צביעת שיער בהריון: האם מותר לצבוע ולחמצן שיער בזמן היריון?

היריון

צביעת שיער בהריון זה נושא שעלה לכותרות לאחרונה. קחי למשל את הילארי דאף, שלאחרונה שיתפה תמונות וסרטונים באינסטגרם שלה בהם היא צבעה את השיער לכחול. היא אפילו הרחיקה לכת והעלתה תמונות של עצמה עם נייר כסף ומי חמצן על השיער, וציינה כי היא לקוחה טובה מכיוון ש-“הלכה לשירותים פעם אחת בלבד במהלך הטיפול, למרות שהיא מחודש שמיני”.

זה הרים כמה גבות. אני בטוחה שכולנו שמענו את התיאוריות שטוענות שכדאי להימנע מלחמצן או לצבוע את השיער בזמן היריון. מצד שני, שינוי צבע השיער היא התרופה הטובה ביותר שמצאתי לשעמום – וכשהשעמום הוא אחת מתופעות הלוואי הנפוצות ביותר של נגיף הקורונה, זה לא מפתיע שכמעט כל אחת שאני מכירה מחפשת לצבוע את השיער. ואין שיעמום כמו השיעמום של אשה בחודש מתקדם שלא יכולה לזוז לשום מקום.

הילארי דאף – הלב איתך!

אז האם מותר לך לצבוע או לחמצן את השיער בזמן היריון? הלכתי לבדוק מה המומחים אומרים. ותופתעי – אבל התשובה היא לא “כן” או “לא” חד משמעי.

האם המרכיבים בצבע שיער בטוחים לשימוש?

הייתה תקופה בה המרכיבים בצבעים לשיער ובחומרי הבהרה היו הרבה יותר מפוקפקים ממה שהם היום. “כשאת מסתכלת על צבעי השיער של לפני כמה שנים, בהחלט היו בהם כימיקלים רעילים, והיו להם לא מעט בעיות. אבל כרגע זה פשוט לא המצב”, אומרת לורן שטרייכר, פרופסור קלינית לגינקולוגיה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת נורת’ווסטרן שכתבה על הנושא. “האם יש בהם חומרים מסרטנים? לא. האם יש בהם משהו שיכול לגרום לבעיות בהריון? גם לא.”

לטענתה, צבעי שיער וחומרי הבהרה עכשוויים אינם מהווים סכנה בריאותית בשימוש נכון. “הכימיקלים שנמצאים בצבעי השיער ברוב מוחלט של המקרים אינם מזיקים, והראיות מצביעות על כך שספיגה מערכתית של מוצרי שיער היא מינימלית”, היא אמרה. “הסיכוי שהם יגיעו לשליה בכמויות משמעותיות מספיק על מנת לגרום נזק לעובר הוא ממש לא סביר”.

עם זאת, היא בכל זאת ציינה כי “אף אחד מהמוצרים הללו לא נבדק מחקרית על נשים בהריון, וזה גם לא הולך לקרות”, היא אמרה. “אף אחד לא ייקח 10,000 נשים בהריון ויבקש מכולן לצבוע את השיער אחת לחודש על מנת לבדוק מה ההשפעה על התינוקות”.

האם יש זמן בטוח לצביעת שיער בהריון?

למרות שאין ראיות אמיתיות המעידות על כך שצבע שיער או חומרי הבהרה מזיקים לאם או לעובר בשלב כלשהו במהלך ההריון, ייתכן שתרצי להיות זהירה במיוחד במשך 12 השבועות הראשונים להריון מכיוון שזה הזמן בו מתרחשת ההתפתחות המכריעה של העובר. “באופן כללי, כמו ברוב הדברים בזמן הריון, מומלץ להמתין עד לאחר השליש הראשון לצביעת השיער”, אמרה שטרייכר, “לאחר התקופה הזו, הסיכון שחומרים כימיים יפגעו בעובר נמוך בהרבה”.

בנוסף, היא ממליצה להקטין את התדירות של הצביעה. “אולי אל תעשי זאת בתדירות שהיית עושה את זה בדרך כלל”, היא אמרה, “אבל מעולם לא אמרתי לאף אחת שלא לצבוע את השיער שלה”.

האם יש אלטרנטיבות בטוחות יותר?

הבעיה היא לא החומר שעובד על קווצות השיער אלא מה שנספג בקרקפת, ולכן ביצוע גוונים בשיער זו אפשרות שעשויה להיות מתאימה יותר עבור נשים בהיריון. “הבהרה או צביעה של השיער על ידי שימוש בצבע על קווצות השיער בלבד כך שהוא לא נוגע בקרקפת מפחיתה את הסיכון, מכיוון שהכימיקלים נספגים רק בשיער ולא בקרקפת ובזרם הדם”, אומרת עלה עזיז, פרופסור לגינקולוגיה באוניברסיטת קולומביה שהתראיינה בנושא למגזין Allure.

מכיוון שהקרקפת שלנו מכילה נקבוביות עמוקות עם פוטנציאל לספיגה פנימית, מסבירה עזיז, ככל שפחות כימיקלים יגעו בה, כך עדיף. לכן, לדבריה, שימוש בצבעי שיער טבעיים וחצי קבועים כמו חינה הם חלופה בטוחה יותר. אבל גם עבורם, “הקפידי לבדוק את התווית האחורית לפני הקנייה, מכיוון שחלק מהמוצרים או הצבעים ה-‘טבעיים’ עשויים להכיל את אותה כמות כימיקלים כמו האפשרויות המסורתיות”, היא אמרה.

צביעת שיער בהיריון

צביעת שיער בהריון – לסיכום

בסופו של דבר, הבחירה אם להבהיר או לצבוע את השיער שלך במהלך ההריון תלויה אך ורק בך וברמת הנוחות שלך עם הידוע והלא ידוע. “אין שום הוכחה כי חומרי הבהרה או צבע לשיער גורמים למומים מולדים, הפלות או סיבוכים אחרים, במיוחד בכמויות קטנות לשימוש אישי”, סיכמה עזיז. “עם זאת, אין מחקרים שיכולים להעיד על בטיחות חד משמעית”.

רוצה ללמוד עוד? מוזמנת לקרוא את הפוסט שלנו על שגרת טיפוח בהיריון: למדי מה מומלץ, וממה כדאי להימנע!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *