כן, לחץ / סטרס / טראומה גורמים לנשירת שיער

נשירת שיער

לחץ נפשי יכול להוביל לנשירת שיער ייחודית אשר מתחילה בנקודת זמן ספציפית ולרוב קורית 3-4 חודשים לאחר אירוע טראומטי או מלחיץ. המשיכי לקרוא כדי ללמוד על התופעה, איך אפשר להימנע ממנה, לטפל בה ולהאיץ את צמיחה השיער חזרה.

בין אם את מתמודדת עם דלילות בחלקים מסוימים, נשירה מוגזמת, או קצת משניהם, איבוד השיער שלך יכול להיות מכביד מאוד מבחינה רגשית. ואם נוסיף קצת מלח על הפצעים, יש רשימה ארוכה של דברים שעלולים לגרום לנשירת שיער. כמעט כל דבר, החל מגנטיקה ועד הרגלי סטיילינג, יכול לשחק תפקיד – ולעתים קרובות יש יותר מגורם אחד שניתן להאשים. זה הופך את הבנת שורש הבעיה לבעייתית, וברגע שאת מבינה מה גורם לנשירת השיער שלך, הטיפול דורש בדרך כלל התייחסות לכמה גורמים שונים.

אבל מכל הסוגים השונים של נשירת שיער שקיימים, נשירת שיער הקשורה לסטרס (לחץ) היא ייחודית במקצת. כן, זה עדיין לא פשוט להתמודד איתה, אבל בניגוד לסוגים אחרים – פה מדובר על משהו זמני. בהמשך, הבאנו ציטוטים של מומחים המסבירים כיצד לחץ גורם לנשירת שיער, כיצד לדעת אם זה מה שקורה לך כרגע, ומה את יכולה לעשות בנידון.

כיצד לחץ גורם לנשירת שיער?

נשירת שיער הקשורה ללחץ נקראת באופן טכני Telogen Effluvium. בכל זמן נתון, כל השיער בגופך נמצא באחד משלושה שלבים: אנגן (גדילה), קטגן (מעבר) וטלוגן (מנוחה). בשלב הטלוגן, השיער הישן נדחק החוצה כדי לפנות מקום לשיער חדש – זה סוג נורמלי של נשירת שיער (נרחיב עוד על הנקודה הזו בעוד רגע). הבעיה מתרחשת כאשר טראומה פיזית או רגשית לגוף מאלצת כמות גדולה באופן חריג של שיער לעבור לשלב הטלוגן או המנוחה.

“בדרך כלל, רק כ-10% מהשיער נמצא בשלב המנוחה, אבל TE (נשירת שיער הקשורה לסטרס) יכולה לאלץ עד שליש מכל השיער שלך לעבור לשלב הזה, וכתוצאה מכך לנשירה מאסיבית של השיער”, אומר ד”ר דוון בנוסלי, רופא עור מוסמך ומייסד Hudson Dermatology & Laser Surgery בניו יורק.

כאמור, הטראומה המעוררת או המתח יכולים להיות פיזיים, רגשיים או שניהם. אבל אנחנו לא בהכרח מדברים על סוגים כרוניים של סטרס יומיומי. במקום זאת, לרוב מדובר באירוע יחיד ומלחיץ שהוא האשם. דוגמאות נפוצות כוללות מחלות, ניתוחים, פרידות, מקרי מוות ואפילו לידה, מציין בנוסלי.

מעגל צמיחת השיער
מעגל צמיחת השיער (מקור התמונה)

כיצד ניתן לזהות נשירת שיער הקשורה לטראומה?

“Telogen effluvium מתרחשת תמיד 90 עד 120 יום לאחר האירוע המלחיץ”, אומר הד”ר. “זה פשוט הצורה בה מחזור השיער עובד, זה תמיד יהיה בתוך החלון הזה”. לכן, אם נראה שהשיער שלך נושר לפתע ללא סיבה, תחשבי על מה שקרה בחייך לפני שלושה עד ארבעה חודשים. אם היה אירוע גדול כלשהו, ייתכן מאוד שאת חווה TE (נשירת שיער הקשורה ללחץ).

שימי לב שלא מדובר על סוג עדין של נשירת שיער – זה יהיה פתאומי, מהיר ואינטנסיבי.

“כולנו מאבדים 100 עד 150 שערות ביום, ורוב הזמן, הסוג הזה של נשירה רגילה אינו מורגש”, אומר ד”ר בנוסלי. את תבחיני בנשירת שיער הנובעת מסטרס כי יום אחד את תהי לגמרי בסדר ולמחרת את תמלאי את המברשת או המסרק בשיער תוך כמה ימים, הוא אומר. הוא הוסיף שנשים רבות רבים נוטות לשים לב לזה במקלחת כשלפתע הן מתחילות לראות גושים גדולים מדי של שיער שנתקעים בניקוז.

כיצד ניתן לטפל בנשירת שיער הקשורה ללחץ?

החדשות הטובות כאן הן שלרוב, לאחר הנשירה הפתאומית הזו, מחזור צמיחת השיער יחזור למצב נורמלי, והשיער שלך בסופו של דבר יצמח בחזרה כרגיל. האזהרה? זה נכון כל עוד אין סוגים אחרים של גורמים הורמונליים, גנטיים או תזונתיים שמשחקים, ד”ר בנוסלי הבהיר. אם נשירת השיער שלך מדאיגה אותך, זה תמיד מהלך נכון לראות רופא עור או משפחה שיוכל לעזור לוודא שאין בעיות בסיסיות ולאשר שזה, למעשה, נשירת שיער זמנית הנובעת מסטרס או טראומה.

“השיער בדרך כלל צומח בחזרה מעצמו, למרות שיש דברים שאנחנו יכולים לעשות כדי להאיץ את התהליך”, הד”ר כתב. הוא אומר שסטרואידים מקומיים יכולים לעזור להאט את הנשירה, בעוד שטיפולים כמו מינוקסידיל יכולים לעזור לעורר את צמיחת השיער. גם טיפולי LED אדומים אנטי דלקתיים עשויים לעזור להאט את הנשירה.

נשירת שיער הנובעת מלחץ

האם יש דרך למנוע נשירת שיער הקשורה לסטרס?

למרבה הצער, לא ממש, בהתחשב בכך שהסוג הזה של נשירת שיער מתרחש חודשים לאחר אירוע מלחיץ. עם זאת, ד”ר בנסולי אומר שכדאי לוודא שאין לך מחסור בויטמין D3, מה שיכול לעזור למזער את הסבירות להתרחשות TE מלכתחילה. הבטחת רמות אופטימליות של חומרים מזינים אלה בדם יכולה להפחית את הנטייה של הנשירה להתרחש, הוא אומר.

בין אם את כבר מתמודדת עם נשירת שיער הקשורה ללחץ או חוששת שהיא בדרך, שמירה על הרגלי טיפוח שיער ובריאות קרקפת נכונים זה תמיד רעיון טוב. זה אומר לצמצם את התדירות שבה את צובעת את השיער שלך, להוריד את הטמפרטורה בעת שימוש בעיצוב עם חום (מחליק למשל), ולא להשתמש בשמפו יבש כל יום (כי זה יכול לסתום את זקיק השיער), לדברי ד”ר בנוסלי.

אם את עוברת חוויה מלחיצה וחוששת שהשיער שלך עלול להתחיל לנשור לאחריה, זה גם חכם להתחיל לצלם את השיער שלך. “אני תמיד ממליץ למטופלים שלי לצלם תמונות בסיס ואז לחזור על התהליך כל שבועיים עד שלושה”, אומר בנוסלי. בדרך זו, אם את מתחילה לחוות נשירת שיער, תוכלי לקבל ראיות קונקרטיות מאיפה התחלת. הוא מציע לצלם תמונות של קו השיער הקדמי המלא שלך, כולל הרקות והחלק האמצעי.

לסיכום

נשירת שיער הקשורה ללחץ היא דבר אמיתי מאוד. אם את מתחילה לפתע לאבד כמויות חריגות של שיער, שלושה עד ארבעה חודשים לאחר אירוע מלחיץ במיוחד, סביר להניח שאת חווה TE – נשירת שיער הנובעת מלחץ. אבל חשוב שתזכרי – מדובר על משהו זמני שככל הנראה ישתפר מעצמו עם מעט זמן וסבלנות. ואם זה עדיין מלחיץ אותך, פני לרופא עור או משפחה שיוכל לעזור לשלול כל מצב בסיסי אחר ולספק לך כמה כלים שיעזרו להאט את הנשירה ולהאיץ את תהליך צמיחת השיער.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *