שמן ילנג ילנג: יתרונות, שימושים, אזהרות והמלצות

שמן ילנג ילנג

ילנג ילנג הוא פרח צהוב בצורת כוכב הגדל על עץ הקננגה (Cananga), זן טרופי הגדל במדינות הסובבות את האוקיאנוס ההודי (הודו, הפיליפינים, מלזיה, אינדונזיה וחלקים מאוסטרליה). ניחוחו הארומטי של שמן ילנג ילנג הוא פירותי, פרחוני ועשיר, ויש לו מספר יתרונות ושימושים לעור הפנים, למערכת העצבים ואף כמעורר תשוקה מינית.

אגדה פיליפינית עתיקה מספרת על ילדה צעירה בשם ילנג, שבורכה על ידי האלים אשר דרשו שאף אחד לא ייגע בה לעולם. כשהתבגרה, היא התאהבה בטירוף בגבר צעיר -אהבה כל כך חזקה שהיא לא הצליחה להתאפק, הרשתה לעצמה לקבל ממנו פרחים, ונגעה באצבעותיו בזמן התהליך. זה עיצבן את האלים, שכישפו אותה והפכו אותה לעץ יפהפה הנושא פרח משכר – ילנג ילנג.

פרח הילנג ילנג משמש לייצור מספר סוגים של שמנים אתריים באמצעות זיקוק. השמנים משתנים בעוצמת הריח שלהם, כאשר השמן האתרי החזק ביותר (ylang ylang extra) משמש לעתים קרובות כתו עליון בבשמים שונים, ביניהם שאנל מספר חמש המפורסם. השמנים הפחות חזקים משמשים כתמציות טעם וריח במגוון רחב של מוצרי סבון וקרמים, ואת הגרסה העדינה ביותר של השמן ניתן למצוא תחת השם “שמן קננגה”.

שמן ילנג ילנג – שימושים

שמן ילנג ילנג נמצא בשימוש עבור:

  • שיפור מצב רוח והפחתת דיכאון.
  • שיפור לחץ דם נמוך ודופק נמוך.
  • מעודד ייצור שמן בעור ובקרקפת.

בנוסף, יש אנשים אשר ממליצים על שימוש בשמן ילנג ילנג בתור אפרודיזיאק (מעורר מיני), אם כי יתרונותיו בתחום הזה הם בעיקר אנקדוטליים ולא מוכחים מדעית. בנוסף לכך, יש היסטוריה של שימוש בצמח כטיפול צמחי מרפא מסורתי במצבים כגון בעיות עיכול, כאבי ראש, הנגאובר, דלקת ריאות, ואפילו מלריה.

פרח ילנג ילנג
פרח ילנג ילנג

יתרונות שמן ילנג ילנג

לשמן ילנג ילנג יש כמה יתרונות מוכחים, ועוד כמה יתרונות המבוססים על תרופות סבתא למיניהן:

מחקר אחד (מקור) מצא כי ילנג ילנג הפחית את רמות החרדה והגביר את ההערכה העצמית כאשר הוא הוחל על העור או נצרך בשאיפה. ההשפעה המיטיבה של ילנג ילנג על מצב הרוח הייתה אפילו גבוהה יותר במחקרים אחרים (מקור), ויש לה לא מעט תימוכין בהמלצות ותגובות למיניהן שניתן למצוא בהמון מקורות ברשת.

מחקר אחר מצא כי שאיפה של שמן אתרי ילנג ילנג מייצרת השפעה מרגיעה ומורידה משמעותית את לחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי וכן את קצב פעימות הלב בקרב גברים בריאים.

בנוסף לכך, שמן ילנג ילנג מכיל לינלול, תרכובת בעלת תכונות אנטי בקטריאליות, אנטי פטרייתיות ואנטי דלקתיות אשר הוכחה (מקור) כאפקטיבית נגד זיהומים ופטריות, וכבר כתבנו עליה כשדיברנו פה על יתרונות של שמן ביו אויל.

באזורים רבים בעולם, פרחי ילנג ילנג מרודדים לאבקה, אותה שואפים בתור טיפול באסתמה. כאשר הם מיובשים, פרחי ילנג ילנג משמשים לטיפול בתסמיני מלריה במדינות רבות ברחבי אסיה, ואף נחשבים כתרופה עממית להגברת החשק המיני ולהפחתת חרדה מינית.

תופעות לוואי

חשוב להכיר כי שמן ילנג ילנג מכיל כמה אלרגנים מוכרים, בעיקרי שבהם הוא ה-isoeugenol (מקור) המקושר לתופעת הדרמטיטיס ויכול ליצור גירוי בעור כאשר הוא מוחל באופן מקומי.

בנוסף לכך, כמו עם רוב השמנים האתריים האחרים, אסור למרוח את השמן בחוזק מלא על העור – יש למהול את השמן עם שמן נשא (כגון שמן חוחובה) ולבצע בדיקת אלרגיה על חלק קטן לפני השימוש על הפנים או חלקים רחבים של העור.

דבר נוסף שחשוב לדעת הוא שילנג ילנג הוא רעיל עבור כלבים וחתולים, כך שאם – מסיבה כלשהי שלא ברורה לי – תכננת למרוח ילנג ילנג על העור, הפרווה או כפות הרגליים של חיית המחמד שלך – פשוט אל תעשי את זה. בנוסף, היזהרי שלא להשתמש בשמן במקום בו חיית המחמד שלך עלולה ללקק או לשאוף אותו.

פרח ילנג ילנג
פרח ילנג ילנג

איך להשתמש בשמן ילנג ילנג

ניתן לערבב את השמן האתרי עם שמן נשא ולהשתמש בו לטיפול בעור יבש וכשמן לעיסוי. ניתן גם למרוח אותו על הקרקפת כדי לקדם את ייצור הסבום (השמן הטבעי של העור) ולהפחית את יובש בקרקפת (במקרה כזה מומלץ לשלב אותו עם שמן לבנדר לשיער).

וכמו שכבר אמרנו, מכיוון שהשמן עשוי להכיל אלרגנים שישפיעו על אנשים מסוימים, תמיד חשוב לבצע בדיקת אלרגיה מהירה לפני השימוש.

בנוסף:

  • הקפידי לדלל את השמן. לשימוש מקומי, הוסיפי טיפה אחת של שמן אתרי לכל כפית של שמן נשא.
  • אחסני אותו כמו שצריך. יש לאחסן את השמן בכלי זכוכית אטום ולשמור אותו במקום קריר וחשוך.
  • הקפידי על האיכות. לשמן ילנג ילנג יש חיי מדף ארוכים, ועם אחסון נכון ניתן לשמור עליו למשך שנה או יותר. עם זאת, לעולם אל תשתמשי בשמן שפג תוקפו או מריח מוזר.

ניתן להשתמש בשמן (יחד עם מים) במכשיר לפיזור שמן (דיפיוזר). שאיפה של אדי השמן יכולה להיות אפקטיבית בתור כטיפול ארומתרפי.

הנה כמה דוגמאות לדיפיוזרים.

לסיכום

לתמצית הילנג ילנג ניחוח פירותי ומתקתק אשר משמשת כמרכיב פופולרי בבשמים ובמוצרי קוסמטיקה רבים.

לשמן ילנג ילנג מספר יתרונות שהוכחו באופן מדעי, כמו הפגת חרדה והורדת לחץ דם אצל אנשים מסוימים. בנוסף לכך, עדויות שונות מצביעות על כך שאותה השפעה מרגיעה עשויה גם להפוך את השמן למועיל עבור הרפיית שרירים ומצבים כגון כאב ראש.

שמן אתרי Ajowan הוא שמן ילנג ילנג בריכוז 100% שנחשב לאחד האיכותיים ביותר בשוק. הוא מחזיק באישור FDA, תעודת כשרות ומעל 1,500 דירוגים של 5 כוכבים באמזון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *