שמן אתרי לימון: יתרונות, תופעות לוואי, איך משתמשים ואיך לבחור

שמן אתרי לימון

שמן אתרי לימון הוא מרכיב טבעי לחלוטין המשמש בתעשיית הטיפוח והבריאות כבר שנים רבות. השמן מופק מהקליפה של לימונים טריים תוך שימוש בתהליך שנקרא “כבישה קרה” (Cold Press), בו דוקרים, לוחצים ומסובבים את הקליפה – מה שמוביל לשחרורו של השמן.

שמן לימון יכול להיות מדולל עם שמן אחר (נשא) או מוצר טיפוח נוסף, ולהימרח באופן מקומי על העור, או לעבור תהליך אידוי באמצעות מכשיר מתאים. באופן אישי אני מכירה כמה וכמה נשים שנשבעות ששמן אתרי על בסיס לימון עוזר להן נגד עייפות, משפר את מצב הרוח, מנקה את עור הפנים, ומפחית דלקות וגירויים למיניהם.

אבל האם יש בזה אמת? מסתבר שכן.

בשנים האחרונות הספרות הרפואית החלה “להדביק” את קצב הטענות הלא מבוססות לגבי הסגולות הטובות של שמן הלימון, ובדקה אותן לעומק. בהמשך, הבאנו את עיקרי הדברים, בנוסף לתופעות לוואי אפשריות של השימוש בו והמלצות נוספות.

שווה להמשיך ולקרוא.

שמן אתרי לימון

שמן אתרי לימון – סגולות

הנה כמה יתרונות של שימוש בשמן אתרי לימון:

משפר את מצב הרוח ונוגד דיכאון

האם שמת לב שאחרי שאת משתמשת במוצרי ניקוי בניחוח לימון את מרגישה רגועה יותר ובמצב רוח מרומם יותר?

אז נכון, לסיים עם הניקיון השבועי של הבית בהחלט עוזר להוריד ממני קצת דאגות, אבל נראה שגם לניחוח הלימונים יש תרומה לעניין. מחקר שנערך על עכברים בשנת 2006 (מקור)הראה במהלך שלושה ניסויים שונים כי שמן אתרי לימון היה גורם מרגיע ומשפר מצב רוח, והיה יעיל יותר להפגת מתח מאשר שמנים אתרים אחרים כמו שמן לבנדר או ורדים.

מחקר קטן נוסף משנת 2016 (מקור) מצא כי שמן הלימון הפחית את רמות החרדה בקרב אנשים שעברו ניתוח אורטופדי.

האם זה מספיק כדי שנוכל להכתיר את הלימון כמשפר מצב רוח? עוד לא, אבל זה בהחלט נראה מבטיח.

מפחית בחילות בוקר

בחילות והקאות הן שתי התופעות השכיחות ביותר בתחילת הריון, ויש סיבה טובה להאמין ששמן אתרי לימון יכול להקל (או לפחות להפחית) את חומרת הסימפטומים הללו.

במחקר שנערך בשנת 2014 על 100 נשים בהריון (מקור), נמצא כי ארומתרפיה עם השמן מורידה את רמות הבחילה וההקאות באופן משמעותי.

טוב לעור הפנים

שמן לימון הוא אחד מסדרה של שמנים אתרים אשר יכולים להרוג חיידקים מזיקים העלולים לצמוח על העור שלנו.

במחקר שנערך לאחרונה (מקור) שמן אתרי לימון הוכח כיעיל כנגד זני חיידקים כמו סטרפטקוקוס ואי-קולי. זה הופך אותו לבחירה טובה במיוחד לניקוי מקומי של פצעים קטנים או עור מגורה. מחקרים נוספים (ב-2017 ו-2018) אישרו את השפעתו החיובית של השמן כנגד זיהום הגורם לחיידקים, ועל כן הוא עשוי למנוע דלקת בעור.

בנוסף, ללימון יש תכונות נוגדות חמצון, אשר עוזרות להבהיר ולתקן את גוון העור שלך.

לקריאה נוספת: שלוש דרכים לבצע ניקוי פנים עם לימון

משכך כאבים

שמן אתרי לימון משמש לעתים בארומתרפיה כמשכך כאבים טבעי. ההשפעות נוגדות המתח והדיכאון של השמן עשויות להיות קשורות לאופן בו הוא מסייע לגופנו לפרש כאב מבלי להיבהל. מחקר שנערך בשנת 2014 על עכברים (מקור) הראה כי טיפול ארומתרפי שנעשה באמצעות שמן לימון שינה את הדרך בה הגיב מוחם של בעלי החיים לגירויים כואבים.

שוב, זו לא הוכחה חד משמעית, אבל בהחלט סימן חיובי!

עוזר לדרכי הנשימה

אם את סובלת מהצטננות או כאב גרון, שמן אתרי המופק מלימון הוא תרופה ביתית שכדאי לנסות.

אין הרבה נתונים קליניים המגבים את הטענה הזו, אך זה ידוע כי ויטמין ה-C שבפרי והתכונות נוגדות החמצון של מיץ לימון הם שני גורמים מועילים מאד – ובדומה לשמן אקליפטוס, הארומה הייחודית של השמן עוזרת לשחרר את דרכי הנשימה.

מצד שני, זכרי – אסור לבלוע שמנים אתריים!

עוזר לריכוז

שמן אתרי לימון לא רק משפר את מצב הרוח שלך, אלא גם מסוגל לשפר את ביצועי המוח שלך.

במחקר מצומצם שנערך בשנת 2014, תלמידי כיתות ד’ עד ה’ שהשתתפו בשיעורי שפה בכיתה בה פוזר שמן לימון הוציאו ציונים הרבה יותר טובים בבחינות מאשר אלו שישבו בכיתה ללא השמן.

בנוסף, מחקר קטן נוסף שבוצע בשנת 2008 (מקור) הגיע למסקנה כי ארומתרפיה עם שמנים אתרים כגון לימון יכולה לשפר את התפקוד הקוגניטיבי של אנשים הסובלים ממחלת אלצהיימר.

מטפל באקנה

כאשר מדללים ומורחים אותו באופן מקומי, שמן אתרי לימון עשוי להרוג את החיידקים שנלקדים בנקבוביות וגורמים להתפרצויות של אקנה. זה יכול גם לעזור לאזן את גוון העור באמצעות ויטמין סי ונוגדי חמצון, תוך ביצוע פילינג עדין והסרה של תאי עור מתים שלעתים קרובות נלכדים בזקיקי השיער ובנקבוביות.

ומכיוון שלשמן לימון יש גם סגולות מרפא, אנחנו מקבלים את הבונוס הנוסף של ריפוי מהיר יותר של צלקות אקנה.

לקריאה נוספת: לימון הוא אחד המרכיבים העיקריים במתכון שלנו למסכה ביתית להוצאת שחורים.

עוזר לריפוי ונלחם בפטריות

אחרי שדיברנו בארוכות על היתרונות נוגדי החמצון של הלימון וכמות הויטמין סי הגבוהה שבו – זה לא תהיה הפתעה לגלות כי לשמן אתרי לימון יש סגולות ריפוי. בניסוי שנערך בבעלי חיים (מקור), נראה כי השמן עזר לקדם ריפוי מהיר יותר של רקמות הנגועות בזיהום.

או במילים אחרות – ניקוי האיזור של חתך קטן עם שמן לימון מדולל יכול לעזור לחטא אותו, למנוע זיהום, ואולי אפילו לעזור לפצע להחלים מהר יותר.

בנוסף, לשמן לימון יש תכונות אנטי פטרייתיות עוצמתיות, וסקירה של מחקרים משנת 2017 (מקור) ציינה כי הוא יעיל כנגד פטריות הגורמות לזיהומי כף רגל.

שמן אתרי לימון

היכנסי לראות את שמני הלימון המומלצים באמזון

תופעות לוואי של שמן לימון

שמן אתרי לימון הוא בדרך כלל בטוח לשימוש מקומי וארומתרפי. יש לציין כי הוא מוגדר כבטוח עבור נשים בהריון ותינוקות מעל גיל שלושה חודשים.

מצד שני, בדומה לשמנים אתריים אחרים ממשפחת ההדרים (כמו שמן אתרי תפוז) – ישנם דיווחים על כך ששימוש בשמן הופך את העור לרגיש יותר לגירוי מהשמש, ולכן עדיף להימנע מחשיפה לאור שמש ישיר בעת שימוש בכל שמן אתרי על בסיס הדרים.

בדרך כלל תוכלי להימנע מתגובה אלרגית על ידי דילול נכון של כל שמן אתרי בו אתם משתמשת וביצוע בדיקת אלרגיה זריזה על עורך לפני שתנסי למרוח אותו על שטח גדול יותר.

וכמו בשמנים אתרים אחרים, יש להקפיד על הדברים הבאים בעת שימוש בשמן לימון:

  • אל תמרחי שמן אתרי לא מדולל על עורך.
  • הרחיקי את השמן מאיזור העיניים.
  • אחסני את השמן מחוץ להישג ידם של ילדים וחיות מחמד.
  • אם את משתמשת בשמן לצורך ארומתרפיה, ודאי שהחלל בו את פועלת מאוורר היטב.

איך להשתמש בשמן אתרי לימון?

את יכולה להשתמש בבטחה בשמן אתרי לימון על ידי אידוי שלו באוויר או מריחה בצורה מקומית.

אידוי

שפרי את האווירה והוסיפי לאוויר החדר את ניחוח הלימון המרענן באמצעות אידוי. כמעט כל מפזר אדים מאפשר לאדות בו גם כמה טיפות של שמן אתרי, מה שיעזור להפיץ את הניחוח שלו בכל אוויר החדר. צמצמי את השימוש שלך לשלוש או ארבע טיפות, ודאי שאת נמצאת באזור מאוורר היטב, והגבילי את הטיפול שלך בארומתרפיה ל-30 דקות.

ישנם סוגים רבים של מפזרי אדים שניתן לקנות, באופן מקוון (למשל אלו המומלצים מאמזון) או בחנויות מתמחות שמוכרות מוצרים ארומתרפיים. כל סוג של מפזר אדים יגיע עם הוראות שימוש מיוחדות עבורו, אז עקבי אחריהן והשתמשי בו בהתאם.

מריחה

כדי להשתמש בשמן אתרי לימון במריחה מקומית, ערבבי אותו היטב עם שמן נשא לבחירתך. שמנים נשאים הם שמנים לא חומציים ופחות מרוכזים שמונעים מהשמן האתרי המרוכז מלפגוע בשכבה החיצונית של העור. כדי לדלל שמנים אתרים בבטחה, הוסיפי כ-12 טיפות מהשמן האתרי שלך לכל גרם של מוצר הבסיס שלכם או שמן הנשא. שמני נשא פופולריים כוללים שמן שקדים, שמן חוחובה ושמן קוקוס.

לפני השימוש, נסי את התערובת על אזור קטן ולא בולט (למשל החלק הפנימי של הזרוע) לפני שאת מורחת אותו במקום רגיש, כמו הפנים שלך. אם לאחר 24 שעות את רואה אדמומיות או גירוי, אל תשתמשי בתערובת.

איך לבחור שמן אתרי לימון?

ניתן לרכוש שמן אתרי באינטרנט (לדוגמה באמזון) או בחנות שמוכרת מוצרים טבעיים. עקבי אחר הטיפים הבאים כדי להבטיח שאת רוכשת שמן באיכות טובה:

  • אמתי את טוהר המוצר. את רוצה לקנות שמן בריכוז של 100% ובכבישה קרה – אם זה לא המקרה, זה יצויין על התווית.
  • חפשי בקבוקים כהים. שמן אתרי עלול להיפגע מאור השמש ובקבוקים כהים עוזרים למנוע זאת.
  • התרחקי מכל מוצר שטוען על התווית שלו או באמצעות פרסום שהוא יכול לטפל במצבים בריאותיים ספציפיים. מינהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) אינו מאשר שמנים אתריים כמו שהוא עושה עבור תרופות, כך שאין ביסוס רשמי לכל קביעה כזו.

היכנסי לראות את שמני הלימון המומלצים באמזון

השורה התחתונה

שמן אתרי לימון הוא מרכיב אנטי דלקתי ואנטי מיקרובי שיכול לעזור לך לשפר את מצב הרוח, להירגע, להפחית מתח וליהנות מעוד סגולות רבות אחרות.

זכרי, רק בגלל שמוצר נחשב “טבעי” אין פירושו שהוא אינו נושא תופעות לוואי אפשריות. לעולם אל תמרחי שמן לימון ישירות על עורך ללא שמן נשא, ואל תבלעי שום שמן אתרי. בנוסף, שמנים אתרים אינם תחליף לטיפולים רפואיים, אך הם יכולים לעבוד כהשלמה מצוינת לשגרת הבריאות והטיפוח הרגילה שלך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *