שמן זית לשיער: יתרונות, סיכונים, מה לבחור ואיך משתמשים

שמן זית לשיער

זה התחיל עם האמירה של “את חייבת לנסות לשים חומץ תפוחים על השיער שלך” שהייתי שומעת בכל מקום, ועכשיו הלהיט התורן הוא “את לא מבינה את הנפלאות ששמן זית לשיער עושה”.

בכנות, לפעמים אני מרגישה שכל סודות השיער הרך והבריא מסתתרים בארון המטבח שלי. אבל בתכלס – למה לא. מסכות שיער נוטות להיות יקרות, ועבור מישהי שלא משתמשת בהן באופן קבוע הן נוטות להינטש מחוץ לתקציב הטיפוח, כך שאני תמיד שמחה לשמוע על מרכיב טבעי, זול וקל לשימוש ביתי – בהנחה שהוא באמת עובד.

ואם תשאלי את הפינטרסט או האינסטגרם, שמן זית לשיער עוזר להמון דברים, החל משיפור צמיחת השיער ועד הוספת עובי ונפח. אבל לפני שאני ממהרת לארוך המטבח, הלכתי לחפש ציטוטים של מומחים שיסבירו מה היתרונות האמיתיים של שמן זית, ואיך הכי נכון להשתמש בו.

יתרונות שמן זית לשיער

מסתבר שיש אמת כלשהי בשמועות על שמן זית – והוא בהחלט עוזר לרכך את השיער, להפחית שבירה ולמזער את הפריז (התופעה שנראית כמו חשמל סטטי בשיער). לדברי הטריכולוגית ברידג’ט היל מסלון וספא Paul Labrecque שהתראיינה על הנושא למגזין קוסמופוליטן, שילוב של שמן זית במשטר טיפוח השיער שלך יכול לעזור ולאטום לחות בסיבי השיער, מה שמשפר את גמישותו ומפחית שבירה.

מתוך ויקיפדיה: טריקולוגיה הוא ענף העוסק במחקר וטיפול מדעיים-מבוקרים של בעיות ומחלות עור ושיער. על פי הטריקולוגיה, השיער והקרקפת יחדיו ובנפרד משקפים את הסטטוס של מערכות רבות בגוף האדם, והם מספקים תמונת ראי למצב הגופני והפנימי של האדם.

בנוסף, היל אומרת כי השמנים יכולים לחדור לתוך גדילי השיער שלך ובכך להפחית את כמות המים שהם סופגים. זה, בתורו, מצמצם את ההתייבשות, איבוד הנפח והפריז. הטריכולוג קארי וויליאמס הוסיף שלמרות שרוב האנשים יכולים להפיק תועלת מהשימוש בו, שמן זית לשיער יכול להכביד על שיער דק, ולכן אותם אנשים צריכים להימנע מהשימוש בו, או לפחות להקפיד על תדירות נמוכה.

ומה לגבי הקרקפת? פה הדברים נעשים קצת יותר מסובכים. “האזהרה היחידה שאתן לך היא ששמן זית יכול להאכיל ישירות את השמרים הגדלים על הקרקפת וגורמים לקשקשים”. כדי להיות בטוחים יותר, היל ממליצה פשוט לגמרי להימנע משימוש בשמן זית על הקרקפת. עם זאת, השמן כן יכול להועיל למי שסובלת מקרקפת יבשה על ידי שחזור סרמידים ושמנים שאבדו, כך שאם תבחרי בכל זאת למרוח שמן זית על השורשים של השיער, היא ממליצה להשתמש בו בעדינות ולא להעמיס על הקרקפת.

שמן זית

האם שמן זית משפר את צמיחת השיער?

למרות שיש לו יתרונות רבים, אין ראיות מדעיות שתומכות בטענה (הדי נפוצה) ששמן זית יכול לעזור לגרום לצמיחת שיער ארוך או צפוף יותר.

אז למה כולם מדברים על שמן זית לשיער כאילו מדובר על שיקוי קסמים נגד נשירה? סביר להניח שבגלל מחקר שהראה כי יש מרכיב בשמן זית הנקרא אולורופין שיכול להשפיע ישירות על מחזור הצמיחה (מקור). מצד שני, מדובר על מחקר שנעשה על עכברים – שהם ממש לא אנשים, ולא משנה כמה אהבתי את מאסטר ספלינטר בתור ילדה – וגם אז, הוא לא באמת מפרט כמה שמן זית או באיזו תדירות שימוש הוא אפקטיבי.

האם שמן זית מונע נשירה?

“אנו יודעים שלשמן זית יש תכונות אנטי-דלקתיות שיכולות לעזור ולהרגיע חלק מהדלקות הנפוצות הקרקפת” היל אמרה. כך שאם נשירת השיער שלך נובעת מדלקת, שמן זית יכול, תיאורטית, לעזור להפחית אותה. אבל פה זו בדיוק הנקודה – האם נשירת השיער נגרמת עקב דלקת כלשהי או מגורמים אחרים? אם את לא יודעת, פני לרופא. ובכל מקרה לא מומלץ להשתמש בשמן זית לפני שאת בטוחה.

האם אפשר להשתמש בשמן זית לבישול על השיער?

וויליאמס והיל ציינו שניהם כי שימוש במוצרי מטבח שיש בבית זה נפלא, אך הדגישו את החשיבות שבבחירת שמן זית “כתית מעולה” (וירג’ין). שמן זית הוא שמן נשא מצוין, ולכן היל ציינה שאפשר לשלב אותו גם עם אחרים כמו שמן קיק או אחרים, אם באמת בא לך לשדרג את החוויה.

ויליאמס המליץ להשתמש בשמן זית כטיפול חם, קרי למרוח אותו פעם בשבוע על השיער במידה ויש לך קצוות יבשים ופגומים. פשוט מחממים 2-4 כפות שמן זית (תלוי בצפיפות השיער), מעסים אותו לאורך השיער, ומכסים בכובע פלסטיק. משאירים אותו על השיער לפחות לשעה, ושוטפים – למרות שכמה שיותר, יותר טוב – אפילו לכל הלילה.

השימוש במונח “כתית מעולה” לתיאור שמן זית מלמד כי השמן זית הופק באמצעים מכאניים בלבד, ללא תוספת חום או כימיקלים, וכי הוא עומד בסטנדרטים האיכותיים הדרושים.

שמן זית לשיער

במה כן להשתמש

ההמלצה היא לכוון למוצרים שנוצרו במיוחד לשימוש על השיער והקרקפת, מכיוון שיש להם פחות סיכוי לגרות את העור או לגרום לקשקשים. אם את בוחרת להשתמש בפורמולה מוכנה, הטיפ של וויליאמס הוא להסתכל על רשימת המרכיבים במוצר ולבחור כאלו בהם שמן הזית מופיע כאחד מחמשת הראשונים, כדי להבטיח שבאמת יש ריכוז מספק ממנו.

בהקשר הזה, הוא המליץ על המרכך על בסיס שמן הזית של Palmer’s, ועל מסכת השיער במרקם פודינג של ORS (שניהם זמינים באמזון).

לסיכום

בסך הכל, המומחים אמרו ששמן זית לשיער הוא די בטוח לשימוש, כך שאין סיבה שלא לנסות. מצד שני, קחי את הסיפורים עליו בערבון מוגבל, ושמרי על ציפיות מציאותיות – ומי יודע, אולי תופתעי לטובה.

שאלות נפוצות – שמן זית לשיער

האם להשתמש בזמן זית על שיער לפני או אחרי חפיפה?

תרצו לתת לשמן הזית לשבת בשיער שלכם כדי לקבל את האפקט המלא של היתרונות, והשיער עשוי להישאר מעט שמנוני גם לאחר שטיפת השמן. מומלץ שלא לחפוף בשמפו את השיער לפני השימוש בשמן זית: הטיפול יעבוד טוב יותר כמרכך אם השיער נקי, אבל לא עבר חפיפה.

האם לסרק את השיער לאחר השימוש בשמן?

למרות שזה הרגל טבעי להושיט יד למסרק שלך מיד לאחר מריחה של שמן על השיער שלך כדי להסיר את הקשרים, זו טעות נפוצה וכדאי להימנע ממנה. לאחר עיסוי שמן טוב, הקרקפת הופכת רגועה ושברירית יותר, וסירוק השיער מיד לאחר מכן עלול לגרום לשבירת שיער ולנשירת שיער.

האם ניתן לשים שמן זית לשיער בכל יום?

לגמרי. מכיוון ששמן זית הוא מרכך טבעי, הוא מעניק לחות לשיער, ושימוש קבוע יכול להחליק ולרכך את השיער, וגם להפחית קצוות מפוצלים.

האם לשים שמן זית על שיער יבש או רטוב?

מומלץ למרוח את השמן על אזורים יבשים בשיער או בקרקפת, אשר ישתנו מאדם לאדם. לאחר מכן, נכסה את השיער בכובע מקלחת ונניח לשמן לשבת על השיער כ-15 דקות עד שעה, ורק לאחר מכן נשטוף את השמן מהשיער בעזרת מים חמימים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *