צבע לשיער ללא אמוניה – האם הוא באמת טוב יותר מצבע רגיל?

צבע שיער

למרות שאני חולה על אינסוף האפשרויות שצביעת שיער פותחת עבורי, אסור להתעלם מהחסרונות שלה, כי האמת היא שצביעת שיער היא לא התהליך הכי בריא עבור השיער או הקרקפת שלנו. זו גם הסיבה שהרבה מאד נשים מתעקשות על שימוש בצבע לשיער ללא אמוניה. אבל האם זה באמת פותר את הבעיה?

“צבע לשיער ללא אמוניה הוא אולי לא יותר גרוע, אבל מזיק לשיער באותה מידה”, אמרה מעצבת השיער מבבוורלי הילס, ג’ניפר ג’יי, בריאיון בו ענתה על שאלות הגולשים. היא אמרה את זה בגלל שהוא עדיין מכיל כימיקלים אחרים, כמו החמצן שבעצם מפעיל את הצבע ברגע שהם מעורבבים יחד. עם זאת, “צבע שיער נטול אמוניה בדרך כלל טוב יותר לשיער שלך מאשר צבע המכיל אמוניה, אבל זה באמת תלוי בסוג הצבע ובכמות הכימיקלים שיש בו”, היא אמרה.

אותי התשובה הזו לא סיפקה, והחלטתי שהגיע הזמן לחקור את השאלה.

מה זה צבע לשיער ללא אמוניה?

כדי להבין מה זה בכלל צבע שיער ללא אמוניה, חשוב לדעת את התפקיד שאותה אמוניה ממלאת בתהליך צביעת השיער.

אמוניה, שהיא כימיקל אלקלי (את יכולה לקרוא מה זה בויקיפדיה), משמשת להעלאת רמת ה-PH של השיער שלנו בתהליך הצביעה. היא בעצם “מרימה” את המעטפת של סיבי השיער ומאפשרת לפיגמנט הצבע לחדור לתוך עומק השערה בצורה יעילה. בנוסף, האמוניה משמשת גם להבהרת הפיגמנט הטבעי של השיער (בדומה לחמצן), ובכך עוזרת לצביעה.

בצבע לשיער ללא אמונה, נעשה שימוש בחומרים אחרים – בדרך כלל שמנים מסוימים – לצורך החדרת הפיגמנט לשיער. וזה מוביל אותנו לשאלה הבאה,

האם צבע שיער ללא אמוניה הוא אפקטיבי?

האיכות והעמידות של צבעי שיער נטולי אמוניה יכולים להשתנות בצורה די רחבה. כאשר המוצרים הללו החלו להופיע לראשונה בשוק לפני שנים, לקוחות רבות גילו כי צבע השיער שלהן נמוג במהירות, בעיקר כי הצבע לא הוחדר לחלוטין לסיב השערה אלא נשאר על המעטפת החיצונית בלבד. פירוש הדבר כי צבעי שיער ללא אמוניה היו ברובם חצי-קבועים (semi permanent) במקרה הטוב.

ואז, לפני יותר מעשור, L’Oréal Professionnel הוציאה צבע שיער מהפכני ללא אמוניה בשם INOA. החברה השתמשה בטכנולוגיה חדשנית וחלוצית, והחליפה את השימוש באמוניה במערכת אספקת שמן ייחודית, שבה שמנים מחליפים את הכימיקל האלקלי ומצליחים להחדיר את צבע השיער לתוך סיבי השערה.

מאז, לשוק נכנסו לא מעט מתחרים נוספים שחיקו את הטכנולוגיה, וצבעי שיער ללא אמוניה הפכו נפוצים יותר ויותר. אז למה בכל זאת אנשים ממשיכים להתמש בצבעי השיער ה-“קלאסיים”?

לטענת חלקם, התוצאה היא עדיין לא אותו הדבר.

צבע שיער ללא אמוניה

יתרונות וחסרונות של צבע שיער ללא אמוניה

יש המון סיבות ממש טובות לעבור להשתמש בצבע לשיער נטול אמוניה. אך מנגד, לא כולן עושות את זה – מה שאומר שיש סיבה גם שלא.

היתרונות

על פי מעצב השיער שלי, שימוש בצבע ללא אמוניה מומלץ בכמה מקרים: כשאת צובעת את השיער בפעם הראשונה, כשאת רוצה לכסות שיער אפור בפעם הראשונה, או כשאת רק רוצה להוסיף קצת ברק וחום לצבע השיער הטבעי שלך מבלי הצורך לבצוע עד השורש כי כמה שבועות מחדש.

“רוב צבעי השיער ללא אמוניה נעלמים בהדרגה לאט לאט בכל פעם שאת חופפת”, הוא אמר לי, “ואני אישית אוהב לעבוד עם צבע ללא אמוניה בגלל הברק שלו וההרגשה הטבעית שהוא נותן לשיער”.

והוא אכן צדק. כל חוות הדעת ברשת טוענות שצבע שיער ללא אמוניה הוא ברוב המקרים עדין יותר, ולכן מומלץ לאלו עם קרקרפת או שיער רגישים, או כזה שכבר עבר המון טיפולי עיצוב או החלקה למיניהם.

שימוש בצבע שיער ללא אמוניה מאפשר קבלת תוצאה טבעית יותר וחסרת ניחוח, ובנוסף, שיער בריא יותר מתבטא בברק טוב יותר, אלסטיות ושיער חלק יותר.

לקריאה נוספת: איך לחזור לשיער הטבעי לאחר החלקה.

החסרונות

ישנם מעצבי שיער שאינם חובבי צבע נטול אמוניה מכיוון שהם אומרים שהוא לא מספיק חזק כדי לשנות לגמרי את הגוון של השיער. לפי מעצב השיער שלי: “זה גם לא יכסה 100 אחוז מהשערות האפורות במידה וללקוחה יש שיער גס או מקורזל. מצד שני, ככל שהזמן עובר יוצאים מוצרים טובים יותר והיום התוצאות כבר לא כל כך רעות”.

בנוסף, צבעים ללא אמוניה עדיין יכולים להכיל PPD (פיגמנט סינתטי ללא גוון שמופעל באמצעות התחמצנות. בשל יכולתו להיצמד לשיער באופן קבוע ועמידותו הגבוהה הוא מרכיב נפוץ בצבעי שיער קבועים). ה-PPD הינו חומר אלרגני, ולכן חשוב לבצע בדיקת רגישות בטרם משתמשים בצבע שיער מסוג זה.

צבע שיער

במה להשתמש

השאלה הזו היא קצת מיותרת, כי בסופו של דבר רובנו הולכות למעצב השיער ולא באמת יודעות באיזה צבע הוא משתמש. הרי מה שחשוב זו התוצאה, ואנו נוטות לסמוך על מעצב השיער ולתת לו לעשות את שלו.

מנגד – לפעמים חשוב לשאול ולברר על מנת לוודא שאנחנו מקבלות את הטיפול הנכון והבריא ביותר עבורנו.

ברמה המקצועית, יש כמה צבעי שיער ללא אמוניה מובילים. הראשון שבהם, גם מבחינה כרונולוגית (הוא היה הראשון שהומצא) וגם מבחינה טכנולוגית, הוא INOA של לוריאל. את יכולה לקנות אותו בחנויות ספרים מקצועיות למיניהן או להזמין באינטרנט (למשל מאמזון).

במהלך השנים יצאו כמה מתחרים נוספים, הבולט שבהם זו סדרת Essensity של שוורצקופף.

אם את צובעת שיער בבית – המקביל הביתי ל-INOA זה הקיט של חברת לוריאל פריז בשם OLIA, אותו את יכולה למצוא בכל חנות פארם או סופר. וכמובן, את חייבת לקרוא את הפוסט שלנו עם 12 טיפים לצביעת שיער בבית. הולך לעשות לך את החיים הרבה יותר קלים.

לסיכום

תודה שנשארת איתי עד עכשיו במסע החשוב הזה.

מה למדנו? שצבע לשיער נטול אמוניה הוא ברוב המקרים עדיף מאשר אחד המכיל אמוניה, שהתוצאה שלו תהיה טבעית יותר, והשיער שלך ירגיש טוב יותר. מנגד, אם את צריכה שינוי גוון משמעותי או כיסוי מלא מלא, צבע לשיער ללא אמוניה לא בהכרח יעשה את העבודה.

שתי האפשרויות זמינות גם במידה ואת מבצעת את הצביעה בסלון וגם במידה ואת עושה אותה בעצמך בבית – בכל מקרה חשוב לברר, להתעניין ולשים לב לחומרים שאת שמה על הגוף שלך!

ואגב, יש עוד כמה דברים שאת צריכה לדעת במידה ואת חושבת לצבוע לבלונד (ואם כן, כדאי שתקראי את הפוסט הזה).

2 Comments on “צבע לשיער ללא אמוניה – האם הוא באמת טוב יותר מצבע רגיל?”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *