7 סיבות שיש לך עור פנים שומני, ומה את יכולה לעשות עם זה

עור פנים שומני

שמה לב שהעור שלך פולט מעט ברק נוסף? מזל טוב, כנראה שיש לך עור פנים שומני. אבל אין לך מה להיבהל, העובדה היא שלכל אחת מאיתנו יש שמן בעור – מתחת לכל אחת מהנקבוביות שלנו נמצאת בלוטת חלב המייצרת שמן טבעי הנקרא סבום, והאמת היא שהוא מאד חשוב לתפקוד תקין של העור שלנו.

הבעיה היא שאצל אנשים מסוימים, בלוטות החלב הללו מייצרות טיפה יותר מדי שמן, מה שיוצר את התופעה של עור הפנים השמנוני.

לקריאה נוספת: מהו סבום ולמה הוא חשוב לעור שלך

איך תדעי אם יש לך עור פנים שמנוני? זה קל. אם העור שלך כל הזמן נראה מבריק ואת “סופגת” את השמן מספר פעמים ביום, והעור שלך מרגיש שמנוני כמה שעות בלבד לאחר ניקוי – כנראה שאת סובלת מהבעיה. בשלב הזה, התפרצות של פצעונים היא גם סבירה, משום שהסבום מתערבב עם תאי עור מתים וחוסם את הנקבוביות שלך.

אז מה הגורם לתופעה? המון דברים. החל מגנטיקה, גורמים סביבתיים או אורח חיים. למרות שאת לא בהכרח יכולה להיפטר לגמרי מעור פנים שמן, את יכולה לנקוט בכמה צעדים שיהפכו את העור שלך לפחות שמנוני. המפתח הוא לזהות את אחד משבע הגורמים הבאים.

1. גנטיקה

עור פנים שמן זה עניין משפחתי. אם לאחד מההורים שלך יש עור שמן, סביר להניח שגם לך יהיו בלוטות חלב פעילות יתר על המידה. אין הרבה מה לעשות בהקשר הזה, אבל למזלנו יש עוד שישה סעיפים.

2. גיל

אמנם עור פנים שומני זה לא משהו שהולך לעבור עם הזמן, אבל ככל שהעור שלנו מתבגר הוא מייצר פחות חלבון, כמו קולגן, ובלוטות החלב מאיטות את פעילותן. זו הסיבה שנשים רבות סובלות מעור יבש ככל שהן מתבגרות, וזה גם הזמן שבו קווים עדינים וקמטים הופכים לבולטים יותר, בגלל היעדר הקולגן והסבום.

אז הנה נקודת האור: אחד היתרונות של עור שמן הוא שאת לא תראי את סימני ההזדקנות כל כך מהר כמו חברותייך עם העור היבש יותר.

זה גם אומר שאולי יש לך עור פנים שמנוני עכשיו, אבל זה משהו שתצטרכי להעריך מחדש ככל שאת מתבגרת. אפילו לאנשים בשנות ה-30 לחייהם אין את אותו הרכב העור כמו לאלו שבגילאי העשרה ושנות ה-20 לחייהם. קוסמטיקאית המוכשרת לכך יכולה לעזור לך לקבוע מה סוג העור שלך אחת לכמה שנים, ולהמליץ האם עליך לבצע שינויים בשגרת טיפוח העור שלך.

3. אקלים

בעוד שגנטיקה וגיל הם הגורמים הבסיסיים לעור פנים שומני, מקום המגורים והתקופה גם הם יכולים להשפיע.

אנשים נוטים להיות בעלי עור שמן יותר באקלים חם ולח, וסביר להניח שיש לך יותר שמן על העור במהלך הקיץ מאשר בסתיו או בחורף (בהם העור נוטה להפוך ליבש יותר).

את כנראה לא הולכת לעבור למדינה קרה יותר בגלל העור השומני שלך, אבל את יכולה לנסות ולהתאים את שגרת היום שלך בהתאם בימים חום ולחות גבוהים (ולנסות להישאר במקום סגור וממוזג, למשל) – וכמובן לוודא שאת משתמשת במוצרים המתאימים באותם ימים: קרם לחות או מייק-אפ מאט אשר עוזרים לספוג את עודפי השמן.

4. נקבוביות מורחבות

לפעמים הנקבוביות שלך יכולות להימתח עקב גיל, תנודות במשקל והתפרצויות קודמות. ונקבוביות גדולות יותר נוטות לייצר יותר שמן.

החדשות הרעות הן שאת לא יכולה לכווץ בחזרה את הנקבוביות שלך (רק באופן זמני), אבל את כן יכולה לנקוט משנה זהירות ולהשתמש במוצרים המתאימים על אותם איזורים.

לקריאה נוספת: איך להעלים ולכווץ מראה נקבוביות בפנים

5. שימוש במוצרים לא מתאימים

עור פנים שומני יכול להיגרם גם על ידי שימוש במוצרי טיפוח עור שלא מתאימים לסוג העור שלך. ותתפלאי, אבל יש המון נשים שמבלבלות בין עור מעורב (שילוב של יבש ושמן) לבין עור שמן, ובהתאם יכולות להשתמש בקרמים כבדים מדי, למשל.

אם יש לך עור יבש יותר במהלך חודשי החורף, ייתכן ותצטרכי לשנות את שגרת הטיפול בעור שלך באביב ובקיץ באמצעות שימוש בקרם לחות על בסיס מים וניקויים עם בסיס ג’ל.

שימוש במוצרי טיפוח העור הנכונים יכול לעשות הבדל עצום בכמות השמן שנותרת על הפנים שלך.

לקריאה נוספת: קרם פנים לעור שמן – 5 המלצות שוות

6. שגרת טיפוח מוגזמת

מנגד, ניקוי או ביצוע פילינג לפנים לעיתים קרובות מדי יכולים לגרום לעור להיות שומני יותר. וזה קצת נוגד את האינטואיציה, כי כל המטרה של הניקוי או הפילינג היא להיפטר מעודפי השמן – אבל אם את עושה את זה לעתים קרובות מדי, את מסירה יותר מדי שמן מהעור שלך, מה שיכול לגרום לבלוטות החלב שלך לעבור ל-“מצב חירום”, שבו הן מייצרות עוד יותר שמן כדי לפצות על האובדן.

זה בערך כמו שאומרים לא לאכול יותר מדי ישר אחרי צום.

ההמלצה היא רק לשטוף את העור פעמיים ביום כדי לצמצם את עודפי השמן.

חוסר בשימוש בקרם הגנה יכול גם לייבש את העור שלך, ולהוביל בהתאם לייצור יתר של סבום. הקפידי לשים קרם הגנה בכל יום. אם זה שמנוני לך מדי, את יכולה להשתמש בקרם לחות או מייק-אם המכילים סגולות SPF בתוכם. הם נוטים להיות פחות שמנוניים, אך יתכן שתצטרכי לחדש את השכבה שלהם לאורך היום.

7. ויתור על קרם לחות

זה מיתוס שקרם לחות גורם לעור שמן. למעשה, אם את משתמשת בטיפולים נגד אקנה המכילים חומצה סליצילית או חמצן בנזואיל, את בהחלט זקוקה לקרם לחות טוב שיימנע מהעור שלך להתייבש. ללא קרם לחות, כל סוג עור יתייבש.

אז במקום לוותר על קרם הלחות, המפתח הוא למצוא את סוג קרם הלחות המתאים עבורך. קרמי לחות קלים על בסיס מים עובדים היטב עם עור שומני, והקפידי לשמור עליהן בתור השלב האחרון בשגרת הטיפוח, אחרי ניקוי פנים וטונר (אם את משתמשת באחד, והנה הסבר למה כדאי לך).

חפש גם מוצרים שמציינים שהם “נטולי שמן” ו-“לא קומדוגניים”, כדי לשמור על הנקבוביות שלך נקיות.

חוקרת על עור פנים שומני
אני קוראת על עור פנים שומני (אילוסטרציה)

עור פנים שומני – סיכום

עור פנים שומני זו בעיה מורכבת, עם גורמים רבים – ויכול להיות שאפילו יש כמה מהם שמשפיעים עליך בו זמנית. לדוגמה, אם אתאר פה חצי מהישראליות – עור שמן עשוי לעבור במשפחה שלך, ובמקביל את יכולה לחיות באקלים חם ולח.

במקרים כאלו כנראה שתצטרכי לטפל בכל אחד מהגורמים הללו לעודף שמן אם את רוצה להשיג עור נקי ויבש יותר.

מצד שני, עכשיו שהבנת את הסיבות, כל מה שנשאר לך הוא לייצר תוכנית פעולה על מנת לפתור אותן (או לפחות לצמצם את ההשפעה שלהן), אחת אחת. קחי בחשבון שלפעמים זה יכול לקחת חודש או חודשיים עד שתראי שיפור משמעותי.

וכמובן שאם שום דבר לא עבד – זה הזמן לפנות לרופא העור שלך על מנת להתייעץ עמו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *