אחת ולתמיד: האם שוקולד עושה חצ’קונים? [המומחים עונים]

שוקולד

כולנו שמענו את התיאוריה אשר טוענת כי שוקולד עושה חצ’קונים או אקנה, ולמרות שבהחלט מדובר על אחד מהדברים האלו שפשוט נשמעים נכונים, המדע עדיין חלוק בשאלה.

בשנות השישים קבוצה של חוקרים ניסתה לחשוף את הקשר בין שוקולד לאקנה. המחקר שלהם, שכלל מדגם של 65 איש, הצביע על כך שצריכת שוקולד לא החמירה את האקנה של הנבדקים במהלך ארבעת השבועות של המחקר. מצד שני, על פי דו”ח של המכון הלאומי האמריקאי לבריאות (NIH), אותו מחקר הוכח כלא אמין בגלל בעיות מתודולוגיה, וקבע כי למרות שאכן לא נמצא גורם ספציפי בשוקולד הגורם לחצ’קונים, צריכה מוגברת של סוכר עשויה להוביל לשינויים בעור.

ופה הבעיה. כי למרות ש-53% מהמשתתפים במחקר המקורי דיווחו על שוקולד כגורם להתפרצות של אקנה או פצעונים, רק 16% דיווחו על סוכר כגורם פוטנציאלי, מה שאומר שהנתונים שלו לא עושים שכל, ומשאירים אותנו באפלה. יכול להיות שמדובר בשקר לבן שהורים סיפרו לילד שאכל יותר מדי שוקולד שפשוט יצא משליטה?

בדקנו עם רופאת עור ותזונאית לגבי השאלה: האם אכילת שוקולד עושה חצ’קונים?

המומחים של היום

מישל גרין, היא רופאת עור מוסמכת המתמחה בטיפול באקנה באמצעות מגוון שיטות הכוללות מוצרי טיפוח, משטרי טיפול וטיפולי לייזר. סרינה פון היא תזונאית, שפית ומייסדת שיטת ה-“אלכימיה קולינרית” המשלבת תזונה ומדיטציה. שתיהן התראיינו וכתבו בנושא באתרים שלהן, ומהם הבאנו לפה תקציר של הדברים.

האם שוקולד עושה חצ’קונים?

אקנה היא בעיית העור הנפוצה ביותר בעולם המערבי, ומשפיעה על יותר ממאה מיליון איש. החל מהורמונים ועד לשגרת היגיינה – לאקנה ישנם גורמים רבים. אבל האם אכילת שוקולד היא אחת מהן? לדברי גרין, “אין שום עדות לכך ששוקולד עצמו גורם לאקנה”. מצד שני, זה תלוי באיזה שוקולד מדובר. אם את אוכלת חטיף שוקולד שמלא בסירופ תירס, סוכר, חומרי מילוי או טעם וריח שונים, אין ספק שאת מכניסה לגוף דברים שיכולים לתרום להתפרצות אקנה או חצ’קונים.

פון הסכימה והוסיפה כי “סוכר, חלב ומזון מעובד עלולים לשבש את תהליך חילוף החומרים במעיים שלך, ומשם להוביל לבעיות עור. זה כבר הוכח מחקרית כי מזונות אלו קשורים ישירות לכמה בעיות עור שונות”, היא כתבה, כולל אקנה בגב, בכתפיים ובפנים.

עם זאת, המרכיב העיקרי בשוקולד הוא קקאו, שלדברי פון הוא “עשיר בנוגדי חמצון”, דבר שלמעשה יכול בעצם לשפר את מצב העור שלך. “נוגדי החמצון שנמצאים בשוקולד באמת מדהימים”, היא סיפרה. “מחקרים הראו כי למרכיבים הכימיים המצויים בצמח הקקאו יש תכונות נוגדות דלקות ונוגדות חמצון, והם יכולים לנטרל את נזקי החמצון ולהועיל בהגנה על העור מפני קרינת השמש“. פון התייחסה לממצאי מחקר משנת 2014 שהוכיח כי קקאו בצורתו הטבעית מועיל ביותר לבריאות העור.

לדברי פון, שוקולד חלב אינו בהכרח רע, כל עוד הוא נצרך במתינות – “אך הוא כן נוטה להכיל יותר סוכרים, חלב וחומרי מילוי אחרים שאינם ידידותיים לעור”, היא הסבירה. “אם המטרה העיקרית שלך באכילת שוקולד היא לשפר את בריאותך, הייתי ממליצה לבחור את השוקולד הכהה ביותר שתוכלי למצוא, ואחד ללא מרכיבים נוספים”.

השפעת התזונה על מצב העור

כיום זה כבר ברור שיש קשר ישיר בין תזונה נכונה לעור בריא. מספר מחקרים מצאו כי שינוי תזונתי עשוי להשפיע על התפתחותה של אקנה. אותם מחקרים מצביעים על כך שסוכר וחלב הם האשמים העיקריים בכל הנוגע להתפרצותם של חצ’קונים – או במילים אחרות, מזונות בעלי מדד גליקמי תזונתי גבוה הם הגורמים ביותר לאקנה. מזונות עתירי סוכר ופחמימות כמו אורז לבן, סוכר לבן ולחם לבן נספגים במהירות, מה שמוביל לרמות גלוקוז ואינסולין גבוהות יותר בגוף. זה, בתורו, מגביר את ייצור הסבום בעור, מה שמוביל להיווצרותם של פצעונים.

גרין כתבה כי תזונה בריאה עשויה לעזור בהשגת עור נקי יותר, שליטה על כמות הלחות ורמות הקולגן בעור חיוניות למה שגרין מכנה “עור חלק ונקי”.

הנה עוד כמה מאכלים שיכולים לעזור לבריאות העור הכללית:

מים: הישמרות מפני התייבשות חיונית לבריאות העור. “תאי העור שלך מורכבים מ -70% מים. אם אתה מיובש, העור שלך ייראה יבש וחסר תועלת”, פון אמרה. “כשאת שותה הרבה מים לאורך כל היום, את ממלאת את האיברים הפנימיים ואת העור בלחות שאבדה בהזעה ובתהליכים טבעיים אחרים”.

ירקות-על: ספירולינה, כלורלה ועשב חיטה הם ירקות-על מזינים העשירים בנוגדי חמצון, שפון ממליצה לצרוך כדי להשיג עור חלק. את מרבית ירקות העל הללו ניתן לצרוך כתוספי תזונה.

פירות הדר: פירות הדר עשירים בוויטמין C, הדרוש לייצור קולגן.

פירות יער: מכיוון שמדובר בפירות העשירים בנוגדי חמצון, פון אומרת שהם דרך נהדרת לעזור בהגנה על העור מפני נזקי חמצון.

שוקולד מריר: “לשוקולד מריר יתרונות מדהימים לעור, כולל הגנה מפני קרני השמש ורדיקלים חופשיים”.

דגים: על פי פון, דגים עשירים בחומצות שומן אומגה 3 התומכות בהידרציה ועשויות גם להגן מפני נזקי השמש. “אכילת מזון עשיר באומגה יכולה להועיל לבריאות העור”.

אגוזי מלך: אם את לא אוכלת דגים, אגוזי מלך הם מקור נוסף לקצת חומצות שומן אומגה 3.

אבוקדו: הרכיבים שבפרי האבוקדו מספקים אלסטיות לעור (אגב, זו אחת הסיבות בגללן מסיכות אבוקדו לפנים הן כל כך פופולריות).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *