שבילים ארוכים בישראל – מסלולים לטיול מגניב של כמה ימים

שבילים ארוכים בישראל

היי חברים, היום אני רוצה לדבר על מסלולי שבילים ארוכים בישראל שניתן לעשות בכמה ימים ברצף, או לבחור מקטע ולהפוך אותו לטיול יומי. נכון, אני יודעת, אנחנו עדיין בימי קורונה, מי בכלל חושב על טיולים. אבל על זה יש לי שני דברים להגיד: א’ – כבר כתבתי והמלצתי על החוויה הנחמדה של טיול וירטואלי, אבל בינינו, אני משתגעת בבית, ואין כמו הדבר האמיתי. ו-ב’ – כנראה הפעם הבאה שנוכל לטוס לטייל תהיה לפחות לקראת החורף הבא (אגב, כדאי לקרוא את ההמלצות של המומחים לגבי מקומות לטוס בחורף).

אז כדי שתהיו מוכנים להזדמנות הבאה שניתן יהיה לצאת ולטייל בטבע, הכנתי פה סיכום קצר של שבילים ארוכים בישראל שניתן לצאת אליהם ולטייל בהם בסופ”ש ארוך או בכמה ימי חופש, לרענן את השגרה ולחוות קצת טבע לנשמה.

אני מצהירה מראש, אני לא מדריכת טיולים. הכוונה פה היא לתת טעימה קטנה מהשבילים שאני מכירה, אבל מן הסתם על מנת לטייל בהם או לתכנן את הטיול הבא תצטרכו לאסוף מידע נוסף. אתם מוזמנים לחפש אותו ברשת או להזמין את מדריך הטיולים שמרכז את כולם עליו אמליץ בסוף הפוסט.

נתחיל.

מסע מים אל ים

70 ק”מ – בין 3 ל-4 ימים – רמת קושי בינונית

מסע מים אל ים

ללא ספק מדובר באחד המסלולים היפים בארץ. לאורך שלושה עד ארבעה ימים נטייל בין נופי הגליל המערבי הקסומים במסלול המחבר בין חופיו הצפוניים של הים התיכון לבין חופי ים כנרת.

את המסלול נתחיל מחוף אכזיב שנמצא צפונית לנהריה, משם נטפס במעלה הר מירון דרך נחל כזיב, ונגיע לנוף עוצר נשימה של 360 מעלות בפסגתו. משם נמשיך ונרד בנחל עמוד עד לאזור גינוסר והארבל שלחופי הכנרת. מדובר במסלול רגלי המותאם ללינת שטח באזור שופע בנחלים זורמים שמאפשרים לעשות את המסלול בצורה כיפית ומהנה.

הר ארבל
מצוק הארבל

שביל הגולן

130 ק”מ – בין 5 ל-7 ימים – רמת קושי בינונית

שביל הגולן

אבני בזלת ונוף געשי, נחלים בכל פינה ומרחבים אדירים של טבע וירוק – זוהי רמת הגולן. שביל הגולן, שנחנך ב-2007 ומאז הפך לאחד השבילים הארוכים האהובים בישראל, מאפשר טעימה אמיתית ממה שיש לרמה להציע, כל הדרך מהחרמון המרשים ועד לחופי הכנרת.

השביל מותאם ברובו גם לרוכבי אופניים ועובר דרך מסלולי טיול פופולריים ואתרים היסטוריים. חשוב לציין: השביל לא קשה במיוחד, והוא אמור להיות נעים להליכה למי שבכושר סביר, אך יש להתכונן למספר עליות וירידות תלולות מדי פעם, ולהקפיד על העונה הנכונה – השביל מומלץ בעיקר באביב, כשהשדות הירוקים והפריחה מוסיפים לו יופי יוצא דופן. השביל מתאים להליכה גם בשאר ימות השנה, אך כמובן שעומסי חום או גשמים עלולים לפגום בחוויה.

נחל שניר
נחל שניר

שביל ירושלים

40 ק”מ – כיומיים – רמת קושי קלה

שביל ירושלים הוא שביל כמעט מעגלי אשר עובר באתרים מרכזיים בירושלים, מקיף את העיר העתיקה, ומהווה מעין “הרחבה” של שביל ישראל, שכמעט ואינו עובר בתוך ירושלים. השביל מתחיל בחניון עין חנדק, ממשיך מזרחה לכיוון ירושלים, מקיף את העיר העתיקה וחוזר מערבה עד לסיומו בסטף.

בתוך השטח הבנוי בירושלים השביל, אשר נחנך בצעדת ירושלים כבר ב-2006, משולט בסימון שבילים מיוחד בצבעים כחול-זהב-כחול. מחוץ לעיר השביל מסומן גם בסימון שבילים רגיל. מדובר על מסלול שאני מאד אוהבת: שילוב של שביל חצי אורבני וחצי בטבע, שניתן לעשות בקבוצה או לטייל לבד, אפשר לרוץ אותו מהר ומנגד להתעכב באין ספור אתרים ומקומות מהממים לאורכו (המלצה שלי, ספא כרמים) – ממש רבגוני, ממש כמו העיר ירושלים עצמה.

שביל סובב באר שבע

40 ק”מ – בין 2 ל-3 ימים – רמת קושי קלה

כאשר מדברים על שבילים ארוכים בישראל, חייבים לתת נציגות לאזור הדרום! שביל סובב באר שבע הוא מסלול טיולים יחסית “שטוח” ונחמד באורך של כ-40 קילומטרים המקיף את באר שבע. לאורכו של המסלול מספר נקודות תצפית אל העיר וסביבתה, והוא מעניק הזדמנות טובה לצפות בנוף המדברי המרשים של הנגב הצפוני, עם הצמחיה האופיינית לו. השביל, שנחנך ב-2009, תוכנן על ידי חוגי הסיירות של החברה להגנת הטבע בבאר שבע, מתוך כוונה לחשוף את הטבע, ההיסטוריה, הצמחייה והמורשת של העיר. הוא מחולק לחמישה מקטעים, כאשר כל קטע מסומן בצבע משלו בהתאם למפת הטיולים וסימון השבילים הרשמית של ישראל, אשר ניתן לעשותם בנפרד. העונות המומלצות ביותר לטיול לאורך השביל הן החורף והאביב לאחר הגשמים. בתקופות אלו ניתן לראות פריחה ערה של עיריות, כלניות ושאר הצמחיה המקומית.

שביל באר שבע
שביל באר שבע בחורף

שביל עמק המעיינות

145 ק”מ – כ-10 ימים – רמת קושי בינונית-קשה

שבילים ארוכים בישראל: עמק המעיינות

שביל עמק המעיינות הוא מסלול הליכה ארוך ומעגלי המקיף את כל עמק המעיינות, בצפון המדינה ואיזור בקעת בית שאן. השביל נולד כפרויקט חינוכי ששם למטרה לקרב מטיילים לערכי הטבע והמורשת באזור הפריפריה. במהלך השנים 2009–2010 עמלו על סימון השביל קבוצות של נוער, חיילים ותושבים מעמק המעיינות ובית שאן: המתנדבים פרצו את נתיב השביל באתי חפירה ומעדרים וסימנו את השביל בצבעים לבן-כתום-לבן.

השביל עובר במרבית אתרי הטבע, הנוף, ההיסטוריה והמורשת של העמק וסביבתו, במעיינות הרבים הפזורים במרחב ובלא מעט מהחלקים הפחות מתויירים של הגלבוע. ברוב החלקים של השביל ניתן לטייל גם עם אופניים, והוא נוח לטיול ברוב ימי השנה.

דרך הבשורה

65 ק”מ – כ-4 ימים – רמת קושי בינונית

דרך הבשורה, או בשמה העממי יותר “שביל ישו”, היא דרך באורך 65 ק”מ בגליל התחתון ובאזור הכנרת אשר הושלמה לקראת ביקורו בארץ של האפיפיור בנדיקטוס ה-16 במאי 2009, ומאז מושכת המון תיירים נוצרים. השביל מתחיל בנצרת ומסתיים בכפר נחום ועובר דרך אתרים הקדושים לנצרות: ציפורי, משהד, כפר כנא, קרני חיטין, נבי שועייב, הר ארבל, מגדל, עין שבע והר האושר.

שביל ישו
DIGITAL CAMERA

מדריך שבילים ארוכים בישראל

אם חידשתי לכם משהו, אל תרגישו רע. גם אני לא הכרתי את כל המסלולים האלו. הכל התחיל לפני כמה שנים שחבר הביא לי את הספר “מדריך שבילים ארוכים בישראל”, מאת יעקב סער ויגיל הנקין. המדריך מאגד את המסלולים הללו, ועוד כמה קצרים יותר. וכמו שהבטחתי בתחילת הפוסט, יש פה המלצה.

אז למה אני חושבת שהמדריך הזה שווה את ההשקעה?

  • תכנון מיטבי של הטיול – המדריך מכיל תיאור תמציתי, קולע ומעודכן של תוואי השביל ושל האתרים הסמוכים לו, בנוסף לפרופיל הליכה של כל קטע המורכב מרמת הקושי שלו, אורכו שינוי גובה במהלכו (כך שתדע להתכונן לעליה או ירידה).
  • חסכון בכסף ומשקל – מפת סימון שבילים סטנדרטית של אזור בודד נמכרת בכ-70 ש”ח. על מנת לכסות את כל תוואי השבילים במדריך יש לרכוש כ-17 מפות, ז”א הוצאה של יותר מאלף ש”ח! עוד דבר נחמד, בנוסף למפות טופוגרפיות מעודכנות של סימון השבילים, במדריך יש תיאורי דרך מפורטים של כל מסלול, לשני הכיוונים – כך שזה נהיה סופר קל לטייל איתם.
  • חלוקה חכמה למקטעים – המהדורה החדשה של הספר כוללת חלוקה של השבילים לקטעים קצרים, דבר המאפשר תכנון גמיש של הדרך לפי העדפות אישיות.

ומעבר לכל זה, הסיבה העיקרית שאני אוהבת לטייל עם מדריך שבילים ארוכים בישראל הוא הערך המוסף – בנוסף לכל המידע הטופוגרפי, כל קטע מכיל תיאורי מקום מפורטים, סיפורי מורשת, רקע היסטורי ומידע בנושאי גיאוגרפיה, גיאלוגיה ועולם החי. מניסיון, הרבה יותר נחמד לטייל כשאתה מבין את המשמעות וההקשר של כל צעד. תקראו לי חנונית, אבל מאז שיש ל את הספר הזה הטיולים שלי בטבע השתדרגו פלאים!

בעזרת חברים מ”שביליסט” הצלחנו לקמבן את הספר הזה עם הנחה של 15%, בנוסף למשלוח חינם. תכלס, שווה. ויכול להיות אחלה מתנה (ורמז) לחבר עצלן.

שבילים ארוכים בישראל
המדריך. לחצו להגדלה

וזהו להיום. אשמח לשמוע את ההמלצות שלכם על מסלולים שווים, ביקורת על המדריך (למי שיצא לראות) וכל מה שבא לכם, בתגובות פה למטה או ברשתות החברתיות שלנו. והכי חשוב, שנצא כבר לחירות!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *