כמה זמן לוקח לגדל גבות (ולמה הן נושרות מלכתחילה)

כמה זמן לוקח לגבות לצמוח

בואי נדבר בכנות לרגע – אין דבר מבאס כמו נשירת שיער. גם בשיער הראש, נכון, אבל אפילו יותר מכך כאשר מדובר על נשירה בגבות. כמו שטענתי בלא מעט פוסטים אחרים, הגבות הן ככל הנראה החלק הכי דומיננטי בפנים שלנו, וכאשר הטרנד הנוכחי נע על הספקטרום שבין מראה גבות טבעי למראה גבות עבות במיוחד, אין מנוס מלשאול את השאלה – האם גבות צומחות בחזרה אחרי שמורטים אותן, וכמה זמן לוקח לגדל גבות?

יצאנו לבדוק עם רופאת עור מומחית.

סיבות נפוצות לנשירת גבות

הסיבה העיקרית שבגללה נשים סובלות מנשירת גבות היא מעשה ידן (להתפאר) – מריטת יתר או שימוש בשעווה עלולים להוביל למראה גבות דק יותר ואף להרוג את זקיק השערה, מה שיגרום לשיער שלא לצמוח יותר. גם גירוד מוגזם או שפשוף אינטנסיבי של הגבות יכול לגרום למריטה, גם אם בלי לשים לב.

אז דבר ראשון, תרגיעי עם הפינצטה.

אבל מעבר לכך, ישנם המון גורמים נוספים שיכולים לגרום לתופעה: גנטיקה, אורח חיים, מתח, מחסור בוויטמינים, התקרחות נשית (אלופציה) ואקזמה יכולים לשחק תפקיד משמעותי. “אקזמה נגרמת על ידי מערכת חיסונית רגישה יתר על המידה”, אומרת ד”ר מישל גרין, דרמטולוגית. “בשל כך, זקיקי השיער מתעכבים בתוך העור וזה מעכב את צמיחת השיער”.

וזה לא נגמר שם. על פי גרין, זיהומים, הפרעות שונות בעור, ואפילו מחלות בבלוטת התריס עלולות לגרום לנשירת שיער הגבות. הנקודה היא שיש כמעט אינסוף סיבות אפשריות, ואם את מרגישה שיש לך נשירה משמעותית – פני להתייעצות עם רופא.

האם גבות צומחות בחזרה?

אז כן, אפשר להירגע, גבות יכולות לצמוח בחזרה.

עם זאת, זה ממש תלוי בסיבה שבגללה הן נשרו מלכתחילה.

“בהתאם לגורם לדילול הגבות, השיער עשוי לצמוח בחזרה או שלא,” אומרת גרין. “לדוגמא, לעיתים קרובות ניתן לטפל בהצלחה באובדן גבות הנובע מהתקרחות נשית באמצעות טיפולים כמו זריקות קורטיזון, ונשירת שיער שנובעת ממריטה מרובה ניתן לתקן פשוט באמצעות הפסקה של פעולת המריטה”.

מה שקובע זו השאלה האם זקיק השערה עדיין חי או מת. “אם זקיק הגבה עדיין חי השיער יצמח בחזרה, בדיוק כמו השיער שבראשינו”, היא אמרה. “אם הזקיק מת, ייתכן שיהיה צורך במעט עזרה”.

מנגד, אם הזקיק עבר פגיעה חוזרת ונשנית, הסיכויים להתעוררות שלו קלושים. “כאשר מסירים שיער מהשורש שוב ושוב לאורך זמן הלחץ המכני על הזקיק עלול לפגוע בו מספיק כך שהוא לא יצמח בחזרה, מה שיוביל לדלילות”.

גידול גבות

כמה זמן לוקח לגדל גבות?

בדיוק כמו שצריך לדעת מה הסיבה לאיבוד שיער הגבה על מנת לקבוע האם היא בכלל הולכת לצמוח בחזרה, אותו הדבר תקף גם לשאלה כמה זמן ייקח לגבה לגדול בחזרה.

בתור כלל אצבע, גרין אומרת כי זה ייקח כארבעה עד שמונה שבועות לאחר ההסרה עד שנוכל להבחין בשערות חדשות, אם כי מחזור הצמיחה של הגבה בפועל נמשך בדרך כלל שלושה עד ארבעה חודשים. ניתן לחלק את מחזורי הצמיחה ל-3 חלקים:

  • שלב הצמיחה – זהו השלב הראשון בצמיחת הגבה (והוא תקף גם לשיער רגיל). “זה המקום בו הגבה צומחת לגודל הקבוע שלה”, אומרת גרין. “השלב הזה יכול להימשך בין 30 ל-45 יום”.
  • שלב המעבר בשלב הזה הזקיק מתקרב לעור ומתחיל להתכווץ לפני שהוא מגיע לשלב השלישי והאחרון. “שלב זה יכול להימשך בין שבועיים לשלושה שבועות”.
  • שלב המנוחה / הנשירה – השלב האחרון הזה של מחזור הצמיחה הוא גם הנקודה בה זקיקי השיער החדשים מתחילים לצמוח. “ככל שהגבה צומחת, השיער הישן ייפול והגדילים החדשים ימשיכו לצמוח ולהתחיל את המחזור מחדש”, מסבירה גרין ומציינת כי השלב הזה יכול להימשך בין ארבעה לשמונה שבועות.

בסך הכל, כל מחזור צמיחה של שיער הגבה לוקח בין ארבעה לשישה חודשים. עם זאת, אם הגבה פשוט גולחה, למשל, ולא נמרטה – הצמיחה החדשה לא תיקח זמן כה רב מכיוון שהשיער לא צריך לצמוח מחדש מהזקיק, אלא רק מפני העור.

מה יכול להאט את צמיחת הגבות?

בגדול, אותם גורמים שיכולים לעכב את צמיחת שיער הראש יכולים גם לעכב את צמיחת שיער הגבות. הרשימה הזו כוללת את אותם הגורמים שגורמים לנשירת השיער – לחץ, שינויים הורמונליים, בעיות בבלוטת התריס, סגנון חיים והרגלים, זיהום סביבתי ומריטה מוגזמת.

על פי מחקר שנערך לאחרונה במרכז מחקר בקוריאה, זיהום אוויר עלול גם הוא להוביל לחוסר צמיחה ואובדן שיער גבות (מקור).

בנוסף, גרין ציינה כי שינויים גדולים באורח החיים עשויים להוביל למתח פנימי המתבטא בצורה של אובדן או צמיחה איטית של השיער. “זקיקי השיער אינם מייצרים שיער ברציפות, אלא עוברים מחזורי צמיחה ונשירה מתוזמנים בקפידה. כל שינוי באורח החיים כמו הריון, חוסר איזון הורמונלי, בעיות בבלוטת התריס או טראומה גופנית משמעותית כגון שעווה או מריטת יתר עלולים לשבש את המחזור הזה ולגרום לזקיקי השיער לנשור”.

איך להאיץ את צמיחת הגבות?

למרבה המזל, ישנם כמה מרכיבים טבעיים אשר יכולים לשפר ולהאיץ את קצב צמיחת הגבות.

שמן קיק

לדברי גרין, שמן קיק מהווה תרופה ביתית ובמחיר סביר לגבות דלילות. “נעשה בו שימוש במשך שנים למגוון מצבים, כולל נשירת שיער”, היא מסבירה. “אמנם לא היו מחקרים מדעיים המוכיחים כי שמן קיק יכול להצמיח מחדש שיער, אך זה מרכיב בסיכון נמוך שעשוי לעזור לך לקבל גבות עבות ומלאות יותר”.

ולא רק שאני מסכימה איתה, אפילו כתבתי על זה פוסט שלם.

לקריאה נוספת: שמן קיק לגבות – האם שמן קיק יכול לעבות את הגבות והריסים?

מרכיבים מעוררים טבעיים

“מוצרים המכילים שמן זית, ויטמין אי, שמן קוקוס, ביוטין או פפטידים יכולים לעזור לגבות שלך לצמוח מהר יותר על ידי גירוי של זקיקי הגבה, ועל ידי יצירת סביבה בריאה יותר בה הגבות יכולות לצמוח”, אומרת גרין. “המרכיבים הללו מסייעים לגבות על ידי הוספת לחות והזנה של הזקיק, מה שמאריך את חיי השיער ומאפשר לו להישאר בשלב הצמיחה לזמן רב יותר. כתוצאה מכך שיער הגבות מתארך וצובר נפח רב יותר”.

לקריאה נוספת: על מביכה ביתית על בסיס זרעי פשתן לשיער (המכילים המון ויטמין אי ולכן משפרים את הצמיחה).

אלוורה

תאמינו או לא, מרכיב טיפוח האהוב (בעיקר לטיפול בכוויות שמש) הוא גם מעולה לקידום צמיחת הגבות. “מחקרים מראים שעלה האלוורה מספק גם סידן ומגנזיום”, אומרת גרין. “סידן הוא מינרל חיוני לתחזוקת הגוף – ולכן הוא מועיל לבריאות השיער הכללית -ומגנזיום ממלא תפקיד מפתח בשיפור צמיחת זקיקי השיער”.

כמה זמן לוקח לגדל גבות

לסיכום – כמה זמן לוקח לגדל גבות

יש המון סיבות פוטנציאליות שבגללן הגבות נושרות או מאבדות נפח, ובהתאם לכך יש המון תשובות לשאלה “כמה זמן לוקח לגדל גבות”. מצד שני, כלל אצבע יהיה בין חודש לחודשיים לזקיק גבה שנמרט לגמרי, ובערך חצי מזה לזקיק שעדיין חי אך רק גולח.

הדבר החשוב – שמרי על אורח חיים בריא, והתייחסי לגבות שלך בכבוד.

מה זה אומר, את שואלת? מוזמנת לקרוא את המדריך שלנו “כך תעצבי גבות בבית, בלי למרוט“.

לא יכולה לחכות עד שהגבות ייצמחו? מוזמנת לקרוא את הסקירה שלנו על קעקוע גבות זמני שהפך לתופעה היסטרית בטיקטוק.

וזהו להיום. כמו תמיד, נשמח לשמוע ממך בתגובות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *