שפשפת בין הירכיים? רופאי עור מסבירים מה לעשות

שפשפת בין הירכיים

הקיץ כבר פה. הימים הולכים ומתארכים, מזג האוויר נהיה חם ודביק, וקרם הגנה מונע שיזוף הופך לחבר הכי טוב. עוד אחת מהבעיות שהקיץ מביא עמו היא שפשפת בין הירכיים.

נכון, יש דאודורנטים וקרמים למיניהם שעוזרים מאד, אבל לא תמיד אני זוכרת להשתמש בהם, וגם אם כן, לא תמיד זה אפשרי למרוח שכבה נוספת ככל שהיום מתקדם. ואני כבר מכירה את עצמי, ולא אתעלם מהמציאות: בכל קיץ אני סובלת מכמה ימים של שפשפת בין הירכיים. אלו הם חיי.

ואם השאלות שאנחנו מקבלות בעמוד הפייסבוק שלנו הן מדד כלשהו, אני לא היחידה שתהתה האם יש דרך טובה יותר לטפל בעור הירכיים הפנימיות הרגיש בתקופה המאתגרת הזו, ולכן הלכתי והבאתי המלצות של שלושה רופאי עור שנתנו את העצות הטובות ביותר על מנת למנוע שפשפת בין הירכיים.

מה גורם לשפשפת בין הירכיים?

במילים פשוטות, שפשפת היא גירוי אשר נגרם מהחיכוך בין עור לעור, שבדרך כלל מחמיר בגלל לחות, מה שעושה את התופעה לשכיחה יותר בתקופת בקיץ. על פי שרי מרשביין, רופאת עור מומחית מניו-יורק, שפשפת היא סוג של דלקת עור (דרמטיטיס), הדומה לגירוי שמתקבל עקב לבישת מסכת פנים לאורך זמן, או לאחר מגע עם חומרי בישום סינתטיים.

ד”ר מרשביין אומרת כי החזה, הפטמות והאזור שמאחורי הזרועות הם כולם אזורים הנוטים לסבול משפשפת, במיוחד אצל ספורטאים, אבל הירכיים הפנימיות רגישות יותר מכולם. “בירכיים הפנימיות יש עור עדין ודק יותר”, היא הסבירה. “בנוסף לכך, איזור המפשעה והירכיים סובל יותר מלחות, ולכן מהווה כר פורה לזיהומים פטרייתים למיניהן, מה שמעודד היווצרות שפשפת”.

וכאשר מוסיפים לכך חיכוך של העור עם עצמו, התוצאה לא נעימה “החיכוך עלול ליצור קרעים זעירים על פני העור”, אומרת ד”ר מלאני פאלם, רופאת עור מסן דייגו שבארה”ב. “חיכוך מתמשך עלול לגרום לאדמומיות, לחשיפת יתר של העור ואף להתקלפות שלו. ככל שהעור חשוף יותר הוא פגיע יותר לזיהום, במיוחד בסביבה לחה של זיעה וחיידקים.”

לא נעים. וכפי שפאלם מציינת, הזעה מופרזת היא עוד זרז ליצירת שפשפת בין הירכיים עקב המליחות שבזיעה: “נוכחות של זיעה באיזור לאורך זמן יוצרת סביבה שיכולה לעודד היווצרות של החיידקים, ולכן לגרום לגירוי, ריח רע ופגיעה בעור”, היא אומרת.

אפשר להסתכל על שפשפת בתור בעיה זמנית שעוברת תוך זמן קצר. מצד שני, במידה ואת סובלת משפשפת בתדירות גבוהה, זה יכול לגרום לנזק במחסום ההגנה הטבעי של העור, מה שבתורו יכול לגרום ל… יותר שפשפת. מונה גור, דרמטולוגית מקונטיקט, הסבירה את זה בצורה טובה: “כאשר המחסום הטבעי של העור נפגע, אין לו שום הגנה ולכן הוא נפגע בצורה גרועה יותר”, היא אמרה. “דמייני למשל את הצורה בה העקב של הנעל שלך משתפשף בגלל החיכוך עם הרצפה”.

שפשפת בין הירכיים

מה ניתן לעשות?

לאור כל מה שתיארנו זה כבר ברור שטיפול נכון בשפשפת הוא מאד חשוב – ולמרבה המזל די קל. הדבר הראשון הוא פשוט – אם את חוזרת הביתה בסוף היום ואת מרגישה דביקה ומזיעה, התקלחי. “השתמשי בניקוי כמה שיותר עדין”, מייעצת גור. “היזהרי מפילינג לגוף, ואל תקרצפי – זה מחמיר את המצב.”

לאחר מכן, גור, מרשביין, ופאלם שלושתן מסכימות כי משחות או ג’לים על בסיס אבץ או נפט הן הטיפול המתאים ביותר לשפשפת בין הירכיים. גור ממליצה על וזלין, ואילו פאלם ממליצה על משחה להגנת העור בשם דזיטין. “המוצרים האלו שמנוניים ולכן מומלץ להשתמש בהם במהל הלילה, עם פיג’מה אווירירית”.

לאחר שטיפלתם באזור עם משחה או ג’ל מתאימים, כל מה שאפשר לעשות הוא לחכות. “אדמומיות קלה או גירוד דורשים מנוחה, זה הכל”, אומרת פאלם. “שפשפת וגירוי מגיעים מאותה פעולה חוזרת של שפשוף, ולכן פשוט יש להפסיק אותה”. בנוסף, היא ממליצה ללבוש בגדים על בסיס כותנה וללא בדים סינטטיים.

וכמובן, חשוב לציין – אם את סובלת מבעיית שפשפת בין הירכיים חמורה באופן דרמטי, או שהבעיה חוזרת על עצמה באופן תמידי, מומלץ לפנות לרופא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *