מי חמצן לאוזן: איך משתמשים במי חמצן להסרת שעווה מהאוזניים

מי חמצן לאוזניים

באופן כללי, האוזניים שלנו מייצרות את השעווה על מנת להגן על תעלת האוזן מפני חדירה של מים וזיהומים חיצוניים. אבל לפעמים, האוזניים שלנו עשויות לייצר יותר שעווה מהרגיל, ולמרות שאין צורך רפואי אמיתי להסיר את השעווה הזו, ייתכן שתרצי לעשות את זה, בעיקר משיקולי נוחות ואסתטיקה. חוץ מזה, זה תהליך יחסית פשוט – ויש לא מעט שיטות בטוחות וקלות להסרת השעווה העודפת מהאוזניים. העיקרית שבהן – שימוש במי חמצן לאוזן, שמרככים את השעווה ועוזרים לה להתפזר מעצמה.

בפוסט הקצר של היום ננסה לבדוק מהם המוצרים המובילים בתחום, איך משתמשים בהם, ומה הסיכונים והאזהרות שאת חייבת להכיר.

מה המדע אומר

מימן על-חמצני, הידוע בכינוי “מי חמצן”, נחשב במשך שנים רבות כמרכיב יעיל המשמש בתמיסות להסרת שעוות אוזניים. כבר בשנת 2004 חוקרים קבעו כי טיפות אוזניים על בסיס מי חמצן הן כנראה הדרך החסכונית ביותר לטיפול ביתי בהצטברות שעוות אוזניים (מקור).

סקר שנערך בשנת 2015 בקרב רופאי משפחה אוסטרליים (מקור) העלה כי רוב מוחלט שלהם תומך בשימוש במי חמצן לאוזן בתור טיפול ראשוני המסייע לניקוי עצמי של האוזניים. הטיפול השני הנהוג – שטיפה במים או בתמיסות שונות בעזרת מזרק גדול אשר קצהו מוכנס לתעלת השמע החיצונית – עלול לעיתים קרובות לגרום לסיבוכים. שימוש בטיפות אוזניים בדרך כלל אינו מייצר סיבוכים ונחשב לאפשרות בטוחה יותר.

אף על פי שמי חמצן הם המרכיב העיקרי בתכשירים רבים של טיפות אוזניים, מחקרים הראו שהוא לא קריטי לטיפול בהצטברות שעוות אוזניים. חוקרים במחקר משנת 2013 (מקור) בדקו את האפקטיביות של שימוש במים מזוקקים לריכוך שעוות האוזניים, ומצאו כי מים מזוקקים עבדו בצורה היעילה ביותר בפירוק שעוות האוזן בהשוואה לתמיסות מימיות שונות ותמיסה על בסיס שמן.

איך משתמשים במי חמצן לאוזן

תכשירים רבים לטיפול בשעוות אוזניים מכילים מי חמצן. מי חמצן מסייעים לשעווה להתמוסס כאמור, ובכך להביא לצמצום שלה. Debrox ו-Murine הם שניים מהמותגים הנפוצים ביותר של טיפות אוזניים.

באופן כללי, שימוש במי חמצן לאוזניים צריך להיעשות בצורה הבאה:

  • שכבי על הצד, כאשר אוזן אחת מופנית כלפי מעלה.
  • שימי כמה טיפות בתעלת האוזן ומלאי אותה בנוזל.
  • המתיני באותה התנוחה למשך כ-5 דקות.
  • לאחר חמש דקות, התייבשי חזרה ונגבי את האוזן החיצונית עם מטלית כדי לספוג כל נוזל שיוצא.
  • חזרי על התהליך עבור האוזן השנייה.

הקפידי לעקוב אחר ההוראות המופיעות על המוצר עצמו. יתכן שתצטרכי להשתמש בטיפות יותר מפעם אחת ביום, או לאורך מספר ימים.

ניתן גם לנסות ולייצר תחליף ביתי למי החמצן באמצעות ערבוב של מים וחומץ ביחס זהה (אך מומלץ להתייעץ עם רופא לפני שימוש בשיטה הביתית הזו).

מי חמצן לאוזן של Murine
מי חמצן להסרת שעווה של Murine

סיכונים

חשוב שתקפידי לבצע את ההוראות בהתאם לחוברת שמגיעה עם המוצר. אם את חושבת שיש לך פגיעה כלשהי באוזן, עדיף להימנע משימוש בטיפות אוזניים מכיוון שזה עלול לגרום לזיהום או כאב.

בנוסף, זה לא מומלץ להכניס חפצים חיצוניים לאוזן כדי לסייע בהסרת השעווה. אם את מרגישה כאילו יש לך כמות גבוהה של שעווה באוזן שדורשת טיפול וחווה אי נוחות, עליך לפנות לרופא.

מי חמצן לאוזן

מי חמצן לאוזן – סיכום

האוזניים של רובנו מייצרות כמות שעוות אוזניים המספיקה על מנת להגן מפני זיהומים וחדירה של מים. ברוב המקרים, לא תצטרכי להסיר שעוות אוזניים באופן ידני או לפנות לטיפול כלשהו. באופן כללי, כמות השעווה באוזניים מתאזנת בכוחות עצמה.

אבל לא כל האוזניים נבראו שוות – ויש אנשים שמרגישים שהאוזניים שלהם מייצרות יותר מדי שעווה.

כמות מוגזמת של שעוות אוזניים יכולה:

  • לגרום לקשיי שמיעה.
  • לגרום לכאב, הפרשות, צלצולים או גירודים באוזן.
  • ליצור ריכוז של חיידקים, מה שמוביל לזיהומים ודלקות אוזניים.

ובכל מקרה, אם את חווה כאב, ירידה בשמיעה או אי נוחות באוזניים, מומלץ לפנות לרופא על מנת להבין את המקור לבעיה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *