איך שמים טמפון: כל מה שאת צריכה לדעת

איך שמים טמפון

קיבלת מחזור? מזל טוב! כמו רוב הנשים, סביר להניח שראשית בחרת להשתמש בתחבושות. אך למרות שהן סופגות נהדר, קלות לשימוש ובסך הכל נוחות, כנראה ששמת לב שהתחבושות מגבילות אותך מאד בפעילויות, ומונעות ממך ללבוש בגדים מסוימים או ללכת לים או לבריכה. הפתרון הוא שימוש בטמפונים – ולמרות שאולי הפעם הראשונה נשמעת מלחיצה, אחרי שתנסי ותביני איך שמים טמפון בצורה נכונה, כנראה שתתאהבי בנוחות.

אז בואי יחד איתנו, ונלמד לאט לאט.

איך שמים טמפון – תקציר:

  • כשנערה מתחילה לקבל מחזור, ברוב המקרים הבחירה הראשונית היא להשתמש בתחבושות למשך התקופה הראשונית, עד שהיא לומדת איך שמים טמפון בצורה קלה ויעילה.
  • הטמפונים הם אובייקטים קטנים מקרטון או פלסטיק המכילים ברובם חומר סופג, המוחדרים לגוף לספיגת דם הווסת.
  • כאשר הם מוחדרים בצורה נכונה, הטמפונים סופגים את הדם לפני שהוא יוצא מהגוף והם לא מורגשים, גורמים לכאבים או לאי נוחות.
  • יש להחליף טמפון כל ארבע עד שש שעות – לעולם אל תשאירי טמפון למשך יותר משמונה שעות.
איך שמים טמפון

מה זה טמפונים?

טמפון הוא גליל דחוס, העשוי מחומרים סופגים שבסופו חוט משיכה (כדי שיהיה אפשר להוציא אותו בקלות). הטמפון סופג את הפרשות דם הווסת בתוך הגוף, והוא מתרחב בהתאם למבנה הגוף. חשוב לציין, יש להשתמש בטמפונים רק לדם ולא להפרשות מהנרתיק.

הטמפון עצמו – העשוי מחומר סופג – יושב בתוך מוליך הפלסטיק או הקרטון סמוך לקצה הפתוח. לטמפונים יש מעין כיסוי “חיצוני” – מה שמחזיק את הטמפון – וצינורית דקה “פנימית” (מוליך) המשמשת לדחיפת הטמפון לתוך הנרתיק. המוליך עשוי קרטון או פלסטיק שמטרתו לעזור בהחדרת הטמפון לנרתיק. לאחר הכנסת הטמפון, החוט משתרע מחוץ לגוף להסרה קלה.

טמפונים יכולים להגיע גם ללא מוליכים, ובמקרה כזה הם מוחדרים באמצעות האצבע המורה. חלק מרגישות נוח יותר להשתמש בטמפון עם מוליך וטוענות שזה קל יותר, וחלק יעדיפו טמפון בלי מוליך. לבנות צעירות או למי שמתנסה בשימוש בטמפונים בפעם הראשונה, בדרך כלל קל יותר להשתמש בטמפונים עם מוליך – אבל רק את תדעי להגיד מה מתאים עבורך.

הטמפונים מגיעים בצורות וגדלים שונים עם רמות ספיגה שונות ומיועדים להכיל בין שישה לשמונה גרם דם. בהתאם לזרימה שלך את יכולה להשתמש בגודל טמפון שונה, בימים שונים של הווסת או לפעילויות שונות.

הגדלים הנפוצים:

  • Lite (משמש לתקופות עם זרימה קלה יותר בתחילת או בסוף המחזור)
  • רגיל (משמש בדרך כלל לימים עם זרימה חזקה יותר)
  • סופר / סופר פלוס (מיועדים לימי הדימום הכבדים ביותר)

איך שמים טמפון

החדרת טמפון בפעם הראשונה יכולה להיות קצת מאיימת. ראשית, הקפידי לשטוף את הידיים ולנסות להיות רגועה ככל האפשר – זה יקל על ההחדרה.

  • שבי על האסלה כשהברכיים שלך מפוסקות. החזיקי את הטמפון ביד אחת כשאת תופסת אותו במרכז הטמפון – בין האגודל לאצבע האמצעית. שימי את האצבע המורה על קצה הצינורית הדקה יותר, במקום בו נמצא החוט.
  • בעזרת קצה הטמפון, פתח את קפלי העור בנרתיק שלך והחליקי את כל הטמפון פנימה לכיוון הגב שלך. עשי זאת בזווית הנוחה לך, כי הטמפון לא יכנס בצורה חלקה ועשוי להיות כואב אם יוחדר ישר פנימה.
  • הרפי את שרירי הבטן ושימי את הטמפון בפתח הנרתיק. טמפון ללא מוליך יש לדחוף עם האצבע לתוך הנרתיק עד שתרגישי שהוא שם. טמפון עם מוליך – פשוט דחפי את המוליך עד סופו והטמפון יכנס לנרתיק.
  • אל תמשכי בחוט – הוא ישמש אותך כדי להסיר את הטמפון ברגע שהוא ספוג במלואו.
  • איך תדעי שעשית את זה נכון? אם הטמפון לא מורגש ואת לא חשה כאב או אי נוחות – הצלחת.
  • אם את עדיין יכולה להרגיש את הטמפון, את יכולה לשלוף אותו החוצה ולנסות להכניס מחדש אחד אחר, ולדחוף אותו עמוק יותר. אם אתה חושבת שהוא לא מספיק עמוק, שטפי את הידיים והכניסי את האצבע על מנת לדחוף אותו עד לנקודה בה לא תרגישי אותו.

עדיין לא ברור? נסי לצפות בסרטון הקצר הבא:

בא לך להתנסות ולתרגל? מצוין, אך עשי זאת רק בזמן מחזור. החדרה של טמפון לנרתיק בימים רגילים ללא דימום לא מומלצת: הנרתיק לא יהיה מספיק רטוב ואת תחושי כאב.

איך מוציאים טמפון

החליפי את הטמפון שלך כל ארבע עד שש שעות כדי למנוע דליפה וכתמים. בנוסף, השארת טמפון למשך זמן ארוך יוצרת סיכוי להרעלה (תסמונת TSS – זיהום חיידקי שעלול להיות קטלני).

בעת הסרת טמפון, שבי על האסלה ותפסו בזהירות את החוט בעזרת שתי אצבעות, ומשכי אותו בעדינות החוצה באותה הזווית שבה הכנסת את הטמפון. יתכן שלא תוכלי להסיר אותו אם את מתוחה, אז תירגעי ומשכי לאט ובהתמדה.

גם אם הדימום חלש, נדגיש שוב, אל תישארי עם טמפון כל היום אלא החליפי אותו כל 4-6 שעות, או מיד לאחר כניסה לים או לבריכה.

טמפון

עוד כמה שאלות נפוצות

האם אפשר לישון עם טמפון בלילה?

יש לא מעט מיתוסים לגבי האפשרות להשתמש בטמפונים במהלך הלילה. בגדול אין מניעה לישון עם טמפון בלילה, וזה אפילו נוח. מצד שני, מומלץ לשים לפני השינה טמפון חדש ולהחליף אותו ישר בבוקר עם ההתעוררות.

מה יקרה אם אשאיר טמפון בגוף לזמן ארוך?

TSS היא צורה של זיהום חיידקי שעלול להתפתח לאחר השארה של טמפון בגוף לתקופת זמן ממושכת. התסמינים יכולים להתפתח במהירות ולכלול חולשה, חום גבוה, לחץ דם נמוך, כאב ראש והקאות או שלשולים. אם את חשה בסימנים ותסמינים של TSS, הסירי את הטמפון מיד ופני לרופא.

מה עושים עם טמפון משומש?

אל תזרקי טמפונים ועטיפות שלהם לשירותים – זה מזהם את הסביבה ואת עלולה לסתום את הצנרת. החזירי את הטמפון לאריזה המקורית או עטפי אותו בנייר טואלט וזרקי לפח.

אז למה להשתמש בטמפונים?

הטמפונים קטנים, נכנסים בפשטות לתיק או הארנק ופשוטים לשימוש לפני המחזור או במהלכו. על ידי ספיגה של הדם לפני שהוא יוצא מהנרתיק, טמפונים לרוב נוחים ונקיים יותר מאשר שימוש בתחבושות, ומאפשרים חופש רב יותר.

נכון, התהליך הראשוני של החדרת הטמפון עשוי להרתיע קצת ולהיראות חודרני במעט, אך בדומה להרכבת עדשות מגע, תרגול קצר וקצת ניסיון והתהליך הופך לטבעי לגמרי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *