איך לבחור בושם? המדריך השלם לבניית אוסף הניחוחות האישי שלך

איך לבחור בושם

וניל, אלגום, פצ’ולי, מושק, הדר, ורד, יסמין – כל כך הרבה אופציות לניחוחות, אבל איזה מהם מתאים עבורך? בחירה של תווי בושם דומה קצת לבחירת ילד מועדף, במיוחד עבור אלו המעוניינות לגוון את חוש הריח. כיום, המגמה הרווחת היא בנייה של אוסף ניחוחות, מלא בריחות ייחודיים שמתאימים למצבי רוח מסוימים. אבל מאיפה מתחילים, ואיך לבחור בושם שמתאים עבורך?

המשימה עשויה להישמע מעט מרתיעה בהתחלה, במיוחד אם אין לך הבנה באוצר המילים המורכב למדי של עולם הבישום. כדי להקל על התהליך, נתחיל את הפוסט של היום עם הסבר קצר על המושגים הבסיסיים שאת צריכה להכיר, ונסיים עם כמה המלצות של מומחים שיסבירו איך לבחור את הבושם המושלם עבורך.

קטגוריות הבשמים

סביר להניח שהבחירה הראשונה שתצטרכי לעשות היא בין שני סוגים של קטגוריות ניחוח, או דה טואלט (EDT) ואו דה פרפיום (EDP). ההבחנה בין EDT ל-EDP קשורה לרמות הריכוז של המרכיבים, אשר ישפיעו על אורך החיים של הבושם שלנו. “EDP מכילים ריכוז גבוה יותר של חומרי גלם, ולכן הם אינטנסיביים יותר ומחזיקים לזמן ארוך יותר”, הסביר ג’ון טניס, מדריך ראשי של בית הבישום Maison Francis Kurkdjian. מנגד, “EDT הם פחות מרוכזים ובעלי חיי ריח קצרים יותר, אבל זה יכול להשתנות בהתאם לסוג העור שלך”. ובנוסף לכל זה, EDT הם בדרך כלל פחות יקרים מאשר EDP.

בכל הנוגע לבחירה בין EDT או EDP, את צריכה לשקול את סוג הבושם שאת בוחרת – סינתטי או טבעי (שימי לב: רוב הבשמים מהמותגים המפורסמים הם סינתטיים, בעוד מותגי נישה קטנים נוטים להיות טבעיים). “לגבי ניחוחות טבעיים הייתי ממליץ על EDP”, אמר טניס. “תרצי שריכוז חומרי הגלם ייתן לך את אריכות החיים ואת שביל הניחוח שהבושם משאיר אחריו. עם כימיקלים שנותנים ארומה סינתטית, אני דווקא אוהב את ה-EDT. אני מוצא כי המרכיבים שמייצרים ניחוח סינתטי מאוד משתלטים, ולעיתים הם דומיננטיים יותר מדי. EDT הרבה פחות מרוכז ולכן קל יותר לשימוש וגורם לפחות כאבי ראש”.

כדי ללמוד עוד על ההבדלים בין או דה טואלט (א.ד.ט) לאו דה פרפיום (א.ד.פ), את מוזמנת להיכנס לקרוא את הפוסט שכתבנו בנושא.

תווי הניחוח

כיום נהוג לתאר את ניחוחו של כל בושם כמעין פרמידה המכילה שלושה רבדים, אשר כל אחד מהם מכונה “תו”. התו העליון, או “תו הראש”, הוא מה שנריח בחצי השעה הראשונה לאחר התזת הבושם. התו העליון יכיל על פי רוב רכיבים קלילים ונדיפים. התו האמצעי (“תו הלב”) הוא בעצם ליבו של הניחוח, והוא יורגש למשך כארבע שעות מאז ההתזה. ואחרון, תו הבסיס, אותו נוכל להרגיש על עורנו למשך 24 שעות, ואפילו יותר מכך. תו הבסיס מעניק לכל בושם את העמידות והנוכחות שלו. 

השילוב של שלושת התווים יוצר הרמוניה יחודית הנקראת “אקורד”. הבושם הוא למעשה “מנגינה” של ניחוחות, כאשר בושם ממוצע יכול לשלב כ-100 תווי ניחוח שונים, מקטגוריות שונות. 

בין התווים הבולטים שקיימים בשוק –

תווים פרחוניים – כשמם, תווים פרחוניים יזכירו פרחים טריים – ורד, ציפורן, לבנדר, פריחת תפוז, סיגליות וכו’. בין הבשמים המועדפים עלינו הם מייקל קורס גלאם ג’סמין או קנזו פלאוור הקלאסי.

תווים טריים – הניחוח הנקי והפריך של תפוז, לימון, ליים, אשכוליות, משמש, תפוח, אפרסק ועשב טרי הם רק חלק מהריחות הקשורים בקטגוריה זו. אני אוהבת את הבושם פרדיסו של רוברטו קוואלי, או את הבושם המוצלח של לנקום אידול.

תווים עציים – ניחוחות כמו ברגמוט, אלון, לבדאנו ופצ’ולי נכנסים לקטגוריה הזו. מדובר על ניחוחות אדמתיים שלעיתים קרובות מעורבבים עם תבלינים או הדרים. אחד הבשמים המפורסמים מהקטגוריה הזו הוא קלואה.

תווי מאסק – ניחוחות שמזכירים תבלינים כמו וניל חם, שרף קטורת וענבר. תחשבי על חמימות, מסתוריות וסקסיות. בקטגוריה הזו אני אוהבת את איב סאן לורן ליברה או אליאן של טיירי מוגלר.

איך לבחור בושם

אז איך לבחור בושם?

אז אחרי שהבנו את כל מה שהיינו צריכות להבין על מנת להתחיל, הגיע הזמן להתקדם ולבחור את הבושם שלנו. הדבר הראשון שאת צריכה לדעת: בחירת הבושם שלך היא באמת חוויה סובייקטיבית, שתלויה בעיקר בטעם האישי שלך. עם זאת, תוכלי לבחור בשמים לאוסף שלך באופן שיטתי, גם אם זה אומר להקשיב לאינטואיציה שלך.

כדי להתחיל, טניס מציע לעשות “ספירת מלאי” ולקטלג את הריחות שבאמת עושים לך את זה: “שאלי את עצמך בכנות ולא בהתנצלות את השאלה הבסיסית של מה מושך בעיניך? בחירת הניחוח האטרקטיבי לטעמך זה תהליך כל כך אישי ותת-מודע שהוא עשוי לחמוק אפילו מהטובות ביותר”.

בכל הנוגע למציאת הריח שלך, הוא אומר “העצה שלי היא לתקוע את האף בכל בקבוקון ופשוט לראות מה עושה לך את זה”.

שנית, חשבי על בושם כעל משהו שלפי טניס “מדגיש את מצב הרוח שלך.” ככזה, בושם (וליתר דיוק, תווי המפתח שלו) הוא “פיסת ביגוד בלתי נראית וחיונית”. לכל ניחוח יש “אישיות” שונה, ואת צריכה להתאים אותה למצב הרגשי בו את נמצאת באותו הזמן. איך עושים את זה? הכל מסתכם בדרך בה הניחוח גורם לך להרגיש.

לבסוף, כדי להבין אם הניחוח מושך אותך, חשבי על הדברים הבאים. “אם הוא מעורר תחושה של עונג, התרגשות, פליאה או נוסטלגיה”, אומר טניס, כדאי שתבחרי בבושם. “אם ניסית אותו אבל לא קנית את הבושם, אבל את מוצאת את עצמך ממשיכה לחשוב עליו – קחי אותו, אחרת תתחרטי”.

טיפים לקניה

כדי להקל על עצמי בעת הקניה של בושם, אני מנסה לחשוב עליו כחלק מאוסף שלם (כמו בגד) ולאו דווקא בתור ניחוח יחיד. גם טניס ציין את זה ואמר: “הצרכניות עברו מהקונספט של ‘Signature scent‘ אחד לקונספט של מגוון רחב של ניחוחות המתאימים לאירוע מיוחד, תקופה או פעילות מסוימת. גברים ונשים מודרניים חפצים במלתחה שלמה של ניחוחות, ולא ניחוח אחד”.

הוא אפילו מציע לך “לקנות בושם חדש בכל פעם שאת מטיילת למקום אחר. כך את תמיד תזכרי את המקום ואת הזמן בו ביקרת בכל פעם שאת מריחה אותו”.

בחירת בושם

איך לבחור בושם באינטרנט?

אם זו לא הפעם הראשונה שלך באתר, כנראה שכבר יצא לך לשמוע על הגישה שלי הטוענת שקניה באונליין היא הרבה יותר משתלמת מקנייה באופליין ב-99% מהמקרים, והוכחתי את זה באין סוף פוסטים שמשווים את המחירים בין האופציות.

אבל אני מודה, כאשר מדברים על קניית בושם, העלילה קצת מסתבכת: דבר ראשון, ריח לא עובר דרך המחשב, לפחות לא נכון לעכשיו – אז כמובן שאם את רוצה לנסות בשמים שונים ולהריח לפני שאת קונה, האונליין הוא לא אופציה עבורך, ובמקרה כזה אמליץ לך לחכות לפעם הבאה שתגיעי לדיוטי פרי, האופציה הזולה ביותר בעולם הריטייל. ודבר שני, הרבה מאד אתרים בינלאומיים לא שולחים בישום לארץ, בגלל מגבלות שונות ומשונות.

אם את בכל זאת רוצה לקנות אונליין (ואני בעד), גם פה יש כמה טיפים. “קריאת ביקורות מבלוגים ואתרים המסקרים בשמים יכולות להיות מאוד מועילות”, טניס אמר. “לפעמים נקודת מבט של אדם אחר יכולה לעזור לך להחליט על רכישה או, לכל הפחות, להציג בפניך משהו שאולי לא שקלת”.

בנוסף, את תמיד יכולה להזמין דוגמיות או בקבוקים בגודל קטן כדי לנסות את הבושם לפני שאת מתחייבת וקונה אחד בגודל מלא.

לסיכום

ככל שאת חיה ומשתמשת בבשמים, כך את מבינה ומעריכה את הפוטנציאל שלהם לשפר את מצב הרוח, לשמר זיכרונות יפים ולתרום לתחושת הרווחה הכללית שלך. אנחנו מקוות שהפוסט שלנו עזר לך קצת בהבנת ההרכב הכימי של הבושם, בנוסף לסוגים השונים של קטגוריות הניחוחות – אך ברגע שיש לך את הידע הבסיסי ואת מכירה את השפה, הדבר החשוב ביותר בבניית אוסף הבשמים שלך הוא להקשיב לעצמך, ולאמץ את האינטואיציה שלך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *