שמן קיק לשיער: יתרונות, חסרונות ואיך משתמשים בו

שמן קיק לשיער

בשנים האחרונות יש יותר ויותר המלצות שמדברות על שימוש בשמן קיק לשיער בתור פתרון לנשירה או התקרחות. המרכיב הזה, שמופק מפרי עץ הקיקיון, מהווה חלק משמעותי במוצרים קוסמטיים רבים, ושימש לאורך ההיסטוריה לטיפול במחלות רבות ושונות.

שמן הקיק מועשר בחומצה ריצינולאית – סוג של חומצת שומן העוזרת להילחם בדלקות – וכאשר הוא מוחל על הקרקפת, הוא מתיימר לשפר את בריאות זקיקי השיער ובהתאם גם לקדם את צמיחת השיער (ולמנוע נשירת שיער). מעבר ליכולת שלו לקדם צמיחת שיער, זה נטען כי הוא מוסיף לחות לעור הקרקפת, עוזר במניעת קשקשים ומשאיר את השיער חלק ומבריק.

אז מה המחקרים אומרים, האם זה באמת נכון, ואיך את יכולה להשתמש בשמן קיק לשיפור צמיחת השיער? יצאנו לבדוק.

יתרונות שמן הקיק לשיער

שמן קיק הוא שמן צמחי העשיר בחומרים מזינים המיוצר מפירות עץ הקיקיון. למרות שמקורו של העץ הוא באקלים הטרופי של מזרח אפריקה, כבר מאות שנים שנעשה בו שימוש נרחב למטרות קוסמטיות ותרופות ביבשת ההודית ובאיי הודו המערביים.

ניתן למצוא אותו בחלוקה לשני סוגים עיקריים – שמן קיק בכבישה קרה (כמו זה למשל) או שמן קיק שחור ג’מייקני (כמו זה למשל), המיוצר מזרעי קיקיון קלויים. שני הסוגים מכילים את אותן תכונות העשויות לעזור לשיער לגדול סמיך יותר, כך שניתן לבחור ביניהם לפי ההעדפה האישית – רק חשוב ללכת על מוצר שהוא שמן קיק טהור, ואינו משולב עם שמנים או תוספים אחרים העלולים לגרום לגירוי או לייצר תוצאות רצויות.

עד היום, לא נמצאו מחקרים שהצליחו להוכיח כי שמן קיק לשיער אכן גרם לצמיחת שיער של יותר מ-1 ס”מ לחודש, שזו ההגדרה הרשמית של ה-FDA עבור “צמיחת שיער”. עם זאת, ישנן עדויות לכך שהחומצה הריצינולאית – תרכובת כימית המהווה כמעט 90 אחוזים מהשמן (מקור) – עשויה לטפל בנשירת שיער:

  • באחד המחקרים (מקור), החוקרים מצאו כי לגברים שאיבדו שיער כתוצאה מהתקרחות גברית יש כמויות גבוהות של חלבון בשם prostaglandin D2.
  • במחקר אחר (מקור), החוקרים מצאו כי חומצה ריצינולאית עשויה להקטין את הכמות של אותו החלבון, ובכך לעזור למשתתפי המחקר להצמיח את שיערם בחזרה.

כך שלמרות שאין קשר ישיר בין שמן הקיק לצמיחת שיער, זה מוכח כי כאשר מורחים אותו על הקרקפת, הוא מייצר התרחבות מוגברת של כלי הדם ומגביר את זרימת הדם – העשיר בחמצן וחומרים מזינים – ישירות אל שורש השיער, מה שבתורו מועיל לשיפור בריאות השיער הכללית, ומקטין את הנשירה.

עץ קיקיון
פירות עץ הקיקיון, מהם מיוצר השמן

איך משתמשים בשמן קיק לשיער?

אמנם שמן קיק הוא מרכיב נפוץ, ונעשה בו שימוש נרחב, אך חשוב להבין שהוא לא מיועד לכל אחת. לפני השימוש הראשוני בחומר, חשוב להקפיד ולבצע אלרגיה זריזה בכדי לוודא שהעור שלך לא מגיב בצורה גרועה לחומר. לביצוע הבדיקה יש למרוח כמה טיפות של השמן על החלק התחתון של הזרוע, או מאחורי האוזן, ואז להמתין לפחות יום על מנת לראות האם האזור מפתח תסמינים של אלרגיה, כגון אדמומיות, נפיחות וגירודים.

ברגע שתיהי בטוחה ששמן הקיק מתאים לקרקפת שלך, הנה כמה הצעות בהתאם לסוג השיער שלך:

שיער חלק, דק עד בינוני: שמן קיק יכול לשמש כטיפול עומק על מנת להגן על קווצות השיער שלך, בדגש על 4-5 הסנטימטרים האחרונים שלו. השתמשי בו כמעין טיפול טרום שמפו כדי להקל על בעיית קשרים בשיער, והקיפדי להימנע משימוש יתר – פשוט שטפי את החומר יחד עם החפיפה.

שיער חלק או גלי, בינוני עד עבה: מרחי את השמן על כל הראש לטיפול אינטנסיבי לפני החפיפה. הוסיפי חום חיצוני או אדים על מנת לעזור לחומר לחדור עמוק יותר לסיב השערה.

שיער גלי עד מתולתל: מומלץ לערבב כמה טיפות של שמן קיק יחד עם המרכך, במיוחד בחודשי הקיץ החמים והלחים.

שיער מקורזל: ההצעה היא להשתמש בשמן לפי הצורך במהלך שגרת הטיפוח הרגילה שלך, אם בתור הקדמה לשמפו, טיפול נוסף, או בתור טיפול קרם לחות שבועי. מצד שני, כאשר את משתמשת בשמן קיק או כל שמן כבד אחר על השיער, כדאי לאזן באמצעות ניקוי עמוק עם שמפו לשיער שומני.

תופעות לוואי

למרות שמדובר על מרכיב טבעי שהשימוש בו על השיער ממש לא מסוכן, קיימת הפרעה נדירה בה שימוש מוגזם בשמן קיק יכול לגרום להסתבכות והתקשות של השיער בצורה כזו שהפתרון היחיד עבורה הוא לגזור את השיער (מקור). בנוסף, חשוב להכיר כי צריכת כמויות גדולות של שמן קיק יכולה להיות מזיקה ביותר ולעורר מספר תופעות לוואי (מקור), בהן:

  • התכווצויות בטן
  • בחילה
  • שלשולים
  • סחרחורת
  • קוצר נשימה וכאבים בחזה
  • פריחה בעור

בנוסף, מכיוון שהשמן הזה עלול לגרום לכתמים, כאשר את משתמשת בו על השיער עדיף שתלבשי חולצת טריקו ישנה (או כל פריט לבוש אחר שלא יהיה אכפת לך להכתים). השמן יכול גם להכתים מגבות, אז וודאי כי השיער שלך נשטף היטב לפני שאת מייבשת אותו עם המגבת. לפעמים תצטרכי לחפוף פעמיים עד שהכל יירד.

ובסופו של דבר, חשוב לציין – אם את חושבת להשתמש בשמן קיק בתור פתרון אפשרי לנשירת שיער, קחי בחשבון כי נשירת שיער עשויה להיות סימן לבעיה בריאותית בסיסית אחרת. לכן, במידה ואת חווה נשירת שיער לא מוסברת, כדאי להתייעץ עם רופא.

בנוסף, נשים בהריון או מניקות לא צריכות להשתמש בשמן קיק, מכיוון שהוא נספג בגוף, ובכמויות גדולות הוא עשוי לגרום אף לזירוז לידה (לקריאה נוספת, ראי: שגרת טיפוח בהיריון).

שמן קיק לשיער

שמן קיק מומלץ לשיער

אני אוהבת להשתמש בשמנים של סדרת Jamaican, שהם רבי מכר גדולים באתר ביוטי ביי, ואני מצליחה להבין למה: מצד אחד, הם מאד זולים (כנסי לראות את המחיר). מצד שני, הם איכותיים (תראי את הביקורות). ומצד שלישי, מעבר לשמן הקיק הטהור הנהדר יש בסדרה הזו שילובים שווים של שמן קיק עם מוצרים אחרים כמו פפאיה ומנגו, שמן עץ התה ושמן ארגן – חומרים משלימים ונהדרים לשמן עצמו.

לסיכום

שמן קיק הוא תרופה ביתית בטוחה, משתלמת וטבעית, המשמשת במשך שנים לטיפול במגוון מצבים, כולל נשירת שיער.

אמנם לא הצלחתי למצוא מחקרים מדעיים המוכיחים כי הוא יכול לעזור לשיפור קצב או עובי צמיחת השיער באופן ישיר, אבל מנגד, הרשת מלאה בעשרות המלצות ותמונות של לפני ואחרי שמוכיחות אחרת. בכל מקרה, הסיכון הוא אפסי, העלות נמוכה – לא רואה סיבה שלא לנסות.

בנוסף, מרכיב טבעי נוסף המעודד צמיחת שיער (ומקטין נשירה) עליו כתבנו הוא שמן רוזמרין לשיער. ואם שום דבר לא עובד, תמיד אפשר לנסות שמפו קפאין שהוא פחות טבעי, אבל אמור להיות פתרון לצמיחת שיער.

וזהו להיום. כמו תמיד, נשמח לשמוע ממך! שאלות, המלצות נוספות או הערות – כתבי לנו בתגובות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *