פיגמנטציה בבית השחי: למה יש לך כתמים כהים ואיך להעלים אותם

בית שחי

עבור לא מעט אנשים כתמים כהים או פיגמנטציה בבית השחי יכולים להיות מקור למבוכה. עור כהה יותר בבית השחי יכול למנוע מאנשים מסוימים להתלבש בחולצות ללא שרוולים, ללבוש בגדי ים בפומבי ולהשתתף בפעיליות ספורט.

כמו פגמים בעור ופיגמנטציה בחלקים אחרים של הגוף, ולמרות שבתי השחי הם קצת פחות חשופים – מדובר בבעיה שחשוב לפתור. ואנחנו כאן כדי לעזור – בפוסט של היום נדבר על התופעה, למה היא נגרמת, מי בסיכון ואיך אפשר לטפל בה – גם בצורה טבעית וגם בצורה תרופתית.

בהצלחה.

מה גורם לכתמים בבית השחי?

צבע העור שלנו נקבע על ידי תאי פיגמנט הנקראים מלנוציטים. כאשר התאים הללו מתרבים יתר על המידה, הם יכולים להפוך את גוון העור לכהה יותר.

באופן טבעי, בתי השחי שלך צריכים להיות בגוון זהה לשאר עור הגוף שלך. מנגד, לפעמים העור בבתי השחי יכול להפוך לגוון כהה יותר, ברוב המקרים במצב עור הנקרא acanthosis nigricans) AN). זה מצב הגורם לעור להתעבות ולהפוך לכהה יותר בקפלים סביב הגוף. עור כהה בבתי השחי בדרך כלל לא מסמל על בעיה בריאותית רצינית מדי, אך הוא בהחלט עשוי להביך.

ישנם המון גורמים פוטנציאליים לכתמים כהים בבתי השחי, חלקם מסובכים יותר וחלקם פחות. הנה רשימה של העיקריים שבהם:

  • דאודורנטים וחומרים נוגדי הזעה – גירוי הנגרם מחומרים כימיים.
  • גילוח – גירוי ושחיקה של העור.
  • הצטברות תאי עור מתים -חוסר פילינג לגוף.
  • חיכוך – גירוי הנדרם מחיכוך עם בגדים צמודים.
  • היפר-פיגמנטציה הנגרמת מעישון.
  • זיהום חיידקי.

בנוסף יכולות להיות עוד סיבות שיגרמו להופעת כתמים כהים בבית השחי, רבות מהן קשורות לעודף משקל, סכרת או בעיות בריאותיות שונות. אם ניסית חלק מהטיפולים עליהן אנחנו ממליצות פה בפוסט ואת לא רואה שיפור, כדאי שתתיעצי עם בעל מקצוע רפואי.

מי בסיכון מוגבר?

לפי מחקר משנת 2014 (מקור), בין 7 ל-70 אחוז מהאוכלוסיה סובלים מכתמים כהים בבתי השחי בשלב כזה או אחר. כל אחד יכול לפתח AN, אך יש אנשים עם סיכון גדול יותר – הסבירות לפתח פיגמנטציה בבתי השחי תלויה לעיתים קרובות בגורמים כמו צבע עור, בריאות כללית והיסטוריה משפחתית.

יש מחקר שגילה כי לאנשים עם עור כהה יותר יש סיכוי גבוה יותר לפתח פיגמנטציה מאשר אנשים עם עור בהיר יותר (מקור). בנוסף, ישנן ראיות לכך שניתן לרשת את ה-AN באמצעות גן פגום (מקור). כך שאם יש לך הורה, אח או קרוב משפחה אחר עם המצב – את בסיכון מוגבר לסבול מהתופעה.

טיפול ראשוני בפיגמנטציה בבית השחי

התשובה הראשונה לשאלת “איך להבהיר כתמים בבית השחי” היא לטפל בכמה מהגורמים הבסיסיים ביותר לתופעה:

  • החליפי את המותג או הסוג של הדאודורנט בו את משתמשת. יש נשים שעוברות לאלטרנטיבה טבעית כמו סודה לשתיה או חומץ תפוחים, ויש כאלו שמפסיקות להשתמש בדאודורנט לחלוטין (למרות שלזה יש חסרונות ברורים).
  • תפסיקי לגלח את בית השחי. את יכולה לנסות לעבור לשימוש בשעווה או הסרת שיער בלייזר.
  • עשי פילינג. נשים רבות משתמשות בליפה למקלחת או חומרי פילינג לגוף מספר פעמים בשבוע. (אני אוהבת את הפילינג של פרנק בודי).
  • לבשי בגדים רפויים.
  • הפסיקי לעשן. על זה אני ממליצה גם בלי קשר.
פיגמנטציה בבית השחי
“מה להפסיק לעשן?”

טיפול טבעי בפיגמנטציה בבית השחי

לא מעט נשים בוחרות לנסות טיפול טבעי להבהרת בית השחי. הרשת מלאה בהמון המלצות לחומרי הבהרה טבעיים – לא כל אחד מהם עשוי להתאים לך, אבל הרשימה היא ארוכה:

תפוח אדמה – גרדי תפוח אדמה, סחטי את המיץ מתפוח האדמה המגורד ומרחי את המיץ על בתי השחי שלך. השאירי כ-10 דקות ואחריהן שטפי את בתי השחי במים קרים.

מלפפון – חתכי מלפפון לפרוסות עבות ושפשפי את הפרוסות על האזורים הכהים בבית השחי שלך. לאחר כ-10 דקות שטפי את בית השחי במים קרים. (אגב, במלפפון יש עוד המון סגולות הטובות לעור).

לימון – חתכי פרוסות לימון עבות ושפשפי את הפרוסות על בתי השחי. לאחר 10 דקות, שטפי את בתי השחי במים צוננים, ייבשי אותם ומרחי קרם לחות (אני אוהבת את זה של CeraVe).

קליפת תפוז – ערבבי כף חלב אחת וכף מי ורדים עם מעט קליפות תפוזים להכנת עיסה סמיכה. קרצפי בעדינות את בתי השחי עם העיסה והשאירי אותה למשך כ-15 דקות לפני שטשטפי במים קרים. חזרי על הפעולה פעמיים-שלוש בשבוע.

כורכום – ערבבי בקערה קטנה שתי כפות מיץ לימון טרי עם כורכום עד להכנת משחה במרקם אחיד. מרחי את התמיסה על בתי השחי שלך, השאירי ל-30 דקות ושטפי.

חלמון ביצה – לפני השינה, עסי קצת חלבון ביצה בבתי השחי. למחרת בבוקר, שטפי את בית השחי עם סבון גוף לאיזון רמות ה-pH.

שמן קוקוס – עסי כמה טיפות שמן קוקוס על בתי השחי. לאחר 15 דקות, שטפי את בתי השחי במים פושרים וסבון עדין. חזרי על בפעולה כפעמיים-שלוש ביום.

שמן עץ התה – ערבבי כ-5 טיפות של שמן עץ התה עם 15 מ”ל מים בבקבוק ריסוס קטן. רססי את התרכיז על בתי השחי ותני לו להתייבש באופן טבעי. בצעי את הפעולה כל יום על עור יבש לאחר המקלחת.

טיפולים רפואיים

בהתאם להתייעצות או אבחנה של רופא (או לפחות קוסמטיקאית), ישנם מספר של טיפולים להבהרת כתמים כהים בבתי השחי שניתן לבצע. לדוגמה:

  • שימוש בקרמים המכילים הידרוקינון, טרטינואין (תרכובת הדומה לויטמין A), סטרואידים, חומצה אזלאית או חומצה קוג’ית.
  • טיפול בלייזר להסרת פיגמנטציה.
  • פילינג כימי עם חומצות אלפא הידרוקסיות וחומצות בטא הידרוקסיות לקילוף העור.

וכמו שכבר אמרנו, אם רופא יבחין כי הכתמים נגרמים מסיבה רפואית אחרת, יכול להיות שהטיפול יצטרך להתבצע באמצעות תרופה או תוסף תזונה כלשהו.

כתמים בבית השחי
נראה נוח בסה”כ

לסיכום

פיגמנטציה בבית השחי היא תופעה לא נעימה, אבל ברוב המקרים אין לך מה להיבהל – היא לא מסמלת בעיה רפואית רצינית, וסיכוי סביר ששינוי מסוים בשגרה שלך יכול לעזור לפתור את הבעיה.

(וכמובן – אין להתייחס לנאמר בפוסט הזה כהמלצה רפואית, אנחנו ממש לא רופאות. רצינו, אבל נפלנו בפסיכומטרי)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *