לצחצח את השיניים עם סודה לשתייה: האם זה בריא?

צחצוח שיניים

ככל שאנחנו הולכות וצוברות מודעות גבוהה יותר לבריאות שלנו, אנו שומעות לעתים קרובות על חלופות טבעיות ובריאות יותר שיכולות להחליף את השיטות הטיפוח היומיומיות שלנו. כבר דיברנו פה על האפשרות לשימוש בדאודורנט טבעי, כתבנו מלא פוסטים בסגנון “עשי זאת בעצמך”, והיום יש לנו דוגמה נוספת שמסתובבת לה ברחבי הרשת: צחצוח שיניים עם סודה לשתייה.

אבל האם באמת כדאי לך לזרוק את משחת השיניים שקנית בסופר ולהחליף אותה בגרסה טבעית ופשוטה יותר? צחצוח שיניים עם סודה לשתייה הוא טרנד שיותר ויותר נשים מצטרפות אליו – אך האם סודה לשתייה היא תחליף יעיל למשחת שיניים, ועד כמה זה בטוח?

כדי לענות על השאלות האלו לגבי סודה לשתייה והשפעתה על השיניים – ולבדוק מה המומחים ממליצים – הבאנו פה את הדברים של רופאת השיניים קריסטי ביי ממרפאת השיניים Miracle Smile בלוס אנג’לס שכתבה על הנושא בבלוג שלה, והיא בהחלט עשתה לנו סדר בדברים.

צחצוח שיניים עם סודה לשתייה

באופן די ישיר היא כתבה: “אני לא ממליצה על זה”. הסיבה העיקרית שבגללה היא ממליצה להימנע מהשימוש בסודה לשתייה על השיניים היא שחיקה – ההרכב הגרעיני של הסודה לשתייה עלול להזיק לשכבת האמייל (שמצפה את השן). “לחלק מהאנשים שכבת אמייל דקה מאוד”, היא הסבירה, “וצחצוח שיניים עם סודה לשתייה יאיץ את הדילול שלה”.

סיבה נוספת שביי לא מתלהבת מהחלפה של משחת השיניים התעשייתית בגרסה ביתית היא שאת עשויה לפספס כמה מרכיבים חשובים שיש בה, כמו פלוריד – חומר המצוי ברוב משחות השיניים ומחזק את שכבת האמייל שלך. “אני חושבת שאם את מחפשת משחת שיניים אורגנית יותר, יש אפשרויות סבירות שניתן לקנות”, היא אמרה. לחילופין, את יכולה להשתמש בתערובת של סודה לשתייה שהיא הרבה פחות שוחקת מהמרכיב ה-“נקי”, ועשויה להיות “יותר כמו משחה ולא אבקת סודה לשתייה”.

הלבנת שיניים עם סודה לשתייה

לגבי השימוש בסודה לשתייה כחומר להלבנת שיניים, ביי אומרת שיש בזה פחות נזק מכיוון שאת לא מגרדת באמצעותה את שכבת האמייל. ובכל זאת, היא אומרת שיש אלטרנטיבות יעילות יותר. “אני לא חושבת שתקבלי את אותן התוצאות שאת יכולה לקבל ממוצרי הלבנה מקצועיים, אפילו כאלו שאינם דורשים מרשם”, היא הסבירה. למרות שהיא אומרת שסודה לשתייה בכל זאת יכולה לעזור להלבנת השיניים, זה לא כל כך צפוי. בנוסף, “פשוט יש כל כך הרבה מוצרים מעולים בשוק שיכולים לעשות עבודה טובה יותר.”

בכל זאת, ישנם כמה מחקרים שמצאו קשר בין צחצוח שיניים עם סודה לשתייה והסרת כתמים מהשיניים. בנוסף, סודה לשתייה יכולה להיות יעילה גם במאבק בחיידקים – אבל בכל מקרה מודגש כי חשוב להיזהר בכמויות על מנת שלא להרוס את האמייל שבשן.

מוצרים מומלצים

גם אם את לא רוצה להשתמש בסודה לשתייה כדי לצחצח שיניים, ישנם לא מעט מוצרים שמנצלים את המרכיב האפקטיבי הזה. הנה כמה מהם:

משחת שיניים עם סודה לשתייה של קולגייט

בנוסף לסודה לשתייה, משחת השיניים הזו מכילה פלואוריד שמקורו במרכיבים טבעיים, מסייעת לניקוי כתמים רכים ומונעת חורים, ומבטיחה לשמור על שכבת האמייל עמידה לאורך זמן.

זמין באמזון.

משחת שיניים להלבנה של ARM & HAMMER

ארם אנד האמר הוא מותג אמריקאי ותיק שלא הגיע (לצערי) לארץ, אבל הם מתמחים במשחות שיניים חצי טבעיות. המשחה הזו מבטיחה הלבנה יעילה ובטוחה באמצעות הכוח העדין של הסודה לשתייה, לצד טעם מנטה נקי ורעננות לאורך זמן.

זמין באמזון.

סודה לשתייה לשיניים

הכנת משחת שיניים ביתית עם סודה לשתייה

בכל זאת בא לך להכין משחת שיניים ביתית? אין בעיה!

ערבבי היטב בכלי קטן מזכוכית כפית שטוחה של אבקת סודה לשתייה יחד עם 2 כפיות של מים. וזהו בגדול. הבטחתי פשוט, לא?

שימי לב שאנחנו נרצה לקבל תמיסה מימית ולא בעלת מרקם סמיך מידי, בניגוד למרקם של משחות השיניים ה-“רגילות”. כמו שכבר הזהרנו, צחצוח עם גרגירי הסודה לשתייה עלול לשחוק את שכבת האמייל של השן וגם לגרום לנסיגת חניכיים, ולכן חשוב לשמור על התמיסה מימית ועדינה ככל האפשר.

על סודה לשתייה

סודה לשתייה היא מלח נפוץ (נוסחתה הכימית היא NaHCO3 – (נתרן מימן פחמתי, סודיום ביקרבונט) . מדובר על חומר מוצק גבישי לבן, המגיע בדרך כלל בצורה של אבקה דקה. בסודה לשתייה נעשים שימושים שונים במשק הבית (בישול, אפייה, ניקיון ועוד) ובתעשייה.

לסודה לשתייה יש מספר שימושים קוסמטיים ורפואיים:

  • עוזרת לנטרל ריחות לא נעימים.
  • מקלה על צרבת באמצעות נטרול חומצות הקיבה במערכת העיכול.
  • תמיסת סודה לשתייה משמשת לריכוך שעוות אוזניים להקלה על ניקוי אוזניים.
  • הפחתת חומציות השתן.
  • תמיסת סודה לשתייה יכולה לשמש כחומר יעיל לטיפול בפטריות בעור.

לסיכום

האם יצא לך לנסות את השיטה? אשמח לשמוע ממך בתגובות!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *