שמן רוזמרין לשיער: מעודד צמיחה ומונע נשירה (כך תשתמשי בו)

רוזמרין

הרוזמרין הוא צמח רב פעלים. לא רק שיש לו סגולות קולינריות נפלאות, הוא גם מכיל יתרונות בריאותיים רבים, בעיקר לשיער. שמן הרוזמרין, המופק מעלי השיח הרב-שנתי וירוק-העד העד הזה, שימש לכך במשך מאות שנים, בעיקר באיזור הים התיכון בו הוא נפוץ.

בדומה לאורגנו, מנטה וקינמון, את הרוזמרין נמצא לעיתים קרובות בצורת שמן אתרי. שמנים אתרים הם תמציות מרוכזות ומזוקקות של תרכובות צמחיות נדיפות. אלה משמשים לבישול, ניקוי, יופי, בריאות ומטרות אחרות.

את השמן האתרי של הרוזמרין ניתן למצוא כמעט בכל חנות פארם, טבע או במחירים ממש נגישים באמזון. ולמרות שהיתרונות הבריאותיים של השמן מגוונים מאד – ונעים בין העובדה שהוא נוגד חמצון מצוין ועד היכולת שלו לשפר את הזיכרון – היום אני דווקא רוצה להתרכז בסגולות שלו בהקשר של צמיחת שיער, ויש הטוענים שהוא אפילו מסוגל למנוע נשירה.

אז האם יש דברים בגו, האם המדע תומך – ואם כן, איך ננצל את אותם היתרונות? כל המידע בפוסט של היום.

האם שמן רוזמרין לשיער מונע נשירה?

התפישה שלפיה שמן הרוזמרין מעודד צמיחת שיער ככל הנראה מגיעה מתוך היתרונות הבריאותיים הבסיסיים של הרוזמרין. הצמח, כשהוא מגיע מרוכז בצורת שמן אתרי, מציע את היתרונות הבאים:

  • בעל תכונות אנטי דלקתיות.
  • מקדם צמיחת עצבים.
  • משפר את זרימת הדם.

כתוצאה מכל אלו, הרוזמרין יכול לעזור לזקיקי השיער “לקבל” זרימת דם טובה יותר, מה שמונע מהם למות (הגורם לנשירת שיער). מעבר לעידוד צמיחת השיער, שמן אתרי של רוזמרין יכול לעזור במניעת הופעה מוקדמת של שיער אפור וקשקשים, והוא עוזר לטיפול בקרקפת רגישה או מגרדת.

מה המחקרים אומרים?

על פי כמה עדויות מדעיות, רוזמרין עשוי להועיל לרקמת העצבים בגוף. ישנו מחקר שהראה כי חומצה קרנוזית, שהיא מרכיב פעיל בצמח, מליחה לרפא נזק לרקמות ולעצבים (מקור). היכולת הזו לריפוי קצוות עצבים עשויה לתרום גם לאותם עצבים הנמצאים על פני הקרקפת, מה שעוזר לשמר (ואפילו להגביר) את צמיחת השיער.

מחקרים עדכניים יותר הראו כי הרוזמרין מסייע ישירות למניעה של נשירת שיער. מחקר אחד משנת 2015 (מקור) השווה את השמן האתרי של הרוזמרין כנגד מינוקסידיל (תרופה כימית למניעת התקרחות). שניהם נבדקו על ידי נבדקים גברים ונשים הסובלים מהתקרחות, ותוצאות הראו כי שמן אתרי של רוזמרין היה יעיל ממש באותה מידה כמו המינוקסידיל. בנוסף, במהלך תהליך הניסוי נמצא כי הרוזמרין עזר לתופעת הלוואי של קרקפת מגרדת בהצלחה רבה יותר מאשר המינוקסידיל.

מחקר נוסף (מקור) הראה כי תמצית עלי רוזמרין (שונה מהשמן האתרי) אכן מעוררת את צמיחת השיער במקרים בהם נשירת השיער נוצרה עקב טסטוסטרון (כמו בהתקרחות גברית). מצד שני, המחקר הזה בוצע על עכברים.

שתי סקירות קליניות נפרדות – אחת משנת 2010 (מקור) ואחת משנת 2011 (מקור) – מכירות גם הן בפוטנציאל הצמחת השיער של רוזמרין. הראשונה הצליחה להראות צמיחת שיער מוצלחת אצל אנשים עם התקרחות שהשתמשו בשמנים אתרים שונים, אחד מהם הוא רוזמרין, והשניה הראתה את השיפור שנבע מההשפעה שלו על זרימת הדם באיזור.

צמח רוזמרין

איך תשתמשי בשמן רוזמרין לשיער?

אז אחרי שלמדנו שזה שווה (וגם מוכח מחקרית), הגיע הזמן שנדבר על הדרכים השונות בהן ניתן להשתמש בשמן רוזמרין לשיקום ועיבוי של השיער. בתור התחלה, מומלץ להתחיל עם הטיפולים הבאים פעם או פעמיים בשבוע. אחרי שתרגישי נוח יותר איתם (או מתי שיבוא לך), את יכולה להגביר את התדירות.

1. עיסוי ישיר לקרקפת

קחי כ -5 טיפות של שמן אתרי רוזמרין ועסי אותו באופן אחיד על הקרקפת שלך לאחר האמבטיה או המקלחת. את יכולה לערבב עם שמן אתרי אחר אם תרצי (מומלץ ללכת על שמן “נשא”, כמו שמן חוחובה או שמן קוקוס). את לא חייבת לשטוף את השמן מהשיער לאחר השימוש, זה תלוי כבר בהעדפה האישית שלך – אבל אם בחרת לשטוף, תני לשמן לשבת על הקרקפת לפחות כ-5 עד 10 דקות לפני.

2. ערבבי אותו עם השמפו שלך

זה משהו שיכול לעבוד טוב גם עם כל מרכך, מסיכה או קרם לשיער שיש לך, רק אל תוסיפי יותר מדי שמן (הגבילי את עצמך ל-5 טיפות שמן לכ-30 מ”ל מוצר). לאחר מכן, השתמשי במוצר כרגיל.

אגב, אני ממליצה לערבב את השמן האתרי עם השמפו ישירות על כף היד לפני השימוש, ולא בבקבוק עצמו.

3. חליטת רוזמין ביתית

אם את רוצה, את יכולה לייצר לעצמך חליטת רוזמרין ביתית, ממש בקלות! השלבים הם:

  • הסירי את העלים מענף הרוזמרין והשרי אותו בסיר מים רותחים למשך כ-15 דקות. לאחר מכן כבי את האש והשאירי את החליטה להתקרר בסיר למשך כיממה.
  • לאחר מכן הוציאי את העלים, העבירי את החליטה מהסיר לצנצנת או בקבוק ושמרי בקירור.

בחליטה הביתית הזו את יכולה להשתמש בדומה לשמן האתרי מסעיף 1 – צקי אותה על הקרקפת והניחי לה לטפטף לאורך השיער. המתיני כ-10 דקות לפני השטיפה.

האם יש סיכונים לשימוש בשמן רוזמרין לשיער?

כמו עם כל שמן אתריף הימנעי משימוש שלו באיזור העיניים. אם מתרחש מגע, שטופי את עיניך במהירות במים קרים.

כמו כן, היזהרי משימוש מוגזם – זה ידוע ששמן אתרי מגרה את העור, כך ששימוש יתר עשוי להוביל לאי נוחות, אך ללא סכנה בריאותית ממשית. כדי למנוע גירוי בעור, מומלץ לדלל את השמן בשמן נשא או במוצר אחר לפני שמורחים אותו.

רוזמרין

לקריאה נוספת

בזמן האחרון אני ממש בעניין של טיפולים טבעיים לשיער, כך שיצא לי לכתוב לא מעט פוסטים בנושא. הנה המומלצים שביניהם:

5 Comments on “שמן רוזמרין לשיער: מעודד צמיחה ומונע נשירה (כך תשתמשי בו)”

  1. היי תודה על המידע 😃 האם ניתן להשתמש בשמן עם השמפו על בסיס יום יומי? או מספיק 2-3 פעמים בשבוע?
    דבר שני האם ניתן לערבב אותו עם שמן שקדים?

    1. היי הללי,
      אם את מתכוונת לשמן עצמו (במריחה על הקרקפת) אז לא ממליצה כל יום. אם את מדברת על שמפו שמהול בכמה טיפות של השמן אז כן, אין בעיה להמשיך ולחפוף שיער בתדירות הרגילה שלך.

  2. הי, האם אפשרי לרסס לילדה בשיער שמן רוזמרין מהול במים ? אם כן כמה טיפות? שואלת למניעה של כינים

    1. זו שאלה שקצת קשה לענות עליה כי זה תלוי כמה מהול ואיזה שמן בדיוק. אם אני צריכה לנחש הייתי אומרת 2-3 טיפות, אבל תמיד מומלץ להתחיל עם כמות נמוכה ומקסימום להגביר בהתאם להרגשה והתוצאות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *