שמן אתרי אקליפטוס: יתרונות, שימושים ומה לחפש כשבוחרים

שמן אתרי אקליפטוס

למרות שהמקור שלהם הוא בכלל באוסטרליה, עצי אקליפטוס גדלים כיום בכל רחבי העולם. בישראל ניתן לראות את העצים הללו כמעט בכל מקום, זכר לתקופה שלפני קום המדינה בה נשתלו כמאה אלף עצי אקליפטוס לטובת ייבוש הביצות ומלחמה במחלת המלריה. ועם כזו היסטוריה מפוארת, זה לא מפתיע שהתוצר העיקרי של העץ – שמן אתרי אקליפטוס – נשאר נפוץ ושימושי.

כדי להכין את השמן, העלים האליפטיים של העץ מיובשים, מרוסקים ומזוקקים – מה שמשחרר מהם את השמן האתרי. לאחר מיצוי השמן, הוא מדולל לרמה שמאפשרת שימוש בו.

על היתרונות של השמן, איך להשתמש בו ועוד כמה המלצות – כל זה בפוסט של היום.

יתרונות שמן אתרי אקליפטוס

אבל למה הוא טוב? כמעט הכל. הנה רשימה מהירה של תשעה יתרונות של שמן אקליפטוס.

1. עוזר נגד שיעול

במשך שנים רבות נעשה שימוש בשמן אתרי המופק מאקליפטוס להפגת שיעול, בתור תרופת סבתא. וגם כיום, חלק נרחב מתרופות השיעול ללא מרשם מכילות סוג כלשהו של שמן אקליפטוס כאחד המרכיבים הפעילים בהן. אחת התרופות הנפוצות בהקשר הזה, VapoRub של Vicks למשל, מכילה כ–1.2 אחוזים של שמן אקליפטוס יחד עם מרכיבים אחרים המדכאי שיעול.

עיסוי קל של השמן על בית החזה והגרון ידוע כדרך להקל על תסמיני שיעול הנגרמים מההצטננות או שפעת.

2. עוזר נגד ליחה

למי שסובל מגודש, שמן אקליפטוס לא רק יכול לעזור עם שיעול, אלא גם לעזור להוציא את הליחה מהחזה.

שאיפת אדים המכילים את השמן האתרי עלולה לשחרר את הליחה, ולעזור לה להיפלט בזמן השיעול. שימוש בשמן לעיסוי המכיל שמן אקליפטוס יעזור לקבלת אותו האפקט.

3. מרחיק יתושים

יתושים ושאר החרקים המציקים והעוקצים נושאים מחלות שעלולות להיות מסוכנות לבריאותנו. הימנעות מהעקיצות שלהם היא ההגנה הטובה ביותר שלנו, אבל רוב התרסיסים נוגדי היתושים מכילים כימיקלים חזקים, ולכן זה טבעי שנרצה לחפש פתרון טבעי יותר.

שמן אתרי אקלפטיוס לימון יכול להוות אלטרנטיבה יעילה לאלו שאינם יכולים (או רוצים) להשתמש בחומרים הכימיים. הוא מכיל תרכובת שעוזרת לדחות את היתושים, ולכן הוא מהווה מרכיב חשוב בכל הפתרונות הטבעיים.

4. חיטוי

הילידים האוסטרלים (אבוריג’ינים) השתמשו בעלים של אקליפטוס לטיפול בפצעים ולמניעת זיהום. כיום עדיין ניתן להשתמש בשמן המדולל על העור על מנת להילחם בדלקות ולקדם ריפוי. ניתן לרכוש קרמים או משחות המכילות שמן אקליפטוס, ומומלץ להשתמש במוצרים האלו על כוויות קלות או פציעות אחרות שניתן לטפל בהם בבית.

5. מקל על הנשימה

אנשים הסובלים ממצבים נשימתיים כגון אסטמה וסינוסיטיס עשויים ליהנות משאיפת אדים המכילים שמן אתרי אקליפטוס. השמן מכיל חומרים כימיים שעוזרים להקלה על גודש, מה שאומר שהוא לא רק מפחית את כמות הליחה והריר אלא גם “משחרר” אותו ומקל על הוצאה שלו מהגוף (בשיעול).

שמן אקליפטוס עוזר גם למנוע תסמיני אסתמה. מצד שני, עבור אנשים שאלרגיים לאקליפטוס, הוא דווקא עלול להחמיר את האסטמה – ולכן כדאי להיות זהירים עם השימוש.

6. עוזר לשלוט על רמות הסוכר בדם

לשמן אקליפטוס פוטנציאל כטיפול בסוכרת. למרות שאיננו יודעים הרבה בשלב הזה, מומחים מאמינים כי הוא עשוי למלא תפקיד משמעותי בהורדת רמות הסוכר בדם אצל אנשים עם סוכרת.

אז למרות שהחוקרים עדיין לא הבינו כיצד השמן האתרי עובד, הם בהחלט ממליצים על שימוש בו – יחד עם ניטור זהיר של רמת הסוכר בדם בזמן השימוש.

7. עוזר נגד הרפס

התכונות האנטי דלקתיות של שמן האקליפטוס יכולות להקל על תסמיני הרפס השפתיים. מריחת שמן אקליפטוס על המקום עשויה להפחית את הכאב ולהאיץ את תהליך הריפוי.

ניתן לקנות משחות שלא דורשות מרשם עבור הרפס השפתיים המשתמשות בתערובת שמנים אתרים, הכוללים אקליפטוס, כחלק מרשימת החומרים הפעילים שלהם.

8. מונע ריח רע מהפה

מסטיק מנטה וצחצוח שיניים הם לא הנשקים היחידים נגד נשימה מסריחה. בזכות תכונותיו האנטיבקטריאליות, ניתן להשתמש בשמן אקליפטוס על מנת להילחם בחיידקים הגורמים לריח פה לא נעים. לא מעט מוצרים של מי פה ומשחות שיניים מכילים את השמן האתרי כמרכיב פעיל.

בנוסף לכך, נהוג להניח כי מוצרים המכילים שמן אקליפטוס עשויים לסייע במניעת הצטברות פלאק על השיניים והחניכיים – זאת על ידי תקיפת החיידקים הגורמים לעששת.

9. מקל על כאבי פרקים

מחקרים מראים כי שמן אקליפטוס מקל על כאבי מפרקים. למעשה, הרבה תרופות ומשחות פופולריות ללא מרשם המשמשות להרגעת כאבים הנגרמים ממצבים כמו דלקת מפרקים ניוונית ודלקת מפרקים שגרונית מכילים שמן אתרי אקליפטוס.

שמן אקליפטוס מסייע גם בהפחתת כאב ודלקת הקשורים למצבים רבים, ועשוי להועיל לאנשים הסובלים מכאבי גב או לכאלה שמחלימים מפציעה במפרקים או בשרירים.

שמן אקליפטוס
עלה אקליפטוס

מחפשת שמן אקליפטוס מומלץ? היכנסי לראות את המוצרים המובילים באמזון

איך להשתמש בשמן אקליפטוס

עבור מבוגרים, ניתן לקחת מנות קטנות של שמן אקליפטוס (0.05 עד 0.2 מיליליטר ביום). חשוב תמיד לדלל את השמן במים חמים לפני צריכתו. להכנת התמיסה, שימו כפית אחת של עלי אקליפטוס קצוצים בכוס מים והרתיחו למשך 10 דקות. ניתן לשתות עד שתי כוסות ביום.

להכנת משחה יש להוסיף כמה טיפות של שמן אתרי אקליפטוס לוזלין ולמרוח בשכבה עבה עד שלוש פעמים ביום.

ניתן גם להשתמש בשמן אקליפטוס לשדרוג אמבטיה חמה או מקלחת. לשם כך, הוסיפי שתיים-שלוש טיפות מהשמן האתרי לאמבטיה שלך ממש לפני הכניסה. אם את מתקלחת, שימי שתיים-שלוש טיפות של השמן האתרי על גבי מטלית רטובה. כאשר המים החמים של המקלחת יחממו את המטלית, השמן המאודה ישתחרר לאדים שבאוויר.

אם את משתמשת במוצר מסחרי, הקפידי לבצע את ההוראות שעל התווית.

חשוב לזכור כי שמן אקליפטוס בכמויות גדולות הוא רעיל ביותר, וצריכה של 3.5 מיליליטר (מעט פחות מכפית) של שמן לא מדולל הוכחה כקטלנית. סימני הרעלת אקליפטוס עשויים לכלול כאבי בטן וצריבה, סחרחורת, חולשת שרירים, אישונים מוקטנים בעיניים, תחושות מחנק וכמה נוספים. שמן אקליפטוס עלול לגרום גם לבחילות, הקאות ושלשולים.

מה לחפש כשקונים שמן אתרי אקליפטוס

ככלל, הימנעו מקניית שמנים אתרים מחברות המתמחרות את כל השמנים שלהן באותה העלות. תהליך ההפקה יכול להשתנות מאוד מצמח אחד למשנהו, ולכן אין שום היגיון כי שמן קל להפקה יעלה כמו אחד “נדיר” יותר. נוהלי תמחור כאלה מרמזים כי השמנים הם סינתטיים או באיכות נמוכה. בסופו של דבר, מחיר השמנים צריך להיות מבוסס על כמות חומרי הגלם הדרושה לייצורם.

כמו כל השמנים האתריים, חפשי מוצרים שמגיעים בבקבוקי זכוכית כהים, שאין מאפשרים למוצר להיחשף לקרני השמש (חשיפה לאור עשויה לגרום לשמן להתחמצן ולהתקלקל).

חפשי שמן אקליפטוס אתרי טהור בלבד. כדי לבדוק אם השמן דולל בשמן צמחי כלשהו, שימי כמה טיפות שלו על פיסת נייר. אם הן משאירות טבעת שמנונית, סימן שהן עשויות להכיל שמן צמחי.

מחפשת שמן אקליפטוס מומלץ? היכנסי לראות את המוצרים המובילים באמזון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *