק”מ – כשעתיים – רמת קושי קלה

למי שמחפש טיול יום מהמם, הטיול במבצר קלעת נמרוד הוא מושלם. הסיור במבצר עצמו לוקח משהו כמו שעתיים, במהלכן ניתן לסייר במבצר עצמו ובחומת האבן ו-11 המגדלים הסובבים אותו. מכל פינה במבצר נשקף נוף גלילי פשוט עוצר נשימה (שקצת הזכיר לי את מלון מצפה הימים). ממרפסות הנוף הפונות לכיוון מערב, ניתן לראות את עמק החולה המהמם אשר מתפרש למרגלות ההר, ואם מסתכלים היטב ניתן לראות את הקיבוצים דפנה ודן, ותחילתו של שביל ישראל. לכיוון צפון ניתן לראות את גבול ישראל-לבנון, הכפר ע’גר והגדה המצוקית של נחל הבניאס – ואולי זו אחת הסיבות שהמבצר שימש לצילומי הסרט “בופור”.

מבצר נמרוד
המבצר מבפנים

היסטוריה

אז זהו, Its Complicated. תיאוריה אחת גורסת כי קלעת נמרוד היא מבצר צלבני שהוקם כבר בסוף שנות העשרים של המאה ה-12, כשהצלבנים שלטו בעיר בניאס הסמוכה. מצד שני, תיאוריה מתחרה מספרת כי המבצר נבנה כמאה שנים אחר כך, בשנת 1228, על ידי מושל אזור בניאס מהשושלת האיובית, על מנת לחסום את הדרך של פלישה מתוכננת של הקיסר הרומאי פרידריך השני. בתחילה היה מדובר על מבצר קטן יחסית ולא מתוחכם, עד שנכבש ע”י הכוחות הממלוכים בשנת 1260, בראשות השליט בייברס, שסמל הברדלס שלו מעטר עדיין את המצודה עד היום, שהרחיב את המצודה והפך אותה למפוארת יותר.

עם גירושם הסופי של הצלבנים מארץ ישראל במאה ה-13 לספירה, איבדה המצודה מחשיבותה האסטרטגית, והחל מהמאה ה-15 שימשה כלא לאצילים שמרדו בשלטון המרכזי. בתקופת השלטון העות’מני באזור החל המבצר לאבד ממעמדו עד לנטישתו הסופית. הוא עמד ריק ומוזנח במשך מאות שנים ושימש כמחסה לרועי צאן ועוברי אורח מזדמנים אשר ביקשו מקלט מפני פגעי מזג האוויר. לאחר ביקורו בארץ ישראל בשנת 1867, תיאר הסופר מארק טוויין את המבצר במילים: “זהו ככל הנראה תל החורבות הנהדר מסוגו בעולם”. ערב מלחמת ששת הימים שימש המבצר כעמדת תצפית למטווחי התותחים הסורים, ועם שחרור הגולן והחרמון בידי ישראל הוא הוכרז כגן לאומי.

אגב, לא מזמן פורסם מחקר שהצליח למצוא שרידים לתזוזות וזעזועים שגרמו רעידות אדמה קדומות במבצר, מה שמעיד כי קלעת נמרוד היה קיים כבר בתקופה ההלניסטית (עד שנת 30 לספירה) או הביזנטית (המאה ה-4 עד ה-7 לספירה) ולא רק מהתקופה האיובית (המאה ה-12 וה-13), כפי שסברו עד כה.

קלעת נמרוד מבט על
מבצר קלעת נמרוד – מבט על

הסיור בתוך קלעת נמרוד

הסיור מתחיל בשער המרשים של המבצר. לאחר פניה ימינה לאורך חומת המבצר,ניתן להבחין במשקוף גדול ועליו כתובת המספרת על בניית המבצר, ואבן עם תבליט אריה – סמלו של בייברס, השליט באותה תקופה. אם ממשיכים לאורך מגדלי השמירה ומאגרי המים נגיע עד למגדל העוז של המבצר (“מבצר בתוך מבצר”, שנועד לשמש מחסה ומפלט אחרון אם יפרצו חומותיה החיצוניות של המצודה). במגדל זה נשמרו עד היום שרידי אולמות מפוארים, בריכות מים וחדרים רבים. המשך לאורך החומה הצפונית של המבצר תוביל אותנו ל-“יציאת סתרים”, הבנויה מאבנים ענקיות ומסתירה את היוצאים מפני הבאים.

הוראות הגעה

על מנת להגיע אל הדרך המובילה למבצר קלעת נמרוד, יש לנסוע על כביש 99 ולפנות צפונה לכביש 989. הפנייה נמצאת על כביש 99, בין קיבוץ שניר לצומת מסעדה. לאחר נסיעה מפותלת בנוף המדהים על כביש 989, אשר נמשכת כ-10 דק’, יש לפנות מערבה לכיוון מבצר נמרוד (יש שילוט).

שעות פתיחה ומחירים

שעות פעילות:

  • קיץ: 8:00-17:00
  • בימי שישי וערבי חג 8:00-16:00
  • חורף: 8:00-16:00
  • בימי שישי וערבי חג 8:00-15:00

מחירים:

  • מבוגר: 22 שקלים.
  • ילד: 9 שקלים.
  • אזרח ותיק: 11 שקלים.

בימי הקיץ מקיימת רשות הטבע והגנים סיורים מודרכים ביום וסיורי עששיות עם חשיכה. טלפון לבירורים: 04-6949277.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *